سه شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۶:۴۶
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۱۲۰۵۱۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس تغذیه و سلامتی

ضرورت کنترل محصولات حلال در کارخانه ها

رییس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو، با تاکید بر دقت مسئولان فنی شرکت‌های محصولات سلامت محور در حوزه حلال، گفت: مسئولان فنی باید مراقب مواد اولیه ای باشند که وارد کارخانه می شود.

حسین رستگار، با اشاره به مفهوم واژه حلال اظهار کرد: واژه حلال به معنی مجاز و حرام به معنی غیر مجاز است و حوزه تعبدی حلال، حوزه مستقیم خداوند است و کسی نمی‌تواند به منظور سختگیری، از محدوده فرمان خداوند خارج شود و حلیت و حرمتی را که دستور خداوند است، جابجا کند.
وی با اشاره به اینکه ورود به این حوزه نیازمند شهامت و دقت است، افزود: هدف از تشکیل این مرکز ارائه نظرات کارشناسی و پیگیری مسائل مربوط به این حوزه است و حلیت محصولات سلامت محور یکی از شاخصه‌های اصلی بهداشتی محصولات است.
رستگار به نگاه اسلام در این حوزه اشاره کرد و گفت: اسلام جزو محدود ادیانی است که علاوه بر حلال و حرام بودن برخی فراورده‌های غذایی و بهداشتی و سلامت محور که در همه ادیان وجود دارد، اظهار می‌دارد که آنچه برای سلامتی انسان ضرر دارد، حرام است.
وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات حلال به عنوان ناظر سلامت سرباز و پاسداران سلامتی در حوزه سلامت است، اظهار کرد: ما باید آشنایی کامل در خصوص حلال و حرام داشته باشیم و مراقب باشیم آسیبی از این جنبه به جامعه وارد نسازیم.
رستگار با اشاره به اینکه در سطوح ملی و بین المللی هم از نظر علمی و فقهی و هم حوزه تخصصی و محتوایی حلیت محصولات سلامت محور کارهای زیادی باید انجام شود، تصریح کرد: البته در چند سال اخیر در ایران اقدامات پایه‌ای و دانش بنیانی در مرکز ملی حلال به عنوان زیر مجموعه سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت انجام شده که روش ژنتیک مولکولی و آنالیزهای دستگاهی به عنوان یکی از دقیق‌ترین روش‌ها از جمله این اقدام ها است و ما در این زمینه در مرز دانش قرار داریم.
وی با تاکید بر دقت مسئولان فنی شرکت‌های محصولات سلامت محور در حوزه حلال، گفت: مسئولان فنی باید مراقب، پیگیر و کنترل مستندات مربوط به حلیت محصولات به ویژه مواد اولیه که وارد کارخانه می‌شود، باشند؛ تا محصولات سلامت با تأیید شاخص بهداشتی حلال در کنار سایر شاخصه سلامتی محصولات سلامت محور در سطح عرضه ارائه گردد.

(سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲) ۰۶:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها