دوشنبه / ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۲۷۷۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بیم کشاورزان در تامین نهاده های کشاورزی/کشت سنتی و خطر ابتلا به کرونا

کشاورزان هرساله برای برنج کاری و خزانه‌گیری از اواخر اسفند آستین همت را بالا می زنند اما ترس از ابتلابه کرونا و نگرانی در مورد تامین نهاده های کشاورزی ، فعالیتشان را کند کرده و این به معنی داشتن سال سخت کشاورزی در سایه کووید ۱۹ خواهد بود.

ویروس کرونا تبعات اجتماعی زیادی در برداشته اما تبعات اقتصادی آن بسیار بیشتر از دیگر بخش ها بوده است، شیوع این بیماری در ابتدای سال که بسیاری از کسب و کارها نیازهای اساسی کشور را تامین می کنند بیم آن را به وجود آورد که در بخش های مهمی همچون کشاورزی شاهد کاهش تولید کمی محصولات باشیم.
مازندران نیز به عنوان قطب تولید کشاورزی، تامین کننده بسیاری از اقلام استراتژیک به خصوص برنج و گوشت سفید کشور است و لذا تامین امنیت تولیدی برای تولیدکنندگان، امینت غذایی کشور را در چنین شرایطی فراهم می کند. در حال حاضر بیشترین نگرانی کارشناسان این بخش، تامین نهاده ها و اقلام مورد نیاز تولید کشاورزی است که گویا این روزها وضعیت نامناسبی دارد، بسته به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، کارگزاری ها و مراکز توزیع نهاده های کشاورزی جزو واحدها و صنوف ضروری شناخته نشده و مستلزم تعطیلی شده اند که این موضوع درخواست ها برای نهاده های کشاورزی که پایه پتروشیمی دارد در بازار زیاد کرده است.
اما برخی دیگر از تولیدکنندگان همچون بهره برداران باغی استان درحال حاضر نگرانی در مورد تامین نهاده های مورد نیاز خویش ندارند، اما برنجکاران، گندم کاران و کلزاکاران از نبود یا کمبود نهاده های کشاورزی به شدت نگران هستند.
* کمبود نهاده های کشاورزی در بازار
« سلمان دستان» با بیان اینکه به دلیل تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، واحدهای توزیع نهاده های کشاورزی جزو واحدهای ضروری شناخته نشده و موظف به تعطیلی هستند، گفت: تولید کشاورزی یقینا در هر شرایطی صورت خواهد گرفت اما کمبود نهاده های کشاورزی به خصوص اوره در بازار، شرایط تولیدی را برای کشاورزی به خصوص حوزه برنج، گندم و کلزا دشوار کرده است.
 مدیرعامل اتحادیه زراعتکاران مازندران در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: از دولت درخواست می کنیم که کارگزاری های توزیع نهاده ها را به عنوان مشاغل ضروری در نظر گرفته تا بتوانیم نهاده مورد نظر کشاورزان را تهیه و توزیع کنیم.
وی با بیان اینکه ادامه این روند یقینا در کمیت تولید کشاورزی استان تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر برای فصل کشت بهاره نیاز به 10 هزار تن اوره داریم که نیازمند است دولت برای تامین نیاز این بخش تمهیدات جدی تری را در نظر گیرد.
 *  افزایش میزان بانک نشا برای تامین امنیت غذایی
« سعید شعبانی» با بیان اینکه در ابتدای فصل زراعی استان مازندران قرار داریم، اظهار کرد: فعالیت کشاورزان به صورت سنتی یقینا احتمال ابتلای آنان به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد، تنها راهکار برای در امان ماندن کشاورزان از این ویروس، مکانیزه شدن تمامی مراحل کشت در بخش زراعی و باغی است.
 دبیر خانه کشاورز ساری با اشاره به اینکه ناوگان مکانیزه بخش کشاورزی قابل ضدعفونی شدن است، تاکید کرد: یقینا با مکانیزه شدن تمامی مراحل تولید کشاورزی، احتمال ابتلای کشاورزان به ویروس کرونا کاهش پیدا خواهد کرد.
 وی همچنین خواستار افزایش میزان بانک نشا توسط دولت شد و اظهار کرد: اگر مقدار بانک نشا بیشتر شود و تولید مکانیزه داشته باشیم بخش مهمی از امنیت غذایی در حوره زراعی تامین خواهد شد.
 * حال باغات مازندران خوب است
«محمدرضا شعبانی» با بیان اینکه  در تامین نهاده های باغی فعلا مشکلی نداریم، اظهار کرد: از اردیبهشت ماه مصرفی نهاده های کشاورزی در باغات مازندران شروع می شود، بسته به میزانی که در اختیار باغداران استان است، در این زمینه تا چند ماه آینده مشکلی نداریم.
 مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران افزود: وضعیت باغ های مازندران خوب است و تاکنون ویروس کرونا مشکلی برای باغات و باغداران مازندرانی ایجاد نکرده است.
 * مشکل اوره و مراکز توزیع نهاده های کشاورزی حل شده است
 « مجید بهادری» با بیان اینکه این سازمان نامه نگاری متعددی برای بازگشایی مجدد کارگزاری های توزیع نهاده های کشاورزی با استانداری مازندران داشته است، گفت: طبق بند 8 ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا، مراکز توزیع نهاده های کشاورزی خارج از محدودیت های کرونایی قرار گرفته و می توانند فعالیت خود را از سرگرفته و به توزیع نهاده های مورد نیاز کشاورزان مبادرت کنند.
 معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درخصوص معضل کمبود اوره اظهار کرد: کمبود اوره ربطی به شیوع کرونا ندارد و مشکلی در سطح ملی است اما این مشکل نیز حل شده است به گونه ای که به صورت مرحله ای از پالایشگاه های پتروشیمی در حال ارسال به استان ها است.
 وی مهم ترین مشکل موجود زراعت استان بسته به شیوع ویروس کرونا را تولید سنتی دانست و افزود: تلاش داریم با افزایش بانک نشا و مکانیزه کردن کشت بهاره بخش زیادی از احتمال ابتلای کشاورزان به این ویروس را در استان به حداقل برسانیم.
 با توجه به اهمیت بخش تولید کشاورزی، می طلبد مسئولان امر بروز هر گونه مشکلی در تولید بخش کشاورزی را پیش بینی و راهکاری برای آن بیاندیشند، یقینا در فضای حال حاضر کشور نباید نگرانی از بابت وجود اقلام ضروری در استان وجود داشته باشد که تحقق این مهم، استمرار تولید در سایه فعالیت بهداشتی را می طلبد.
حسین زحمتکش
 
(دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹) ۱۴:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها