دوشنبه / ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۲۷۶۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

جایگزینی محصولات کشاورزی با درآمد‌های نفتی شدنی است

مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: با توجه به اقلیم ۴ فصل و پتانسیل بالای بخش کشاورزی، امکان جایگزینی محصولات با درآمد‌های نفتی وجود دارد.

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی در توسعه صادرات غیر نفتی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: علی رغم پتانسیل بالای بخش کشاورزی، اقلیم ۴ فصل و اراضی مستعد آن طور که باید و شاید نتوانستیم از ظرفیت تولید به طور کامل استفاده کنیم.
وی افزود: اگر در بخش گلخانه به تولید صیفی جات بپردازیم، هیچ کشوری قدرت رقابت از حیث میزان تولید را با ما نخواهد داشت.
حسینی ادامه داد: با استفاده حداکثری از ظرفیت واحد‌های گلخانه و اراضی کشور این امکان وجود دارد که با همین میزان آب مصرفی و سطح زیر کشت مازاد بر مصرف داخل تولید کرد.
مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی با تاکید بر این مسئله که امکان جایگزینی درآمد حاصل از نفت با محصولات کشاورزی وجود دارد، بیان کرد: این در حالی است که مسئولان در سیاست‌های کلان این موضوع را نمی‌بینند که این امر یک ضعف و چالش بزرگ محسوب می‌شود که مسئولان ذی ربط از آن غافل هستند.
به گفته این مقام مسئول، مسئولان ذی ربط بحران آب را به قدری در کشور بزرگ‌می کنند که از پتانسیل بالای بخش کشاورزی و جایگزینی آن با درآمد نفتی را فراموش می‌کنند، در حالیکه با ایجاد بازار در سایر کشور‌ها به سهولت می‌توان از این میزان آب مصرفی تولید را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان با انتقاد از بی توجهی مسئولان به صادرات محصولات کشاورزی تصریح کرد: در شرایط فعلی تحریم اگر به دنبال کاهش صادرات نفت و مشتقات آن هستیم، بدون تردید کشاورزان باید تولید کیفی را در دستور کار خود قرار دهند و همواره دولت نگاه ویژه‌ای به بازار‌های هدف داشته باشد.
 
(دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹) ۱۱:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها