یکشنبه / ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۲۷۴۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بخش کشاورزی بوشهر با تجربه رشد ۷ درصدی آماده جهش تولید است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در سال ۹۸ بیشترین رشد در بین همه بخش‌های اقتصادی این استان به میزان ۷ درصد مربوط به بخش کشاورزی است که با این تجربه آماده جهش تولید است.

محمد تقی منوچهری افزود: بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها به لحاظ شرایط خاص اقلیمی و الزاماتی که برای تولید نیاز دارد خاص است و انتظار می‌رود با اختصاص اعتبار و تسهیلات ویژه در سال جهش تولید این رشد و افزایش آن همچنان ادامه داشته باشد.
وی بیان کرد: سال گذشته ۶۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به ۱۰۲ واحد تولیدی برای رفع موانع تولید و رونق بخش کشاورزی اختصاص پرداخت شد که این میزان تسهیلات نقشی مهم در فعال سازی واحدهای تولیدی کشاورزی راکد در این استان داشته‌است.
منوچهری با اشاره به اهمیت پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در رونق بخش کشاورزی اضافه کرد: سال گذشته یکهزار و ۸۶۹ فقره تسهیلات به میزان ۱۹۵ میلیارد تومان از محل تسهیلات اشتغال روستایی به بخش کشاورزی استان اختصاص یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با پرداخت این میزان تسهیلات سه هزار و ۲۳ شغل در بخش‌های مختلف کشاورزی در استان بوشهر ایجاد شد.
 وی یادآور شد: در ۲ سال گذشته تسهیلات خوبی در قالب اشتغال روستایی و عشایری در سال ۹۷ و تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در سال ۹۸ پرداخت و باعث رونق بخش کشاورزی شده‌است.
منوچهری اضافه کرد: انتظار می‌رود امسال نیز با اختصاص تسهیلات مناسب به بخش کشاورزی شاهد جهش تولید در زیربخش‌های مختلف کشاورزی باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به شعار جهش تولید تامین نهاده‌های لازم از جمله کود، سم، آفت کش، مکمل‌های دام و طیور، واکسن و سایر موارد و الزامات دیگر بخش کشاورزی از جمله سیاست‌های این سازمان در سال جاری است.
منوچهری تاکید کرد: با توجه به شعار سال باید با انجام کار ۱۰ برابری تولید را به جایی برسانیم که هم در زندگی کشاورز و مردم تاثیرگذار باشد و با افزایش تولید علاوه بر رونق بازار داخلی زمینه صادرات و ارزآوری نیز برای کشور فراهم شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تامین نهاده‌های بخش کشاورزی به صورت کامل با هدف نبود نگرانی در بخش کشاورزی تا پیش از شروع فصل زراعی از برنامه‌های این سازمان است.
وی یادآور شد: براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در محصولات غذایی کشور تا پایان سال گذشته به ۸۱ درصد رسیده‌است و این آمار در سال ۹۹ باید به ۸۳ درصد افزایش یابد و این عدد در دنیا قابل قبول است.
منوچهری اصافه کرد: برهمین اساس تاکید سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در سال جاری بر استمرار، پایداری و افزایش تولید محصولات اساسی و راهبردی کشور شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی، گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و شیر است.
وی گفت: از ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون تن تولید محصولات غذایی ۱.۲ درصد از تولیدات غذایی کشور با توجه به مساحت زمین‌های کشاورزی استان بوشهر نسبت به کشور در این استان تولید می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: برای افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری منابع در حوزه آب و خاک توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، احداث و تکمیل شبکه‌های فرعی و آبیاری زهکشی در دستور کار است.
این مقام مسئول ادامه داد: افزایش تولید در محیط کنترل شده از جمله دیگر سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در سال جاری است که در این حوزه توسعه گلخانه‌ها از جمله رویکردهای مهم سازمان است در همین ارتباط در گام نخست مشخصات افرادی که قرار است امسال در این بخش همکاری کنند گرفته و مابقی کارها به صورت مشخص انجام شود.
وی اضافه کرد: تا پایان سال ۹۷، ۱۰۳ هکتار گلخانه و تا پایان بهمن ۹۸ نیز ۹۰ هکتار گلخانه در استان بوشهر احداث شده‌است و در زمان حاضر نیز ۱۶۴ هکتار برای احداث گلخانه در دستور کار داریم.
منوچهری یادآور شد: حفاظت و بهره‌برداری بهینیه از منابع طبیعی و پایه که در واقع پروژه اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک و کنترل کانون‌های فرسایش بادی و مقابله با بیابان‌زایی از جمله برنامه‌های امسال این سازمان است که با تخصیص اعتبارات ملی و استانی اجرایی می‌شود.
وی گفت: با اجرای سازه‌های آبخیزداری تغذیه سفره‌های زیرزمینی پائین دست انجام و از تخریب زمین‌های کشاورزی و فرسایش خاک جلوگیری و به غنی شدن مراتع کمک می‌کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در دریا از جمله دیگر محورهای فعالیت این سازمان است در زمان حاضر پنج هزار و ۴۰۰ هکتار زمین آماده پرورش میگو در استان داریم و انتظار می‌رود در قالب چهار شهرک شیلاتی شامل رود شور گناوه، شیف، دیلم و زیارت ۶هزارو ۱۰۰ هکتار به ظرفیت این مزارع اضافه شود.
منوچهری ادامه داد: افزایش فرآوری محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات در تولید و فرآوری، توسعه سردخانه‌های نگهداری مصحولات کشاورزی، تکمیل زنجیره‌های تولید، حدنگاری (کاداستر) اراضی ملی و مستثنیات، صیانت و حفاظت از زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از زمین‌خواری و تغییر غیر مجاز زمین‌های کشاورزی و رفع تداخل اراضی از سیاست‌های این سازمان است.
وی با اشاره به تولید محصول سالم گفت: ارتقای کیفیت محصول و بهینه کردن مصرف نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم با استاندارد مشخص شده از طرف دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست از دیگر الزام‌های مهم سال جاری است تا زمینه تولید محصولات با کیفیت در استان فراهم شود.
منوچهری اضافه کرد: با توجه به اینکه عمده تولیدات استان سبزی و صیفی‌جات است و با توجه به بازار خوب این محصولات در خارج از کشور افزایش کیفیت محصول می‌تواند زمینه رقابت پذیری محصولات تولیدی را برای استان فراهم کند.
 
(یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹) ۱۵:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها