یکشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۲۱:۱۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۳۴۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید کلزا در استان یزد با الگوی کشت نوین به ۳۰۵ تن افزایش یافت

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه تولید دانه روغنی کلزا پیش از سال ۹۲ در این استان ۲ تن بوده، گفت: استفاده از الگوی‌ کشت نوین و افزایش میران بهره‌وری در واحد سطح، میزان تولید این محصول را در استان به ۳۰۵ تن افزایش داده است.

محمدعلی حاتمی‌زاده روز یکشنبه در جریان بازدید از واحدهای کشاورزی ابرکوه گفت: این افزایش قابل توجه تولید محصول کلزا  در مدت ۶ سال، حاصل برنامه‌های راهبردی اجرای شده در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و طرح وزارت جهاد کشاورزی برای تولید مواد اولیه روغن خوراکی صورت گرفته است.
وی قیمت تضمینی دانه روغنی کلزا را به ازای هرکیلوگرم ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال اعلام کرد و یادآور شد: سطح زیرکشت کلزا در استان ۳۰۰ هکتار بوده و تاکنون ۲۷۲ تن محصول از کشاورزان استان خریداری شده‌است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه کشت کلزا در شهرستانهای خاتم و ابرکوه رایج است، افزود: در زمینه کاشت این محصول ۲۶۵ بهره بردار فعالیت دارند و توسعه کشت کلزا با استفاده از روش‌های نوین در زمین‌های کشاورزی استان پیگیری می‌شود.
حاتمی‌زاده  اضافه کرد: دانه روغنی کلزا حاوی ۴۵ تا ۴۸ درصد روغن است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب مانند زیتون، جزو با کیفیت ترین روغن‌های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت انسان دارد.
زمین‌های قابل‌کشت استان یزد  ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود.

(یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸) ۲۱:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها