دوشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۸ / ۰۷:۵۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۶۹۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رشد ۱۵ درصدی خرید تضمینی کلزا/ تولید کلزا به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد

مهاجر گفت: از ابتدای فصل برداشت ۲۸۰ هزار تن کلزا با ارزش بالغ بر یک میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

علیرضا مهاجر، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از رشد ۱۵ درصدی خرید تضمینی کلزا نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بنابر آمار، از ابتدای فصل برداشت تا چند روز گذشته ۲۸۰ هزار تن کلزا با ارزش بیش از یک میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.
وی از پرداخت ۹۵ درصد مطالبات کلزاکاران خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۹۰۰ میلیارد تومان از بهای کلزا خریداری شده پرداخت و مابقی پس از ثبت در سامانه ظرف مدت زمان ۲ تا ۳ روز پرداخت می‌شود.
مهاجر با اشاره به اینکه سایر دانه‌های روغنی در حال کشت است، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و مزارع پیش بینی می‌شود که تولید کلزا از ۴۰۰ هزار تن فراتر رود.
مجری طرح دانه‌های روغنی ادامه داد: در صورت تحقق تولید ۴۰۰ هزار تن کلزا رقمی حدود ۱۸۰ هزار تن روغن استحصال می‌شود که با این وجود رقمی معادل ۵۰۰ میلیون دلار در واردات روغن صرفه جویی خواهد شد.
به گفته وی، اگرچه انتظار برآن بود که تولید کلزا نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته باشد، اما وقوع سیل اخیر تا حدودی به تولید کلزا در استان‌های خوزستان، مازندران، ایلام و لرستان خسارت زد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دلایل رشد ۱۵ درصدی تولید کلزا نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: خرید و پرداخت به موقع، افزایش سطح زیر کشت و شرایط مساعد آب و هوایی از جمله دلایل افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل به شمار می‌رود، چنانچه دانه‌های روغنی با ارز نیما وارد شود، ظرف مدت زمان ۳ تا ۴ سال به خود اتکایی نسبی در تولید دانه‌های روغنی می‌رسیم.
وی با اشاره به اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات روغن، دلسردی کشاورزان از کشت را به همراه دارد، بیان کرد: با وجود آنکه پیشنهاد اختصاص ارز نیما به واردات روغن را به مسئولان ذی ربط داده ایم، اما به سبب حمایت از مصرف کننده این امر مورد موافقت قرار نگرفت، در حالیکه علی رغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات، مصرف کننده روغن را با نرخ‌های بالایی خریداری می‌کند که ادامه این روند تنها زنگ خطری برای کشت محصول در داخل به شمار می‌رود.
مجری طرح دانه‌های روغنی در پایان قیمت خرید تضمینی هر کیلو کلزا از کشاورزان را ۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: امسال حداقل هر کیلو کلزا با نرخ ۴ هزار تومان باید از کشاورزان خریداری می‌شد که متأسفانه دولت به سبب کسری بودجه نتوانست رقم خرید را افزایش دهد.

(دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸) ۰۷:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها