یکشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۰۳۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رکورد تولید کلزا در دست کشاورزان سیلزده گلستان

کلزاکاران گلستان با وجود خسارت بجا مانده از بارش شدید باران، جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی اسفند پارسال و فروردین ۹۸ در بخش زیادی از مزارع زیر کشت این محصول، امسال هم مانند ۳ سال اخیر رکورد تولید کشوری این دانه روغنی را نزد خود نگه داشتند.

سال گذشته کشاورزان گلستان از ۵۷ هزار هکتار کلزا، ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تن محصول برداشت کرده و به صورت تضمینی به دولت فروخته بودند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان در گزارشی از آخرین وضعیت برداشت کلزا گفت: کشاورزان استان تاکنون ۱۶۴ هزار و ۳۵۷ تن دانه روغنی کلزا تولید و به مراکز خرید تضمینی در استان تحویل دادند که در نتیجه آن، رکورد تولید این محصول در کشور توسط کشاورزان گلستانی شکسته شد.
مختار مهاجر افزود: چند روز گذشته دولت ۹۸ درصد از طلب کلزاکاران گلستان را به حساب آنان واریز کرد.
مطابق گزارش آمنه جمشیدی رودباری معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان به ایرنا، در سال زراعی جاری ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت کلزا رفت که بارش شدید باران و آب‌گرفتگی به ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای آن خسارت وارد کرد.
امسال نرخ تضمینی خرید هر کیلوگرم کلزا توسط شورای اقتصاد ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال با افت دو درصد غیر مفید و ۱۰ درصد رطوبت تعیین شده است.
رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند گفت که امسال ۷۷ هزار هکتار از زمین‌های استان، کلزای قابل برداشت وجود داشت.
علی موسی خانی به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: عملکرد تولید کلزا در واحد سطح در این استان به طور میانگین یک هزار و ۹۰۰ کیلوگرم است.
وی در خصوص عملیات برداشت کلزا نیز گفت: فقط ۵۰ تا ۴۰ هکتار از زمین‌های زیر کشت کلزا در استان باقی مانده که عملکرد تولید در این سطح حدود ۱۰۰ تن است.
به گفته وی پرونده برداشت کلزا از زمین‌های زیر کشت در گلستان تا چند روز آینده به طور رسمی بسته خواهد شد.
حمید رضا علی محمدی مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان به ایرنا گفت: دو مرکز خرید تضمینی کلزا در شرق استان و در کلاله و مراوه تپه فعال نگه داشته شده تا کشاورزان محصول خود را برداشت و تحویل این مراکز دهند.
امسال عملیات خرید تضمینی کلزا در گلستان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز با فعال کردن ۶۵ مرکز اعم از دولتی، کارخانه‌ها و بخش خصوصی آغاز شده بود.
زراعت کلزا یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که نظارت در زمان داشت، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز این محصول اهمیت زیادی دارد.
همچنین کشت کلزا ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی مورد نیاز کشور و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول، بهترین تناوب برای گندم و جو است که رعایت این امر علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز را کاهش می‌دهد.
استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا است.


(یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸) ۱۲:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها