شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۷:۵۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۳۶۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاهش ۱۵ درصدی قیمت زعفران در بازار/ حداقل و حداکثر قیمت طلای سرخ اعلام شد

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۸ میلیون و ۷۰۰ و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران از رکود حاکم بر بازار طلای سرخ خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
وی افزود: افزایش قیمت زعفران در ماه‌های اخیر موجب شد این محصول به عنوان کالای لوکس و اولویت چندم در سبد خانوار قرار گیرد به طوری که برخی مصرف‌کنندگان ناچار به حذف محصول از سبد مصرفی خود شدند.
میری درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران گفت: همه ساله عمده صادرات زعفران در زمستان و ماه‌های فروردین و اردیبهشت انجام می‌شود و از ماه خرداد هر چه به فصل برداشت محصول نزدیک‌تر می‌شویم صادرات روند نزولی به خود می‌گیرد.
این مقام مسئول با انتقاد از تعلل گمرک در اعلام آمار دو ماهه صادرات زعفران بیان کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز عدم ثبات اقتصادی و شرایط عرضه و تقاضا نمی‌توان پیش‌بینی خاصی را راجع به وضعیت بازار صادراتی و قیمت محصول در ماه‌های آتی داشت چرا که با افزایش نرخ ارز قیمت زعفران بالا می‌رود و با افت قیمت ارز نرخ محصول روند نزولی به خود می‌گیرد.
نایب رئیس شورای ملی زعفران از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت هر کیلو زعفران نسبت به ۲۰ روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: با توجه به تقاضای فعلی برای خرید زعفران در بازار داخل بعید است که قیمت زعفران در بازار افزایش یابد.
میری با انتقاد از قوانین سختگیرانه صادرات مبنی بر بازگشت ارز به سیستم نیما گفت: سختگیری بانک مرکزی در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرت به کشور یکی از دلایل کاهش صادرت طلای سرخ نسبت به سال گذشته به شمار می‌رود چرا که در شرایط تحریم بازگرداندن ارز به سیستم نیما کار بسیار دشواری است و به همین خاطرات برخی صادرکنندگان ترجیح می‌دهند صادراتی نداشته باشند و یا با کارت خودشان اقدام به این امر نکنند و صادراتی انجام ندهند.
نایب رئیس شورای ملی زعفران قیمت زعفران را تابع عرضه و تاقضا دانست و افزود: با افزایش عرضه نسبت به تقاضا بدیهی است که قیمت محصول با روند نزولی در بازار روبرو شود، اما امیدواریم وضعیت بازار به گونه‌ای باشد که تولیدکنندگان متضرر نشوند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد پس از خرید زعفران اقدام به دپو محصول در خانه‌های خود کردند بیان کرد: با توجه به آنکه بسیاری از کشاورزان محصول خود را به بازار عرضه نکردند از این رو انتظار می‌رود از تیر ماه محصول خود را به مرور روانه بازار کنند چرا که به عرضه محصول نو در بازار نزدیک می‌شویم.
میری در پایان تولید زعفران در سال زراعی جدید را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و افزایش سطح زیر کشت زعفران در ۳۰ استان کشور پیش بینی می‌شود که تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد به همین دلیل بازاریابی و بازارسازی برای این محصول استراتژیک در بازار‌های جهانی یک ضرورت به شمار می‌رود چرا که ۸۰ درصد زعفران تولیدی صادر می‌شود.

(شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸) ۰۷:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها