دوشنبه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۱۱۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

زعفران ایرانی نیاز به بازار پیشرفته دارد

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: برای نخستین بار با ایجاد انگیزه سود و جذابیت‌های بورسی توانستیم فعالان بازار سرمایه را به بازار مدرن بورسی زعفران راهبری کنیم که این رویداد با توجه به حجم معاملات و خرید و فروش کم سابقه است.

حسین شیرزاد در نشستی با فعالان اتحادیه‌های ملی و استانی زعفران افزود: سال گذشته با مداخله گری هدفمند سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران،  ۶۸ تن زعفران  در بورس کالا عرضه شد که بالاترین رکورد در طول فروش بورسی زعفران کشور محسوب می شود.
وی اظهارداشت: براساس اطلاعات آماری سازمان مرکزی تعاون روستایی، درحدود ۹۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور با نظام بهره برداری خرده پایی و کشت آبی به زراعت زعفران اختصاص دارد و این محصول در تمامی استان‌های کشور (هر چند به مقداراندک) تولید می‌شود، اما حدود ۹۲ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی قرار دارد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یاداور شد: عملکرد در هکتار زعفران طی ۱۰ سال گذشته  رشد ملایمی داشته و میانگین عملکرد برای کل کشور (در ۹ استان برتر) معادل ۳۸۹ کیلوگرم و برای سه استان مزبور نیز ۲۰ درصد بیشتر بود.
وی تصریح کرد:  ۹۵ درصد مناطق زیر کشت زعفران، برداشت این محصول به صورت دستی و غیر مکانیزه انجام می‌گیرد و صادرات این محصول در بسته‌بندی‌های بالاتر از ۳۰ گرمی در سال ۹۵ بالغ بر ۲۱۰ تن و به ارزش ۲۷۸ میلیون دلار بود و این روند در سال‌های ۹۷-۹۶ رشد داشته و به بیش از ۳۵۰ میلیون دلار رسید.
طبق آمارها سال گذشته حدود ۴۰۰ تن زعفران در سطح زیرکشت ۱۲۳ هزار هکتار از اراضی در سراسر کشور تولید شد و نزدیک ۲۵۲ تن از این محصول به ۴۷ کشور هدف در دنیا صادر شده است.
 مصرف زعفران در کشور سالانه ۲۰ درصد مصرف خوراکی و سوپرمارکتی است که برای هر ایرانی حدود یک گرم محاسبه می‌شود و بقیه صادراتی است و در دنیا نیز ۸۰ درصد این محصول به مصارف صنعتی، دارویی، صنایع آرایش و بهداشتی، رنگ، صنعت غذایی و نوشیدنی‌ها، شیرینی و شکلات می‌رسد.
طی ماه‌های گذشته قیمت هر کیلوگرم زعفران ایران در داخل کشور بین ۷.۵ تا ۱۴ میلیون تومان بود که از کشاورزان خریداری  شد.

(دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها