چهارشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۵۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۳۱۴
گزارشگر : ۳۶۳۲
جهاد کشاورزی
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ممنوعیت خرید و فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک در کشور

هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده سبک و سنگین فاقد پلاک در کشور از زمان تعیین شده ممنوع و قاچاق محسوب می شود.

 رییس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی امروز چهارشنبه در همایش ملی هویت گذاری دام کشور در کرج با اعلام این مطلب گفت: مهلت پلاک گذاری دام سنگین ۶ ماه و دام سبک یکسال از زمان ابلاغ شیوه نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اواخر سال ۹۷ تعیین شده است.

دکتر مختار علی عباسی افزود: بر اساس ماده (۲) شیوه نامه، تمام مالکین دام زنده موظفند در تمام کشور آمار و اطلاعات دام های خود را مطابق با زمانبندی های اعلام شده به صورت مستمر در پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی ثبت و پلاک گذاری و تغییرات آن را به روز کنند.

وی ادامه داد: خریدار و فروشنده دام نیز موظفند خرید و فروش خود را در سامانه هویت دام ثبت کنند.

عباسی تصریح کرد: نگهداری دام زنده نیز صرفا با نصب پلاک دام معتبر و ثبت مشخصات دام زنده در سامانه هویت دام و پنجره واحد کشاورزی مجاز است.

وی با بیان این که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، کارگروهی را برای هدایت عملیات هویت گذاری دام کشور تشکیل داده است، گفت: نصب پلاک دو گوش در جمیعت های دام صنعتی و گله های تحت برنامه های اصلاح نژادی و اختیاری بودن نصب پلاک RFID توسط دامداران، نصب پلاک تک گوش برای جمعیت دام کشور و ایجاد شرایط نصب پلاک مجدد برای پلاک های افتاده و امکان درج آن در سامانه هویت دام، اصلاح سامانه هویت دام به منظور ایجاد ساختار لازم برای حجم زیاد اطلاعات و ایجاد ارتباط آن با پنجره واحد کشاورزی و سامانه ردیابی دام سازمان دامپزشکی و برنامه ریزی برای تهیه اپلیکیشن هویت گذاری از جمله اقدامات این کارگروه است.

رییس مرکز اصلاح نزاد و بهبود تولیدات دامی کشور اذعان داشت: این سامانه از هفته آینده بارگذاری خواهد شد.

عباسی با بیان این که شماره ۱۵ رقمی پلاک برای دام مطابق با استانداردهای بین المللی است، اظهار داشت: ما شش تفاهم نامه با بخش خصوصی و دولتی دخیل در امر پلاک گذاری دام منعقد کرده ایم.

وی افزود: این تفاهم نامه با اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دامداران ایران، اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور، سازمان دامپزشکی، صندوق بیمه کشاورزی و سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی و اتحادیه تعاونی های عشایر دامداران متحرک ایرانیان امضا شده است.

عباسی، اطلاع رسانی و آموزش به مالکین دام برای اجرای دقیق اقدامات، هماهنگی با زنجیره تامین و توزیع پلاک دام و پلاک کوبان برای تامین پلاک مورد نیاز کشور و آموزش نیروی انسانی لازم برای پلاک کوبی، ایجاد امکان استعلام اصالت دفترچه های عشایری و نیز زمان و مسیر کوچ برای کاشفین و ضابطین از جمله وظایف وزارت جهاد کشاورزی در زمینه اجرای شیوه نامه ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز و هویت گذاری دام کشور است.

وی تصریح کرد: دستیابی به آمار واقعی دام، استقرار نظام صحیح بهداشتی در سطح کشور برای ارتقای کیفی تولیدات و کاهش ضایعات، کنترل بازار برای دسترسی به میزان تقاضا و عرضه تولیدات دامی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی افراد سودجو، امکان برنامه ریزی اصلاح نژاد در کشور، افزایش سرعت و دقت در امر بیمه دام کشور، تسهیل در پردازش توزیع نهاده های دامی و حذف هزینه های موازی شناسایی دام اهمیت پلاک گذاری دام را نشان می دهد.

 

(چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸) ۱۶:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها