سه شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۳۰۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

ایران در تامین سبد غذایی عراقی‌ها مشارکت کند / عراق آماده سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در صنعت توریسم

حبیب‌الموسوی قائم‌مقام وزیر بازرگانی عراق در دیدار با رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به مصرف سالانه 480 هزارتن روغن خوراکی، 900 هزار تن شکر، یک میلیون تن برنج و دو میلیون تن گندم در عراق از ایران خواست که در تامین سبد غذای عراقی‌ها مشارکت کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، قائم‌مقام وزیر بازرگانی عراق در این دیدار که در دفتر حوزه ریاست سازمان توسعه تجارت برگزار شد، گفت: ما طبق اصولی می‌توانیم اقلام سبد کالایی عراقی‌ها را از ایران تامین کنیم اما قبل از هر چیز باید کالاهای با کیفیت ایرانی شناسایی و معرفی شود.

 وی با انتقاد از اینکه یادداشت تفاهم‌های زیادی امضا می‌شود اما تعداد کمی از آنها به مرحله اجرا می‌رسد، گفت: دو کشور عراق و ایران در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی قرابت زیادی دارند و می‌توانند مناسبات خود را در همه این حوزه‌ها گسترش دهند و باید با اتخاذ تدابیری یاددداشت‌تفاهم‌ها را اجرایی کنند.

الموسوی محور دوم مذاکرات خود با رییس سازمان توسعه تجارت را مسائل زیرساختی و سرمایه‌گذاری خواند و گفت: سرمایه‌گذاری در عراق اهمیت بالایی دارد و با استقبال مقامات عراقی مواجه می‌‌شود و تسهیلات مناسبی نیز فراهم است که ایران می‌تواند از آنها به خوبی استفاده کند.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه در عراق سیاست مذهبی رایج است یکی از موارد موفق برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در این کشور سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم و ساخت هتل است ضمن اینکه در سایر زیرساخت‌ها هم این شرایط محیا است.

قائم‌مقام وزیر بازرگانی عراق با بیان اینکه ما به تمامی سردمداران صنعت ایران ایمان داریم افزود: با توجه به اینکه ایران دارای دانش و فناوری بالایی است می‌تواند با سرمایه‌گذاری در عراق موفق عمل کند چراکه در عراق زمینه‌ای فراهم است که امکان سرمایه‌گذاری در همه عرصه‌ها را دارد.

وی ایران را کشوری خواند که به صنعتی بودن معروف است و افزود: بررسی تاریخ صنعت ایران نشان می‌دهد که ایران دارای یک اسم و رسم صنعتی در زمینه‌های مختلف نساجی، پتروشیمی، صنایع دستی و صنایع ساختمانی است و این بافت صنعتی ایران برای کشور ما محترم و چشمگیر است.

الموسوی در مورد مسائل زیرساختی کشور متبوعش گفت: با همکاری دو کشور ما می‌توانیم مواد ساختمانی، میلگرد، سیمان، کاشی و سرامیک و اقلام دیگری از این قبیل را از ایران خریداری کنیم و با معرفی شرکت‌های تولیدی فعال و همکاری رایزنان بازرگانی قراردادی در این زمینه منعقد شود.

قائم‌مقام وزیر بازرگانی عراق با تاکید بر اهمیت اصل کیفیت در صادرات ایران به عراق گفت: واردات ما از ایران بیش از 5 میلیارد دلار است بنابراین به منظور حفظ پایداری ایران در بازار عراق لازم است که کالاهای باکیفیت ایرانی به عراق صادر شود و ترتیبی اتخاذ شود که شرکت‌های صادرکننده با کیفیت پایین در لیست سیاه قرار بگیرند.

**هدف ما تنظیم روابط تجاری برد – برد است


در این دیدار «ولی‌الله افخمی‌راد» رییس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به حجم اندک صادرات عراق به ایران گفت: ما به تجارت برد ـ برد در روابط تجاری‌مان معتقد هستیم و امیدواریم روابط تجاری با کشور عراق با جایی برسد که رضایتمندی دو طرف را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی ایران در بخش‌های مختلف گفت: در برخی زمینه‌ها ما پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم مثلا کارخانجات ما در تولید روغن نباتی و آرد جوابگوی دو برابر نیاز داخل هستند.

افخمی‌راد با اعلام آمادگی برای صادرات روغن نباتی به عراق، گفت: ما می‌توانیم کارخانجاتی را معرفی کنیم که به طور خاص برای عراق روغن نباتی تولید کنند.

وی در خصوص رعایت استاندارد و کیفیت کالاهای صادراتی ایران به عراق گفت: در این زمینه سخت‌گیری‌های لازم برای صادرات کالاهای با کیفیت انجام می‌شود چرا که بی‌توجهی به مقوله کیفیت و استاندارد پایداری در بازارهای هدف را از بین می‌برد.

رییس سازمان توسعه تجارت در پایان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: تمامی مسئولان صادراتی کشور آمادگی انجام هر اقدامی برای بهبود و توسعه روابط تجاری با عراق را داریم.
(سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳) ۱۰:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها