دوشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۱:۲۹
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۸۶۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

معاملات اوراق بین مشارکت کنندگان بازار و سرمایه‌

بورس شامل دو بازار است، بازار اولیه و بازار ثانویه. بازار اولیه مستقیما تامین منابع مالی را برای شرکت‌ها انجام می‌دهد و در واقع به رشد شرکت‌ها و تامین سرمایه در گردش کمک می‌کند. بخش دوم بازار ثانویه است که البته آن هم در راستای کاهش هزینه شرکت‌ها کمک می‌کند، در بازار ثانویه معاملات اوراق بین مشارکت کنندگان بازار و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و هر میزان که نقدینگی در بازار بیشتر باشد هزینه سرمایه پایین‌تر می‌آید در نهایت باید گفت بازار سرمایه حامی تولید است.

آنچه در شرایط فعلی تجربه می‌کنیم و شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم بر می‌گردد به سیاست‌هایی که در سال گذشته و در زمان تصویب بودجه اتخاذ شد. به نظر می‌رسد که در سال گذشته هزینه‌های بسیاری از شرکت‌ها به نحو قابل توجهی افزایش پیدا کرد. انتتظار این است که مجلس و دولت محترم در قانون‌گذاری شرایط محیط اقتصادی را لحاظ کنند، مثلا زمانی که ما در رکود به سر می‌بردیم به‌جای یک‌درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده مجلس محترم 2‌درصد اضافه کرد و به دنبال تامین هزینه بودند صرف نظر از اینکه شرایط فعلی ایجاب نمی‌کند که ما یک جهش 2‌درصدی داشته باشیم. یا افزایش شرکت‌های پتروشیمی و معدنی از طریق جهش‌هایی در نرخ خوراک و نرخ حقوق مالکانه و عوارض که همه اینها بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حتی اجرای طرح مرحله دوم هدفمندی هم فشار مضاعفی را به هزینه شرکت‌ها وارد کرد چرا که به هر حال در مرحله اول هدفمندی ما شرایط اقتصادی بهتری داشتیم و تورم زیادی قبل از آن تجربه نشده بود و در نهایت عوارض جانبی کمتری داشت ولی الان که ما وضعیت رکود داریم افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش هزینه شرکت‌ها از طرق مختلف باعث شده که چشم‌انداز سود آوری شرکت‌ها خاکستری باشد و در بسیاری از زمینه‌ها هم مثل قیمت سیمان و خودرو و. . . دولت هنوز تصمیمی نگرفته. باید در نظر داشته باشیم که بازار سرمایه مکمل و از طریق تامین مالی حامی بخش واقعی اقتصاد است و البته بازتاب بازار سرمایه در وضعیت اقتصادی واقعی هم وجود دارد به نحوی که الان که شاخص‌ها کاهش پیدا کرده اند و وضعیت در بازار سرمایه خیلی مناسب نیست و همه نگران هستند این نگرانی دقیقا انعکاسی از وضعیت سود آْوری و فروش شرکت‌ها‌ست که این در گزارش‌های مالی شرکت‌ها مشخص است و بازار سرمایه بر اساس عدد و رقم واکنش نشان می‌دهد و در این بازار شعار تولیدی جایی ندارد.

به نظر می‌رسد شرایط فعلی بازار سرمایه را باید انعکاسی از وضعیت واقعی اقتصاد ببینیم و این را جدی بگیریم و با تصمیم‌گیری درستی در زمینه اقتصاد انجام شود تا شرایط بهتر شود و از این وضعیت گذر کنیم ولی مطلقا بازار سرمایه حامی بخش واقعی اقتصاد است.


مهدی جاویدپور

سردبیر اقتصادی

(دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳) ۰۱:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها