دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۸
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۸۵۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

ساختـارسازی بـورس بـرای رشـد 8 درصـدی

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (FINEX2014) روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افتتاح شد.

نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته امتیازات جدی‌تری دارد، حضور شرکت‌کنندگان بیشتر در فضایی بزرگ‌تر نمونه‌ای از این امتیازات است. با این حال آنچه بر پیشانی هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه خودنمایی می‌کند حضور پررنگ شرکت‌های خارجی فعال و مطرح در صنعت مالی چون انگلیس، آلمان، ایتالیا، سوئیس، یونان، قبرس در کنار ترکیه و کره جنوبی است که برای نخستین بار، در نمایشگاه (FINEX) شرکت می‌کنند. این بار واژه «بین‌المللی» در شأن تلاش دولت یازدهم برای ایجاد تعامل سازنده و البته عادلانه با کشورهای جهان بر نمایشگاه بورس بانک و بیمه به وضوح نمایان است. این روزها که دنیا چشم به نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای بزرگ دنیا دوخته است، ما میزبان همان قدرت‌های بزرگ در یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای اقتصادی منطقه هستیم.


ایران؛ قدرت اقتصادی منطقه
معاون اول رئیس‌جمهور، در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در‌خصوص توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: در سند چشم‌انداز 1404 ایران قدرت اقتصادی منطقه خواهد شد و به همین دلیل به این موضوع باید توجه داشته باشیم که دیگر کشورهای همجوار ما چشم‌انداز توسعه‌ای خود را چگونه ترسیم کرده‌اند.
اسحاق جهانگیری، در‌خصوص چالش‌های پیش رو بیان کرد: چالش مهم کوتاه‌مدت وبلندمدت اقتصاد کشور مساله بیکاری است از همین رو در شرایط اقتصادی کشور که رشد اقتصادی
3/6- درصدی را در سال 91 داشته‌ایم باید شرایطی را مهیا کنیم تا به رشد اقتصادی 8 درصدی برسیم.
معاون اول رئیس‌جمهور با ابلاغ پیام دولت اشاره داشت: پیام مهم دولت این است که برای خروج از کشور هم برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و هم کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی کرده‌ و در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته‌ایم که در این زمینه طرح‌های توسعه‌ای و تامین مالی را برای کشور فراهم کنیم.
وی ضمن تشکر از نظام بانکی در تامین مالی بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی تصریح کرد: مجموعه ارزشمند بانکی تا به حال زحمات فراوانی برای تامین مالی بنگاه‌ها متقابل شده است اما حال، انتظارات جدیدی از بازار سرمایه داریم تا بعد از عمر 50 ساله خود هم‌اکنون این زحمات را به دوش بکشد.جهانگیری با اشاره به افتتاح نخستین مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی و ضمن قدردانی از سازمان بورس جهت پیاده‌سازی سامانه‌های الکترونیکی خاطرنشان کرد: یک اراده جدی در دولت مطرح است تا تیم الکترونیکی را در کشور پیاده‌سازی کنیم، دولت الکترونیکی دغدغه اصلی شخص رئیس‌جمهور است و شورای عالی اداری نیز این مهم را به تصویب رسانده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری، اقدامات و حمایت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را در این مورد یکی از راه‌های اصلی پیشگیرانه در مفاسد اقتصادی قلمداد کرد.
جهش بزرگ در اقتصاد ایران در راه است
در ادامه مراسم علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیزحضور معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را نشان از حمایت دولت از فعالان بازار مالی، بانکی، بازار سرمایه و بیمه کشور دانست و گفت: امیدواریم با تصمیماتی که در بازار مالی در حال اعمال است، شاهد حل مشکلات اقتصادی کشور باشیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: این نمایشگاه به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه مالی کشور در حالی برگزار می‌شود که تلاش‌های دولت به‌ویژه در بخش سیاست‌های خارجی همراه با سیاست‌های اقتصاد مالی در حال انجام است و زمانی که دولت یازدهم شروع به کار کرد، مشکلات زیادی به‌ویژه در مسائل اقتصادی وجود داشت که این مشکلات در حال بهبود است.
وی تصریح کرد: سیاست اولیه دولت ثبات و آرامش در بازار کالا، سرمایه و ارز بود که از طریق انضباط مالی و پولی این آرامش تحقق پیدا کرده است. طیب‌نیا اضافه کرد: مشکل عمده اقتصاد ما از 2 سال گذشته رکودی بود که بر فعالیت‌های اقتصادی اعمال شده است که ساختارهای اقتصادی وابسته به نفت، سیاست‌های نادرست اقتصادی سال‌های گذشته و نیز تحریم‌ها به وجود آورنده آن بود و در ماه‌های گذشته سعی شد با سیاست‌های دولت به‌ویژه در حوزه خارجی و داخلی اقتصاد کشور از رکود خارج شود. 
وی در ادامه تصریح کرد: دستیابی به رشد اقتصادی مستلزم برنامه‌های گسترده دولت در بخش‌های مختلف از جمله اصلاحات در بازار مالی کشور است؛ چرا‌که این سیستم بانکی و بازار سرمایه است که منابع مردم را تجهیز می‌کند و وارد چرخه اقتصادی می‌کند و صنعت بیمه نیز می‌تواند با کاهش ریسک استفاده از منابع مردم در اقتصاد را تسهیل کند.
وزیر اقتصاد با اشاره به کمبود منابع مالی به عنوان مشکل اصلی واحدهای تولیدی در کشور گفت: باید حل مشکل تامین مالی بنگاه‌ها را در صدر برنامه‌ها قرار دهیم و بازار سرمایه می‌تواند زمینه‌ساز حل این مشکل باشد. طیب‌نیا ادامه داد: بازارهای مالی ما در گذشته و حال بانک‌محور بوده‌اند که با مشکلات جدی از جمله مطالبات معوق، مطالبات انباشته شده از دولت در سال‌های گذشته، کمبود سرمایه و درگیری بانک‌ها در اداره بنگاه‌های اقتصادی در دوره‌های اخیر مواجه شده است. 
وی تاکید کرد: برنامه‌های دولت برای اصلاح نظام تامین مالی در حال اجرا است و افزایش سرمایه بانک‌های دولتی از جمله مواردی است که امیدواریم با تلاش دولت منابع مالی بانک‌ها را به استانداردهای جهانی نزدیک کند.
وزیر اقتصاد گفت: در حال حاضر پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها به صورت جدی در حال بررسی است تا در 2 و 3 سال آینده این مشکل رفع شود. طیب‌نیا ادامه داد: توسعه بازار سرمایه شرط لازم تامین مالی بنگاه‌ها است که با همکاری سازمان بورس برای فعال شدن بازار اولیه تلاش می‌کنیم. 
وی تصریح کرد: تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌هایی که برای راه‌اندازی پروژه‌ها در بازار اولیه مورد نیاز است از دیگر برنامه‌های دولت است که مذاکراتی نیز در این زمینه با وزارتخانه‌های مختلف شده تا از طریق این صندوق‌ها تامین مالی پروژه‌ها در کشور صورت گیرد. وزیر اقتصاد اشاره کرد: در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان از طریق بازار اولیه برای فعالیت‌های اقتصادی تامین منابع شده که این میزان کافی نبوده و باید با انتشار انواع اوراق بهادار بدهی و مشارکت برای تامین مالی در کشور اقدام شود؛ هرچند بازار سرمایه در حال حاضر آماده انتشار این اوراق برای تامین مالی است. 
طیب‌نیا تاکید کرد: بدون بازار ثانویه پررونق و فعال بازار اولیه نمی‌تواند فعالیت کند، چرا‌که این بازار ثانویه است که قدرت نقدشوندگی دارایی مردم را بالا می‌برد. بنابراین هدف دولت توسعه همزمان بازار اولیه و ثانویه است. 
وی در ادامه با اشاره به رشد 108 درصدی شاخص بورس در سال 92 گفت: خوشبختانه در سال گذشته وضعیت بازار سرمایه مناسب بود و سودآوری خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کرد. 
وزیر اقتصاد تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری و سال‌های آینده وضعیت در بازار سرمایه به گونه‌ای باشد که سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران کند؛ به شرط اینکه ریسک‌پذیر باشند. 
طیب‌نیا تصریح کرد: بازار سرمایه برای افرادی بازدهی بیشتری خواهد داشت که ریسک‌پذیرتر باشند؛ با این حال دولت در حال تدوین برنامه‌ای است تا ریسک بازار را به حداقل برساند. 
وی گفت: سیاست دولت در بحث هدفمندی و افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی به گونه‌ای است که قیمت حامل‌های انرژی از قبل برای بنگاه‌داران قابل پیش‌بینی باشد تا ریسک غیرقابل پیش‌بینی به بازار سرمایه وارد نشود. وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه رکن سوم بازار مالی در کشور صنعت بیمه است، افزود: نقش صنعت بیمه ایجاد اطمینان، اعتماد و کاهش ریسک در فعالیت‌های اقتصادی است و این صنعت با کاهش ریسک می‌تواند مکمل سایر ارکان بازار مالی باشد و زمینه را برای فعالیت‌های اقتصادی پررونق فراهم کند. 

افتتاح مرکز میانی امضای دیجیتال
علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار نیز در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، ضمن خیر مقدم به حضور مقامات ارشد اقتصادی و دولتی از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و امین رئیس کل بیمه مرکزی و دیگر مقامات از راه‌اندازی مرکز میانی امضای دیجیتال توسط معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد.
صالح‌آبادی اظهار کرد‌: برای اولین بار است که نمایشگاه بزرگ‌ترین دستاوردهای صنعت مالی خاورمیانه با حضور 360 شرکت داخلی و 10 شرکت خارجی و با حضور مقامات دولتی در سطح معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود.وی تاکید کرد: حضور معاون اول رئیس‌جمهور و مقامات ارشد اقتصادی نشان از توجه دولت به بازار سرمایه و صنعت مالی کشور است که روز به روز توسعه می‌یابد.
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود:‌ در نمایشگاه امسال کشورهایی از جمله آلمان، سوئیس، ایتالیا، یونان، قبرس و ترکیه حضور دارند که این استقبال بی‌سابقه بوده است.
وی تاکید کرد: این نمایشگاه برای صنعت مالی کشور بوده و مختص بازار سرمایه نیست؛ به‌طوری‌که بانک‌ها و صنعت بیمه کشور نیز در آن حضور دارند.
عضو شورای عالی بورس هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی دستاوردهای صنعت مالی به عموم مردم و سرمایه‌گذاران خواند و گفت: در نمایشگاه ارتباط دوسویه ارکان صنعت مالی و سرمایه‌گذاران و مردم فراهم می‌شود و در همین فضا فرهنگ پاسخگویی شکل می‌گیرد و سرمایه‌گذاران راه‌حل‌ها و پیشنهاد‌های‌‌شان را ارائه می‌کنند.
صالح‌آبادی گفت: در این نمایشگاه کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه برگزار می‌شود که از اهداف اصلی آن است.
وی با بیان اینکه در این نمایشگاه حضور هنرمندانی از 38 کشور دنیا برای آموزش بازار سرمایه به صورت کاریکاتور از نقاط قوت آن است، گفت:‌ همچنین در این نمایشگاه مرکز میانی امضای دیجیتال با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد که از این پس تمام سرمایه‌گذاران از تمام نقاط جهان به بازار سرمایه ایران دسترسی خواهند داشت و کاغذ را از تمام مبادلات حذف خواهیم کرد.
وی افزود: با افتتاح میانی امضای دیجیتال سایر حوزه‌های کلان اقتصادی نیز امکان دریافت سرویس خواهند داشت و از این پس تعامل نهاد‌های مالی در بستر امن و با امضای دیجیتال سرعت و گستردگی خواهد یافت.
(دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳) ۱۰:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها