جمعه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۵۱۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بازنگری الگوی کشت برنج و توقف تولید در برخی مناطق

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید با در نظر گرفتن ارزش واقعی آب که شامل ارزش هزینه‌ای‌، اقتصادی و حیاتی آن است، الگوی کشت محصولات آب‌بر مانند برنج را مجددا بازنگری و در مناطقی که توجیه ندارد متوقف کرد.

سید محمدحسین شریعتمدار  اظهار کرد:‌ الگوی کشت محصولات کشاورزی به ویژه محصولاتی که آب‌بری بالایی دارند باید در ایران که با مشکل بحران آب و کمبود این منبع عظیم الهی مواجه است مجددا بازنگری شود و در تدوین این استراتژی کشت باید ارزش هزینه‌ای، اقتصادی، حیاتی و زیست محیطی و ارزش بین المللی آن را در نظر گرفت.

وی افزود: ارزش هزینه‌ای آب در واقع همان برآوردهای اولیه در هزینه تولید یک محصول بوده که ممکن است به ازای هر متر مکعب آب حدود 100 تومان در نظر گرفته شود اما ارزش اقتصادی آن در شرایط کنونی و براساس وضعیت اقلیمی و شرایط منابع محدود آبی کشور نباید کمتر از هزار تومان به ازای هر متر مکعب باشد که البته ارزش بین‌المللی آب بسیار بیشتر از آن است.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن ارزش زیست محیطی و حیاتی آب در تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولاتی که آب‌بری بالایی دارند، گفت: یکی از مباحث جدید در تدوین الگوی کشت محصولات کشاورزی در جهان تجارت آب مجازی است که بر این اساس کشورهای پیشرو محصولاتی که از نظر اقتصاد آب و ارزش زیست محیطی آب توجیه‌پذیری اقتصادی ندارند از دیگر کشورها وارد می‌شوند.

تولید برنج با حدود 8000 متر مکعب مصرف آب توجیه دارد

شریعتمدار تصریح کرد: در حال حاضر تولید برنج در مناطقی که حدود 7000 تا 8000 متر مکعب در هر هکتار آب مصرف می‌کند ارزش اقتصادی دارد اما در برخی از مناطق مانند اصفهان، فارس، خراسان، خوزستان و ... به دلیل شرایط اقلیمی حدود 25 هزار متر مکعب در هر هکتار آب مصرف می‌شود که باید در این مناطق ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شود چراکه در منطقه‌ای برای تولید برنج 30 هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود توجیه اقتصادی برای ادامه این تولید نیست.

وی ادامه داد: البته ممکن است در همان منطقه که با مشکل آب مواجه هستیم و تولید برنج آب بری بسیار بالایی دارد، به دلیل وجود رودخانه یا منابع آبی فصلی تولید برنج اقتصادی به نظر بیاید بنابراین باید کشت‌ و تولید برنج در کشور مکان یابی و بازنگری شود تا در جاهایی که برای تولید برنج آب گران قیمت و کم وجود دارد، کشت برنج کاهش یابد یا متوقف شود.

 

 

 

 

ایسنا

(جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲) ۱۰:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها