یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۰
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۴۴۹۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی
وزارت کشاورزی:

کشت برنج باید محدود شود

مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و بیلان منفی سفره‌های زیر زمینی باید سطح زیرکشت محصولات کشاورزی مانند برنج که آب‌بری بالاتری دارند در استان‌هایی که با مشکل آب مواجه هستند کاهش یابد.

دلاور حیدرپور اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه برنج جزو محصولاتی است که آب‌ بالایی نیاز دارد و براساس اقتصاد آب و محدودیت منابع آبی در برنامه پنجم توسعه به افزایش سطح زیر کشت برنج هیچ توجهی نشده، همان سطح حدود 600 هزار هکتاری را برای برنج در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: گرچه در برخی سال‌ها با توجه به بهبود وضعیت بارش و افزایش منابع آبی سطح زیر کشت برنج با نوسانات کمی افزایش یافته است اما به صورت کلی افزایش سطح زیر کشت برنج در سال‌های اخیر نیز مورد توجه نبوده بلکه همواره افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح و افزایش بهره‌وری آن مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشور حدود 600 هزار هکتار به برنج اختصاص دارد که یک چهارم آن که همان حدود 150 هزار هکتار است در استان‌هایی به غیر از استان‌های شمالی کشت می‌شود اما اگر وضعیت محدودیت منابع آبی و بحران آب به سمتی برود که برای کشور مشکل ایجاد کند باید وزارت جهاد کشاورزی در تدوین الگوی کشت و اختصاص میزان سطح زیر کشت به محصولاتی مانند برنج که آب‌بری بالایی دارند تجدیدنظر کند.

حیدرپور تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان‌هایی مانند اصفهان، فارس و تا حدودی خوزستان بهتر است سطح زیر کشت برنج در این مناطق به ویژه اصفهان کاهش یابد اما می‌توان به تحقیقات انجام شده در این زمینه امیدوار بود و مانند برخی مناطق همچون خوزستان که توفیقات خوبی در زمینه افزایش بهره‌وری مصرف آب داشته‌اند یافته‌های علمی را برای افزایش عملکرد این محصول به کار گرفت.

آوازه حامی برنج ایرانی  

 

 

 

 

ایسنا

(یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲) ۰۹:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها