دوشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۳۳۲۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بودجه بخش کشاورزی در لایحه بودجه 93 انقباضی است

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بودجه بخش کشاورزی در لایحه بودجه سال 93 انقباضی است گفت: بودجه ای که برای بیمه محصولات کشاورزی دیده شده در حد کفایت نیست و اعتقاد داریم باید حداقل تا 10 برابر افزایش پیدا کند.

عباس پاپی‌زاده، اظهار کرد: عدد خرید تضمینی گندم نیز حدود 7 هزار میلیارد تومان اعلام شده؛ همان عددی که سال گذشته با تلاش مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما امسال قیمت خرید تضمیمی گندم افزایش پیدا کرده است و به 1050 تومان رسیده که با رقمی که دولت تعیین کرده در نهایت توانایی خرید 6.5 میلیون تن گندم به صورت تضمینی را خواهد داشت بنابراین بودجه کشاورزی بسیار بیشتر از آنچه پیشنهاد شده مورد نیاز است و نیازمند اصلاح است.

او ادامه داد: در بخش آب و خاک نیز نسبت بودجه به نسبت به سالهای قبل بسیار پایین است، با توجه به اینکه در سالهای خشکسالی چاره‌ای نداریم جز اینکه از شیوه‌های نوین آبیاری مثل آبیاری قطره‌ای و پر فشار استفاده کنیم، این شیوه‌ها هم نیاز به حمایت دولت دارد، طبق قانون، دولت موظف است 85 درصد از هزینه‌های سیستم‌های آبیاری نوین را پرداخت کند اما عددی که در بودجه دیده شده قابل توجیه نیست و نمی‌تواند حرکت جدی را انجام دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق در بحث اصلاح بودجه بخش کشاورزی می‌تواند کمک زیادی انجام دهد گفت: کمیسیون کشاورزی نیز به شدت پیگیر موضوعات بودجه این بخش است، کمیسیون تلفیق نیز تلاشش را خواهد کرد تا تغییرات و اصلاحات بودجه در راستای تامین امنیت غذایی باشد.

نماینده مردم دزفول اضافه کرد: با توجه به اینکه امنیت غذایی و خودکفایی و تولید محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است و قابل توجیه است فکر می‌کنم بتوانیم اقدامات مثبت و تغییرات قابل قبولی در بودجه در بخش کشاورزی اعمال کنیم.

پاپی‌زاده گفت: با توجه به وضعیت موجود دو راه‌حل داریم اول راه‌حل این است که یا نهادها را به موقع تامین کنیم که این مسئله نیاز به تسهیلات و حمایت‌های دولتی دارد اما هزینه‌اش به مراتب کمتر از واردات است.

او ادامه داد: راه‌حل دوم این است مدیریت نکنیم و این نهادها را به موقع در اختیار کشاورزان و دامداران قرار ندهیم د این صورت مجبوریم محصول نهایی وارد کنیم که هزینه ای چند برابری را به ما تحمیل خواهد کرد، اگر بتوانیم با مدیریت صحیح تقویت بیمه، خرید تضمین و تامین نهادها امور کشاورزی را به پیش ببریم از خروج ارز قابل توجهی جلوگیری می‌کنیم و این صرفه جویی باعث می‌شود بتوانیم در سایر زیرساخت‌ها صرفه‌جویی کنیم.

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲) ۱۳:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها