یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۲۰۴۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بهره وری آبیاری در بخش کشاورزی به ۶۰ درصد افزایش می‌یابد

با بکارگیری دانش، فناوری‌های نوین و ترویج، راندمان آبیاری در بخش کشاورزی از ۴۵ درصد فعلی به ۶۰ درصد می‌رسد.

در سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی که پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۵ تیر ۱۴۰۲ توسط رئیس‌جمهوری به تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط در کشور ابلاغ شد، جبران روند تخریبی منابع طبیعی در گذشته، تعادل بخشی به مصرف آب در حوزه کشاورزی، نیل به خودکفایی در محصولات اساسی و تامین پایداری امنیت غذایی از طریق افزایش بهره‌وری به عنوان رویکرد اصلی مد نظر قرار گرفته است.
بنابراین گزارش، در این سند که قرار است با همگرایی همه‌جانبه دستگاه‌های مرتبط اجرا شود، به موضوع مصرف آب در بخش کشاورزی توجه ویژه شده به طوریکه راندمان آبیاری در بخش کشاورزی از ۴۵ درصد فعلی با بکارگیری دانش، فناوری‌های نوین و ترویج باید به ۶۰ درصد برسد.
بر اساس این سند مهم، بیلان منفی آبخوان‌ها نیز از ۱۳۱ میلیارد متر مکعب به ۱۰۵ میلیارد متر مکعب کاهش یابد.
این سند همچنین افزایش بهره‌وری آب از ۱.۳۹ کیلوگرم ماده خشک به ازای مصرف هر متر مکعب آب به ۲.۶ کیلوگرم تا سال ۱۴۱۱ هدفگذاری کرده است. برپایه سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی، فرسایش خاک کشور که اکنون ۱۶ تن در هکتار است باید به ۱۳ تن در هکتار در مدت یاد شده کاهش یابد.
در راستای تامین پایدار غذا و جلوگیری از فشار بر منابع پایه تولید، کاهش مصرف سرانه برخی محصولات اساسی وارداتی از محورهای این سند است به طوری که مصرف سرانه شکر از ۶۶ گرم در روز به ۴۰ گرم در روز و مصرف سرانه روغن از ۴۶ گرم در روز به ۳۵ گرم در روز هدفگذاری شده است.
بنابراین گزارش، ضایعات بخش کشاورزی از ۳۰ درصد فعلی به ۱۵ درصد باید کاهش یابد و تولید سالانه آبزیان نیز از ۱.۳ میلیون تن به ۲.۶ میلیون تن در سال ۱۴۱۱ برسد.
گفتنی است؛ روند تدوین سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و با مشارکت نمایندگان ۲۶ دستگاه و ۱۵۰ متخصص صورت گرفته است.

(یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲) ۱۴:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها