یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۲۰۱۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

توسعه همکاری‌های ایران و عراق در مدیریت آبیاری بخش کشاورزی

در نشست مشترک مدیران ارشد کشاورزی ایران و عراق، بر توسعه همکاری‌ها در مدیریت آبیاری بخش کشاورزی دو طرف تاکید شد.

صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست مشترک با جمعی از مدیران ارشد وزارت کشاورزی عراق که در محل معاونت در کرج برگزار شد، برنامه‌ریزی برای دستیابی به امنیت غذایی و توسعه پایدار را اصلی‌ترین وظیفه بخش کشاورزی هر کشور اعلام کرد و گفت: بهره‌وری دارای سه مؤلفه عملیات آب و خاک، به‌نژادی و به‌زراعی است و ارتقای راندمان آبیاری در مراحل مختلف تأمین و انتقال، توزیع و کاربرد در مزرعه از طریق فعالیت‌های آب و خاک میسر است.
وی به زیرساخت‌های آب و خاک ایران و اقدامات خوبی که در حوزه آب صورت گرفته، اشاره و تصریح کرد: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه شبکه‌های آبیاری و کانال‌های انتقال آب و عملیات آب و خاک در بخش کشاورزی از جمله این اقدامات است که موجب شکل‌گیری و به مرز خودکفایی رسیدن خدمات فنی و مهندسی در تولید لوازم و تجهیزات و صادرات به خارج از کشور شده است که از جمله زمینه‌های همکاری با کشور عراق خواهد بود.
صفدر نیازی با بیان این که فن‌آوری‌های روز دنیا در ایران بومی‌سازی شده و در حال توسعه است، افزود: از جمله این فناوری‌ها می‌توان به روش‌های نوین آبیاری دارای راندمان بالا نظیر آبیاری موضعی نواری تیپ، آبیاری زیرسطحی، آبیاری هوشمند، خشکه‌کاری برنج و ماشین‌های آبیاری اشاره کرد.
وی از آمادگی ایران برای همکاری در ارائه خدمات فنی و مهندسی به عراق توسط بخش خصوصی خبر داد و افزود: این هیات در این سفر قرار است از چند کارخانه بازدید کنند و با دستاوردهای آن‌ها آشنا شوند.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، ارتقای راندمان آبیاری را از مهمترین اهداف بخش کشاورزی کشور برشمرد و افزود: ایران با گستره پهناور جغرافیایی در منطقه خشک کره زمین قرار دارد که متوسط بارش سالانه آن ۲۳۰ میلی‌متر است.
وی مهمترین معضل جهان کنونی را تغییر اقلیم عنوان کرد و افزود: هدف ما این است که عملکرد آبیاری را ارتقا دهیم تا ۱۲۵ میلیون تن تولیدات سالانه کشاورزی کشور را در این شرایط حفظ و افزایش دهیم.
نیازی تصریح کرد: در سامانه‌های آبیاری تحت فشار و سیستم آبیاری حدود ۳۰۰ کارخانه پلی‌اتیلن، فیلتراسیون و سایر تجهیزات داریم که با فعالیت این واحدها ۹۸ درصد نیاز کشور به تجهیزات آبیاری در داخل تولید می‌شود.
مبارزه با بیابان‌زایی از زمینه‌های همکاری‌ مشترک ایران و عراق
عدی طه عبدالکریم مدیر طرح فناوری‌های نوین آبیاری و مکانیزاسیون وزارت کشاورزی جمهوری عراق نیز در این نشست گفت: با توجه به همسایگی و مرزهای مشترک ایران و عراق، تمرکز بر سرمایه‌گذاری روی نقاط مشترک بین دو کشور مهم و ضروری است.
وی برنامه مدیریت آبیاری را از اولویت‌های وزارت کشاورزی عراق برشمرد و افزود: استفاده از سامانه‌های چندمنظوره، تجارت کالا و بیابان‌زدایی از زمینه‌های همکاری دو کشور است.


(یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲) ۰۷:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها