پنج شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۷۴۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

حذف باغات قدیمی و جایگزینی با ارقام تجاری در ۸۹۰۰ هکتار از باغات کشور

مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدود ۸۹۰۰ هکتار از باغات کشور در برنامه حذف باغات قدیمی و جایگزینی با ارقام تجاری و سازگار با منطقه هستند تا بهبود درختان و باغات و نیز تولید محصول کیفی با ارقام تجاری رقم بخورد.

زهرا جلیلی مقدم  چهارشنبه، ۱۷ آبانماه در همایش بانوان در انارستان ایران که همزمان با سومین روز از برگزاری دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار در مسجد جامع ساوه برگزار شد، اظهار کرد: محصولات کشاورزی بر سه گروه غذایی، دارویی و غذادارو تقسیم می‌شوند و انار از محصولاتی است که در ردیف محصولات غذا داروست یعنی هم به عنوان غذا و هم دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: انار یکی از میوه‌های بهشتی است که در قرآن از آن نام برده شده و در طب سنتی و ایرانی نیز از فواید و خواص آن سخن گفته شده است و تحقیقات جدید و دانش‌نوین تاییدکننده آن چیزی است که در منابع دینی در مورد انار بیان شده است.
وی گفت: افزون بر دو هزار مقاله در مورد خواص آنتی اکسیدانی انار وجود دارد و این میوه بهشتی که محصول شاخص ساوه به شمار می‌رود در درمان بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماران سرطانی موثر بوده است.
وی با بیان اینکه ایران سومین تولیدکننده انار در جهان است، گفت: محصول انار، بومی کشور ایران است و کشورهای هند با حدود سه میلیون تن تولید و چین با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رتبه‌های بالاتری در میزان تولید نسبت به ایران دارند، اما سرانه تولید در ایران با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، بیش از سایر کشورهاست و از این حیث رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه در تمامی استان های کشور بجز استان همدان محصول انار کشت می‌شود. ساوه بزرگترین شهرستان انارخیز کشور است و سطح قابل توجهی از باغات انار را به خود اختصاص داده و هیچ شهرستانی این حجم از تولید انار را ندارد.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه غنی‌ترین منابع ذخایر ژنیتکی انار دنیا در ایران وجود دارد، گفت: بیش از ۸۰۰ ژنوتیپ انار در ایران شناخته شده و در حال حاضر حدود ۱۰ رقم تجاری این محصول در کشور ثبت شده است و از نظر ذخایر ژنتیکی بیشترین ذخایر در ایران وجود دارد.
وی در ادامه با تاکید بر لزوم خروج از کشاورزی سنتی و انجام کشاورزی نوین اظهار کرد: اصلاح و انجام عملیات به باغی در  ۲۵ هزار هکتار از باغات انار کشور جزو برنامه های هدف‌گذاری شده در طول پنج سال است.
جلیلی مقدم در ادامه به نقش زنان در تولیدات کشاورزی اشاره کرد و گفت: نقش زنان در مدیریت کشاورزی چشمگیر است و موفقیت حضور زنان را در تولید انواع محصولات و فرآوری آنان می‌توان ردیابی کرد. در ساوه نیز بانوان این شهرستان در برداشت، فرآوری و بسته بندی این محصول تأثیر گذار و نقش آفرین هستند.

(پنج شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲) ۱۰:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها