پنج شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۰
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۱۱۷۷۴۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

چهارمین جشنواره شکرگزاری برداشت انار روستای خورهه افتتاح شد

چهارمین جشنواره شکرگزاری برداشت انار روستای خورهه از توابع شهرستان محلات، آغاز به کار کرد.

حسین حسینی، سرپرست فرمانداری شهرستان محلات، چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه در این مراسم گفت: آثار باستانی خورهه در کنار بنای امامزاده، نشان از قدمت تاریخی این روستا دارد. این جشنواره علاوه بر شکرگزاری برداشت انار، به بستری برای معرفی فرهنگ، اصالت و قدمت این روستا تبدیل شده است. با برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌توان پتانسیل‌های گردشگری روستا را به استان‌های دیگر معرفی کرد.
وی ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند به رونق اقتصادی روستا کمک کرده و آن را پایدار کند. ایجاد زیرساخت‌ها یکی از نکاتی است که در برگزاری چنین جشنواره‌هایی باید به آن توجه ویژه داشت. تلاش خواهیم کرد تا نسبت به رفع مشکلات زیرساختی این روستا اقدام شود. امیدواریم با توسعه جشنواره و برندسازی، آن را به یک رویداد استانی و کشوری تبدیل کنیم تا در مسیر احیای فرهنگ و سنت این روستا گام برداریم.
وی با اشاره به اقدامات عمرانی در خورهه افزود: بازنگری طرح هادی روستایی در دست اقدام بوده و آسفالت معابر روستا در حال پیگیری است. ساختمان آتش نشانی روستا در مراحل پایانی بوده و تلاش می‌کنیم تا ضمن تجهیز این ساختمان، نسبت به جذب نیرو برای آن اقدام شود تا بتواند خورهه و روستاهای اطراف را تحت پوشش قرار دهد.
حسینی تصریح کرد: بازارچه دائمی روستای خورهه نیز در طرح هادی روستایی پیش بینی شده و اجرایی خواهد شد. بازسازی و زیباسازی ورودی روستا نیز از اقداماتی است که به آن توجه ویژه خواهد شد. مشکلات واگذاری زمین در خورهه نیز به زودی مرتفع خواهد شد. با راه‌اندازی واحد دوم نانوایی و تخصیص آرد به این واحد، گلایه‌ها و مشکلات مردم در زمینه کمبود نان در روستا نیز به زودی برطرف می‌شود.
حسین آقا گلی بخشدار مرکزی محلات نیز در این مراسم گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی انار خورهه به عنوان یکی از برندهای کشاورزی منطقه، معرفی پتانسیل‌های خورهه به عنوان یک روستای هدف گردشگری، ایجاد وحدت و همدلی بین مردم، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و فراهم آوردن رونق اقتصادی در کشاورزی روستا است.
وی ادامه داد: در این جشنواره سعی شد تا با بهره‌مندی از برنامه‌های متنوع‌تر از قبیل غرفه‌های فروش انار، محصولات باغی و کشاورزی و سوغات، برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با انار به منظور کنترل آفات موجود، برنامه‌های فرهنگی و هنری رالی خانوادگی و بازی‌های بومی محلی، جشنواره‌ای متفاوت با سال‌های گذشته برگزار شود.
ایران سومین تولیدکننده انار جهان است
علی صفری مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با اشاره به برگزاری جشنواره ملی انار در ساوه، اظهار کرد: انار یکی از محصولات شاخص استان مرکزی است که از جایگاه مطلوبی در کشور برخوردار است. استان مرکزی رتبه دوم تولید انار در کشور را به خود اختصاص داده و بزرگترین شهرستان انارخیز کشور و جهان در استان مرکزی واقع شده است.
وی ادامه داد: مساحت باغات استان مرکزی ۷۶ هزار هکتار است که از این مقدار سالانه حدود ۶۱۰ هزار تن محصولات باغی برداشت می‌شود. سطح زیر کشت انار جهان ۵۰۰ هزار هکتار بوده و تولید سالیانه انار حدود ۶ و نیم میلیون تن است. ایران پس از هند و چین سومین تولید کننده انار جهان محسوب می‌شود.
 صفری افزود: سطح زیر کشت انار در کشور حدود ۹۱ هزار هکتار است که از این میزان سالانه حدود یک میلیون و دویست هزار تن انار تولید می‌شود و متوسط عملکرد کشوری حدود ۱۳ تن در هکتار است، اما سطح زیر کشت انار استان مرکزی حدود ۱۱ هزار هکتار است. حدود ۱۷۱ هزار تن انار در این باغات تولید می‌شود و متوسط عملکرد استان بیش از ۱۵ تن در هکتار بوده که از میانگین عملکرد کشوری بالاتر است.
وی با اشاره به محدودیت منابع آبی در کشور گفت: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی، افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی تولید به ازای هر هکتار است. یکی از مشکلات در تولید انار آفتاب سوختگی است که تلاش می‌شود که با ایجاد سایبان در باغات و استفاده از آبیاری تحت فشار می‌توان از این مشکلات پیشگیری کرد.
وی تصریح کرد: راه‌اندازی پایانه صادراتی ساوه می‌تواند اقدام مثبتی برای تمام استان باشد و تمام استان را تحت پوشش قرار دهد.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به وجود راهکار برای مبارزه با کرم گلوگاه انار در مرکز تحقیقات استان، اظهار کرد: باغاتی که دستورات ترویجی را رعایت کردند، در این زمینه مشکلی ندارند و این مشکل در باغاتی که این دستورات را رعایت نمی‌کنند وجود دارد.
وی با اشاره به خدمات و تسهیلات بانکی و سوخت در زمینه کشاورزی گفت: مدیریت ترویج و آموزش جهاد کشاورزی استان بسیار قوی و با توانمندی‌های بالاست اما باید کشاورزان از این کلاس‌ها استقبال کنند. برگزاری این کلاس‌ها موجب برطرف شدن بسیاری از مشکلات بهره‌برداران کشاورزی خواهد شد. چرا که برخی از کشاورزان به دلیل عدم تسلط بر روش‌های کاشت، مبارزه با آفات و آب‌دهی با مشکل مواجه می‌شوند.
به گزارش ایسنا، در این مراسم گواهینامه ثبت رویداد "جشنواره شکرگزاری برداشت انار خورهه" در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی در سطح استانی، رونمایی شد.
این جشنواره به همراه نمایشگاه معرفی توانمندی‌های روستا و ظرفیت گردشگری خورهه و شهرستان محلات، از ۱۷ الی ۱۹ آبان‌ماه از ساعت ۸ الی ۲۰ آماده بازدید علاقمندان است.

(پنج شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲) ۱۰:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها