چهارشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۹
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۶۸۲۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن و شکر چه می‌شود؟

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی گفته: می‌گویند روغن و شکر را از بازار آزاد تهیه کنید. پس تکلیف ارزهای ۴۲۰۰ تومانی روغن خام و شکر چه می‌شود؟

جلسه هم‌اندیشی مسئولان فدراسیون صنایع غذایی با معاون و مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزیر کشور برگزار شد. در این جلسه که با حضور محسن نقاشی و امیرثابت پی، دبیر و رئیس فدراسیون صنایع غذایی؛ بابک دین پرست، معاون امور اقتصادی وزیر کشور و رضاهمایونی‎فر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور، برگزارشد، مشکلات صنایع غذایی کشاورزی مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

 

در این جلسه دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی گفت: در سال جهش تولید با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، دستورات رئیس جمهور و توجه ویژه رئیس قوه قضائیه و ابلاغیه‌های ستاد تسهیل و وزارت کشور، همچنان وضعیت تولید در شرایط بغرنج است و با توجه به وضع حساس تولید، وزارت صنایع وزیر ندارد وسرپرست ها شاید سعی خود را بکنند، ولی نارسایی‌ها هر روز مضاعف و تولیدکنندگان ناامیدتر می‌شوند.
محسن نقاشی اظهارداشت: مسئولان می‌توانند با رعایت قانون بهبود محیط قطعا کسب و کار که نظرخواهی از تشکل‌ها را الزامی میداند،این آزمون وخطاها رابه حداقل برسانند، زیرا تولید دیگر توان دادن تاوان این آزمون‌ها راندارد.

 

وی در مورد توزیع عادلانه روغن و شکر به تشکل‌ها گفت: وزارت صنایع و ستاد تنظیم بازار چرا در مقابل توزیع عادلانه به تشکل‌ها مقاومت می‌کنند؟ فدراسیون درخواستی به معاونت بازرگانی صمت به منظور توزیع عادلانه روغن و شکر برای اعضای فدراسیون ارائه کرد که بعد از۳۰ روز در پاسخ گفته شد، از بازار آزاد تهیه شود. پس تکلیف ارزهای چهار هزار و۲۰۰تومانی برای تهیه روغن خام و شکر چه می‌شود؟ و تهیه آنها در بازار آزاد چه معنایی دارد؟

 

دبیر فدراسیون صنایع غذایی ادامه داد: واحدهای تولیدی برای جلوگیری از تعطیل نشدن واحدهایشان باید مواد اولیه‌ای‌ که دولت برای آن ارز دولتی می‌دهد، آزاد تهیه کنند. تولیدکننده با دلار آزاد مواد اولیه تهیه می‌کند، ولی به‌قیمت پایین محصول خود را می‌فروشد. کار آفرینی که شرافتمندانه سال‌ها برای برند خود تلاش کرده، نمی‌تواند برند خود را نزد مصرف‌کننده بی‌اعتبار کند و هر روز قیمت را بالا ببرد.

 

نقاشی با اشاره به افزایش قیمت کود و نهادهها اظهارکرد: اگر برای افزایش ۷۰۰درصدی قیمت کود و نهاده‌ها اقدامی انجام نشود، کشاورزی نابود می‌شود. ًنابودی صنایع غذایی و نابودی کشاورزی مسلما را در پیش دارد.

 

دبیر فدراسیون صنایع غذایی با اشاره به در دسترس نبودن مدیران میانی در وزارتخانه‌ها عنوان کرد: مسئولان ارشد وزارت کشور در دسترس‌تر هستند تا مدیران میانه.
مدیران میانه‌ ‌وزارتخانه‎های صمت و جهاد کشاورزی به مشکلات بی‌توجهند. تقاضا داریم دایره بازرسی و شکایات از متخلفان در وزارت کشور ایجادشود که به امور تولید ومدیران ضدتولید رسیدگی کند. باتمام معضلات در سال جهش تولید،کارآفرینانی هستندکه تصمیم به توسعه واحد خود دارند؛ اما بابی‌توجهی شدید مدیران میانه روبه‌رو می‌شوند. در حال حاضر بی‌توجهی شدیدی در ادارات مسئول به‌وجود آمده است.

 

نقاشی ضمن اشاره به همکاری خوب وزارت کشور با فدراسیون برای حل مشکلات عنوان کرد: باتوجه به آن که بسیاری از معضلات اعضای فدراسیون توسط معاون وزارت کشور به صورت قاطع و جهادی حل شده است، این بار هم تقاضا داریم که صنایع غذایی و امنیت غذا رادریابید.
 
صنایع غذایی به متولی نیازدارد 
رئیس هیئت مدیره فدراسیون صنایع غذایی کشاورزی هم گفت: صنایع غذایی به متولی نیاز دارد. اگر تولیدکنندگان صنایع غذایی از یک حمایت نسبی هم برخوردار باشند، قادرند محصول خود را بهترین کیفیت تولید کنند وبازارهای صادراتی را افزایش دهند.
نگرانی‌ها و دغدغه‌های تولید هرساعت بیشتر می‌شود، البته می‌توانیم با طرح‌هایی که در دست داریم اشتغال ایجادکنیم و واحدهایی نیز هستند که با کوچکترین حمایت می‌توانند ظرف مدت کوتاهی برای صدها تن اشتغال ایجاد کنند.
امیرثابت پی ادامه داد: قیمت مواد اولیه ثابت نیست و رو به‎افزایش است و دلالان قیمت‌ها را لحظه‌ای تعیین کرده و به تولید اجحاف می‌کنند. تولیدکننده چون نمی‌تواند اعتبار خود را از دست بدهد، مجبور است مواد مورد نیاز خود را تهیه کند؛ ولی این کار اگر ادامه داشته باشد، همین واحدهایی هم که فعال هستند، در مسیر خطرناکی قرار می‌گیرند.
(چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹) ۱۰:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها