سه شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۶۷۹۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

ضرورت اعلام به‌موقع و عادلانه نرخ خرید تضمینی گندم

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: شورای اقتصاد باید قیمت گندم را به موقع و عادلانه اعلام کند.

اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: بر اساس قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی سال۱۳۶۸، قبل از شروع سال زراعی جدید که اول مهر ماه است، قیمت خرید گندم باید اعلام شود تا کشاورزان مطلع باشند گندم تولیدی خود را با چه نرخی می فروشند.
 
او ادامه داد: کشت گندم هر سال از اواخر شهریورماه شروع می شود و تا اوایل دی ماه هم ادامه دارد.
 
اسفندیاری‌پور تصریح کرد:در کشور ما ۱۵۰ روز فرصت برداشت گندم وجود دارد و فرصت مناسبی برای استفاده از ماشین آلات در برداشت گندم وجود دارد. تولید گندم امسال هم روند خوبی داشته است.
 
 
قیمت اعلام شده گندم  باید با هزینه واقعی کشت مطابقت داشته باشد
در ادامه ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این خصوص تصریح کرد: اگر قیمت اعلام شده گندم با هزینه واقعی کشت آن برابر نباشد، دچار چالش می شویم. کشاورز با توجه به نرخ اعلام شده و به صرفه بودن آن برای کاشت گندم تصمیم می گیرد.
 
او ادامه داد: قیمت سال قبل گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده اگر با توجه به هزینه های تولید به این مسئله نگاه کنیم این عدد اصلا با هزینه ها مطابقت ندارد و در این صورت میزان تولید کاهش می یابد.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: در صورت کاهش تولید گندم، کشور نیاز به واردات بیشتری خواهد داشت و میزان ارز بیشتری مصرف می شود همچنین محصولی که از خارج خریداری می شود قیمت آن بیشتر از گندم تولید داخل خواهد بود.
 
او تاکید کرد: شورای اقتصاد باید قیمت گندم را به موقع و عادلانه اعلام کند. منصفانه این است که کشاورز قبل از شروع کار خود قیمت محصول را بداند. اگر قیمت را آخر مهر اعلام کنیم دیگر تاثیری ندارد و این مسئله برای کشور هم مفید نیست. طبق قانون باید قیمت قبل از کاشت و عادلانه و واقعی اعلام شود همچنین باید پرداخت ها هم به موقع انجام شود.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: از ۹ نفر تعیین کننده قیمت در شورای اقتصاد، سه نفر از کشاورزان و بخش غیر دولتی هستند که قیمت واقعی گندم را اعلام می‌کنند.
 
او از دولت درخواست کرد نرخ تضمینی گندم بر اساس مصوبه جدید از شورای قیمت گذاری تعیین شود تا رضایت گندمکاران هم بدست آید.
 
برنامه ریزی کشت باید بر اساس یک الگوی مدون باشد
در ادامه برنامه شاهین‌فر، عضو هیات مدیره بنیاد گندمکاران در این رابطه اظهار داشت: با توجه به الگوی کشت و اعلام به موقع قیمت ها، می توان تصمیمات بهتری گرفت اما این مسئله سال های گذشته رعایت نشده است. سال گذشته تاریخ اعلام نرخ تضمینی از شهریورماه دیرتر بود و سال قبل از آن حتی به زمستان کشیده شد.
 
او افزود: این مسایل به بخش کشاورزی کشور خدشه وارد می کند در حالی که این بخش همواره در سنگر تولید فعالیت داشته است.
 
شاهین فر تاکید کرد: در قدم اول برای توسعه کشاورزی،  برنامه ریزی کشت باید بر اساس یک الگوی مدون باشد.
 
عضو هیات مدیره بنیاد گندمکاران گفت: قانون تمرکز در سال ۹۱ در مجلس تصویب شد، اما عملا اجرا نمی‌شود.
 
او در خصوص پیشنهاد قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی توضیح داد: هم اکنون در بحث خرید تضمینی هنوز مشکل داریم و  زیرساخت ها از جمله تامین نهاده و ماشین آلات مشکل دارند. تغییر روش در این شرایط مشکل است و با توجه به نبود زیرساخت ها، بحث اجرای قیمت تضمینی در حال حاضر امکان پذیر نیست.
 
عضو هیات مدیره بنیاد گندمکاران در خصوص پیشنهاد قیمت خرید تضمینی گندم گفت: قیمت گندم وارداتی اکنون ۵ هزار و ۷۰۰ تومان است و ما حاضریم قیمت گندم تولیدی، ۱۰ درصد از گندم خارجی پایین تر تعیین شود.
 
شرایط تعیین نرخ تضمینی گندم
در ادامه برنامه سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی در ارتباط تلفنی با اشاره به  فرایند تعیین نرخ تضمینی گندم گفت: در قانون نرخ خرید تضمینی مجلس شورای اسلامی، قانونگذار نرخ را بر اساس هزینه‌های واقعی تولید، سود متعارف، نرخ تورم سالیانه و نرخ مبادله بخش کشاورزی در داخل و خارج تعیین می‌کند.
 
او افزود: در هفت سال اخیر فقط در یک مورد ،شرایط  تعیین نرخ تضمینی قیمت لحاظ شده است.
 
کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در صورتی که امسال قیمت مناسبی برای گندم تعیین نشود و یا آن را به موقع اعلام نکنند، تولید این محصول استراتژیک با چالش مواجه می‌شود.
 
رشد ۹ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته
در ادامه برنامه سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در خصوص میزان خرید تضمینی گندم گفت: تا امروز ۸ میلیون و ۲۲۵ هزار تن گندم به  ارزش ۲۰۷ هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال  از گندمکاران خریداری شده است که ۹۶ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.
 
او افزود: امسال تاکنون میزان خریدتضمینی گندم نسبت به سال گذشته ۷ درصد از نظر وزنی و ۵۶ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است که این امر نشان می‌دهد کشت گندم برای دولت اهمیت زیادی دارد و قیمت خرید افزایش ۴۷ درصدی یافته است.
 
سیف تصریح کرد: پیش بینی می کنیم امسال خرید نهایی گندم به حدود  ۸.۵ میلیون تن برسد که نسبت به سال گذشته ۸ تا ۹ درصد رشد خواهد داشت.
(سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹) ۰۹:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها