چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۸:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۰۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نادیده گرفتن ظرفیت تولید موز در کشور/ سیستان و بلوچستان پرچم دار تولید موز در ایران

تولید موز در مناطق گرمسیر در کشور‌های دارای این شرایط در اولویت‌های تولیدات کشاورزی است که در ایران به نظر می‌رسد این ظرفیت نادیده گرفته شده است.

میوه موز یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است که به صورت درختچه ای با تنه بلند و نسبتا محکم در استان های جنوبی کشور کشت می شود.
موز در مناطق گرمسیر مانند آفریقای جنوبی، چین، اکوادور و فیلیپین کشت و تولید می شود همچنین تولید این محصول در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان به صورت گسترده صورت می گیرد و در بازار عرضه می شود.
 
استان سیستان و بلوچستان بزرگ ترین تولید کننده موز در کشور است و در هر هکتار از باغات این استان حدود ۳۰ تن موز برداشت می شود.
 
موز همواره یکی از گران قیمت ترین میوه های موجود در بازارهای داخلی است که این موضوع دلایل مختلف و منطقی دارد، یکی از این دلایل دشواری کشت این محصول است.
یکی دیگر از دلایل مهمی که باعث می‌شود موز با قیمت بالا در بازار‌های داخلی عرضه شود، عدم تامین نیاز بازار از طریق تولیدات داخلی است و بخش قابل توجهی از این نیاز‌ها با واردات تامین می‌شوند.
شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولید موز در کشور است که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، سالیانه بالغ بر ۱۳۵ هزار تن موز در استان سیستان و بلوچستان تولید می‌شود که ۷۲ هزار تن از آن مربوط به شهرستان کنارک است.
 
بر اساس این گزارش، در زمستان سال ۹۷ پس از ۲ سال تلاش در جهت تولید موز در شرایط سرسیری، نهایتا پژوهشگران وزارت جهاد کشاورزی موفق به تولید ۲ تن موز در شهر ارومیه شدند.
 
این دستاورد گام بلندی به سمت تحقق ایده کشاورزی مدرن بر اساس دانش فنی بود که از سال‌ها قبل در اولویت برنامه‌های اقتصادی استان آذربایجان غربی بوده است.
تولید موز در کشور با توجه به نیاز بازار بسیار ضعیف است، اما این فاصله میان تولید و نیاز داخل با حمایت از کشاورزان قابل رفع است، یعنی به گفته افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، ظرفیت افزایش تولید موز در کشور تا حد قابل توجهی وجود دارد.
 
لازم به ذکر است در هفت ماه نخست سال ۹۷ بیش از ۲۶۷ هزار تن موز از کشور‌های مختلف وارد ایران شد، این در صورتی است که میوه موز در همان سال نیز در لیست کالا‌های ممنوعه قرار داشت، اما به راحتی وارد کشور و بازار‌های مصرفی شد، لازم به ذکر است این میزان از واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۹۶) بیش از ۳۵ درصد کاهش یافته بود.
طبق این گزارش، قیمت موز امسال در کشور به دو دلیل افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، اول افزایش نرخ دلار و دوم عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای وارد شدن این محصول و ذخیره شدن حجم زیادی از این میوه در انبار‌های گمرک.
 
در همین راستا، اسدالله کارگر رئیس اتحادیه بار فروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: تولید موز در ایران بسیار کم و ضعیف است و امکان افزایش ظرفیت تولید این میوه تا حدودی غیر ممکن است.
 
وی افزود: تولید موز در شرایط به خصوص آب وهوایی صورت می‌گیرد و این نوع از آب وهوا در نقاط محدودی از کشور وجود دارد.
 
رئیس اتحادیه بار فروشان تهران تصریح کرد: امکان افزایش ظرفیت تمام محصولات کشاورزی که در کشور کشت می‌شوند تا حدودی وجود دارد، اما این موضوع درخصوص میوه موز صدق نمی‌کند.
 
کارگر با اشاره به تولید موز در استان‌های جنوبی کشور ادامه داد: موز‌هایی که در کشور تولید می‌شوند فقط درمصارف آب میوه گیری و انواع دسر مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین تمام موز‌هایی که مردم برای مصرف روزانه خریداری می‌کنند، وارداتی است.
 
وی بیان کرد: هم اکنون حجم قابل توجهی از موز برای تنظیم بازار داخل، وارد انبار‌های گمرک شده است، اما به دلیل سیاست‌های به خصوص بانک مرکزی، هنوز ارز مورد نیاز برای تکمیل پروسه واردات تخصیص داده نشده است.
 
(چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹) ۱۸:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها