چهارشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۸۹۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

فروش پلانتین بجای موز در برخی از واحدهای فروش میوه/ تفاوت‌ این دو میوه برای مردم قابل تشخیص نیست

مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با تشریح تفاوت‌های موز و پلانتین گفت: پلانتین، در مقایسه با موز، نشاسته بیشتر و قند دارد. تفاوت دیگر آن با موز در شیوهٔ استفاده است که بیشتر طبخ می‌شود و کمتر به صورت خام خورده می‌شود.

زهرا جلیلی مقدم، مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی در مورد خبر فروش پلانتین بجای موز در برخی از واحدهای فروش میوه اظهار داشت:‌ بطور کلی ما دوگونه موز داریم؛ نوع اول بصورت دسری و تازه خوری هستند و نوع دوم موز پختنی یا پلانتین است که پیش از مصرف بهتر هست حرارت داده شود.
وی ادامه داد: پلانتین شباهت بسیاری با موز دارد و اغلب با آن اشتباه گرفته می‌شود. اندازه میوه پلانتین بزرگتر از موز تازه خوری است، نوع کربوهیدرات آنها متفاوت هست. اما مردمِ ۱۲۰ کشوری که این میوه در آنها کشت می‌شود، کشورهایی مثل اوگاندا، کلمبیا و کامرون، به خوبی از فرق بین این دو آگاه‌ هستند. پلانتین، در مقایسه با موز، نشاسته بیشتر و قند کمتری دارد. تفاوت دیگر آن با موز در شیوهٔ استفاده است که بیشتر طبخ می‌شود و کمتر به صورت خام خورده می‌شود.
وی تصریح کرد: شرایط ایده‌آل برای پرورش درخت‌های پلانتین آب وهوای مرطوب و استوایی است. میوه دادن درخت پلانتین منحصر به فصل خاصی نیست؛ این میوه در تمام طول سال قابل کاشت و برداشت است. به همین سبب، در کشورهای درحال توسعه منبع غذایی ارزشمندی به شمار می‌رود. بیشتر کشورهای تولید کننده پلانتین ، مصرف کننده آن هم هستند و تنها ۱۵ درصد از تولید جهانی پلانتین به کشورهای دیگر صادر می‌شود.
این مقام مسئول در مورد واردات پلانتین و موز اظهار داشت: در کتاب مقررات واردات و صادرات، برای موز دو کد تعرفه دارد. برای کد تعرفه موز تازه خوری باید عنوان « موز دسری یا تازه خوری معادل واژه banana » و برای پلانتین « موز پختنی» قید شود.
وی افزود: کد تعرفه 81031000 که حقوق ورودی آن 20 درصد است، در بخش نوع کالا موز سبز یا پلانتین تعیین و تعریف شده در حالیکه کد تعرفه 8039000  تحت عنوان سایر هست که حقوق گمرکی آن 26 درصد تعیین گردیده. در واقع این دو محصول، با وجود شباهت‌های زیاد ولی به دلیل تفاوت در کاربرد و نوع مصرف، دو کد تعرفه و حقوق ورودی گمرکی متفاوت دارند و پلانتین حقوق ورودی کمتری دارد.
جلیلی مقدم در مورد اختلاف قیمت موز و پلانتین گفت: بستگی به سایز، کیفیت و کشور مبدا دارد. در کل متوسط قیمت پلانتین، تفاوت چندانی با متوسط قیمت موز دسری یا تازه خوری ندارد. براساس آمار فائو، در جهان، تولید موز دسری یا تازه خوری چیزی حدود سه برابر  تولید پلانتین است.
وی افزود: البته در کشور ما تقاضا مصرف برای پلانتین به اندازه موز تازه خوری نیست. البته مصرف پلانتین عوارضی ندارد، فقط ممکن است حس سنگینی برای برخی افراد بعد از مصرف ایجاد کند
 
(چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹) ۱۱:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها