شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۶۴۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افتتاح گلخانه هیدروپونیک در ارومیه

همزمان با هشتمین روز از دهه مبارک فجر بهره‌برداری از گلخانه هیدروپونیک ۴۲۰ تنی روستای «حصار ترکمان» ارومیه با حضور «عباس کشاورز» سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، «محمدمهدی شهریاری» استاندار آذربایجان‌غربی و جمعی از مسوولان استانی و محلی آغاز شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی روز شنبه در آیین افتتاح این گلخانه اظهار داشت: ۱۵۲ گلخانه در استان به مساحت ۵۰ هکتار فعال بوده و عمده محصولات تولیدی در آنها سبزی و سیفی، توت فرنگی، گل گلدانی، گل شاخه بریده، نهال پایه رویشی، نشاء گیاهان دارویی و گیاهان دارویی و درختان میوه است.
رسول جلیلی افزود: طی سال گذشته بیش از پنج هزار تن انواع سبزی و سیفی و ۱۸۷ تن توت فرنگی، ۱۴۶ تن گیاه دارویی، ۱۰۰ تن میوه درختی، سه میلیون اصله نهال و ۱۵میلیون نشاء سبزی و صیفی در گلخانه‌های استان تولید شد.
وی به توسعه گلخانه‌های استان طی سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: مساحت گلخانه‌های استان پارسال به میزان ۳۰ هکتار افزایش یافت و ۳.۸ هکتار از گلخانه‌ها نیز اصلاح و نوسازی شد.
وی بیان کرد: برای ۱۳۲ فقره گلخانه نیز در مساحت ۱۰۰ هکتار مجوز صادر شده که ۴۰ مورد از متقاضیان تسهیلات گلخانه‌ای نیز جهت دریافت ۹۱۹ میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند.
وی با اشاره به طرح‌های در دست اجرا طی سال‌جاری نیز گفت: صدور مجوز گلخانه به تعداد ۵۰ مورد در مساحت ۱۷ هکتار، اصلاح و نوسازی گلخانه‌های استان به مساحت سه هکتار، برگزاری پنج دوره آموزشی گلخانه برای متقاضیان احداث گلخانه به تعداد ۲۴۰ نفر و برگزاری چهار دوره آموزشی گلخانه برای کارشناسان مرتبط با گلخانه سازمان به تعداد ۲۵۰ نفر از سایر برنامه‌های در دست اجرای جهاد کشاورزی استان در سال ۱۳۹۸ است.
به گزارش ایرنا گلخانه هیدروپونیک ۴۲۰ تنی روستای «حصار ترکمان» ارومیه در مساحت بیش از هشت هزار و ۴۰۰ مترمربع با آورده شخصی به میزان ۱۸ هزار میلیون ریال و تسهیلاتی به میزان ۲۰ هزار میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی راه‌اندازی شد؛ نوع محصول تولیدی آن نیز خیار بوده و قادر به اشتغالزایی برای ۱۷ تا ۲۸ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم است.
گیاه در روش کشت هیدروپونیک به جای خاک، در سیالی از محلول‌های غذایی رشد می‌کند؛ کشت به این روش طی سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است و در ۳۱ استان کشور نیز هزاران نفر در این حوزه مشغول به کار هستند. 
کشت هیدرپونیک مثل هر روش گلخانه‌ای دیگر دارای معایب و فوایدی است اما باید در نظر داشت که تولید گلخانه‌ای نه به فصل ارتباط دارد و نه به تغییرات آب و هوایی؛ هدر رفت محصول در تولید گلخانه‌ای کم می‌شود و می‌توان با استقرار فناوری، اثربخش تولید را ارتقا داد.
آذربایجان‌غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی است و کشاورزان آن سالانه ۵.۵ میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی را تولید و روانه بازار می‌کنند.
 
(شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸) ۱۷:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها