جمعه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۷:۰۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۴۴۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

وسعت گلخانه‌های کشور به ۱۸ هزار هکتار رسید

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور گفت: سطح زیر کشت گلخانه ها از هشت هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۹۲ اکنون به حدود ۱۸ هزار هکتار رسیده که افزایش بسیار بالایی است.

حبیب رادفر افزود: به منظور دستیابی به امنیت غذایی چاره ایی جز کشت در محیط های کنترل شده نداریم چرا که در ایران محدودیت اقلیم وجود دارد و خاک نیز در بسیاری مناطق شور و کیفیت لازم برای تولید ندارد.
وی با اشاره به اینکه ایران در کمربند اقلیمی خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد،گفت: میزان بارش در ایران تقریبا یک سوم جهان و میزان تبخیر سه برابر دنیا است بنابراین برای نسل آینده چاره ای نداریم جز اینکه تولید را به محیط های کنترل شده ببریم تا بتوان عوامل محیطی موثر برتولید شامل رطوبت، درجه حرارت و نور را کنترل کرد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: استان فارس در محصولات باغبانی رتبه اول تولید در ایران دارد و در محصولات گلخانه ای نیز جز استان های برتر است.
به گفته رادفر؛ سطح گلخانه های استان فارس از ۵۷ هکتار در سال ۱۳۸۷  به بیش از ۷۰۰ هکتار در سال جاری  رسیده و در این مدت افزایش ۱۲ برابری داشته است.
مجری طرح توسعه گلخانه های کشور بیان کرد: نمایشگاه ها بهترین راه برای شناخت استعدادهای کشور و استان برای مسوولان است.
رادفر با بیان اینکه علی رغم محدودیتی که دولت در تامین اعتبارات دولتی،به دلیل تحریم های ظالمانه دارد یکی از پروژه های مهم اقتصاد مقاومتی ایران را توسعه گلخانه دانست و گفت: ارزان ترین تسهیلات مربوط به تولید محصولات گلخانه ای است که در سال قبل ۴ درصد و ۶ درصد بود و امسال نیز ۷ درصد و ۹ درصد است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه محدودیتی در اعطای تسهیلات گلخانه وجود ندارد، گفت: دولت حدود هفت هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محصولات گلخانه ای در قالب تسهیلات ارزان قیمت تخصیص داده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم گفت: در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی، تکنولوژی مختلف بهینه سازی و با بهره وری بالا در این حوزه آورده شده است و به منظور پایدار ماندن کشاورزی باید این صنایع روز به روز گسترش پیدا کند.
محمد مهدی قاسمی در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی و ماشین آلات وابسته(ifood) در شیراز،افزود: استان فارس رتبه دوم صنایع تبدیلی تکمیلی کشور را دارد که صاحبان این صنایع مجوزها را از سازمان صنعت معدن تجارت و سازمان جهاد کشاورزی گرفته اند.
به گفته وی، ۷۵۶ واحد تولیدی با جذب ماده خام حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن در استان فارس فعالیت می کند که البته با واحدهایی که از سازمان صمت مجوز گرفتند ظرفیت بیش از هشت میلیون تن جذب ماده خام در این استان وجود دارد که در چرخه بهره وری قرار می گیرد.
قاسمی با بیان اینکه فارس یک استان کشاورزی است،گفت: این استان با رتبه اول تولید محصولات باغبانی و تولید بیش از ۱۵ درصد محصولات باغبانی کشور، رتبه دوم تولید محصولات زراعی و رتبه چهارم تولید محصولات دامی دارد که به موازات این ظرفیت باید صنایع تبدیلی تکمیلی نیز وجود داشته باشد تا بتوانیم ارزش افزوده بیشتری را در استان خلق و به رونق اقتصادی استان و پایداری کشاورزی کمک کرد.
وی  اظهار داشت: این نمایشگاه ظرفیتی است که می تواند به همه افرادی که به دنبال فرصت های سرمایه گذاری هستند کمک کند تا با تجهیزات و آخرین تکنولوژی این حوزه آشنا و از این ظرفیت ها مطلع شوند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه در کشور ما در حال حاضر انواع صنایع مورد نیاز در کشاورزی وجود دارد، افزود: در این نمایشگاه نیز آخرین تکنولوژی های روز دنیا وجود دارد و بازدیدکنندگان می توانند از شرکت کنندگان مشورت بگیرند و با ذهن شفاف تری در این حوزه سرمایه گذاری کنند.
قاسمی با بیان اینکه بهترین تسهیلات به حوزه صنایع تبدیلی تکمیلی تخصیص داده شده است، گفت: اعتقاد داریم این حوزه علاوه بر ارزش افزوده ای که ایجاد می کنند، به جلوگیری از ضایعات و ماندگاری محصولات کشاورزی، رونق اقتصادی و اشتغال زایی نیز کمک می کند.
پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه، گلخانه و گیاهان دارویی شیراز از سه شنبه ۸ بهمن ۹۸ آغاز شده و تا جمعه ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۸ در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی استان فارس در شهرک گلستان شیراز ادامه دارد.

(جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸) ۰۷:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها