جمعه / ۵ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۱
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۸۶۶۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

رفع محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای میان ایران و اتحادیه اوراسیا

رفع محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای میان ایران و اتحادیه اوراسیا و توسعه مناسبات اقتصادی در دستور کار قرار گرفت.

رفع محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای میان ایران و اتحادیه اوراسیا در دستور کار قرار گرفت. این موضوع در جریان گفتگو‌های تجاری یک هیات بلند پایه گمرک ایران با وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطرح و در دستور کار دو طرف قرار گرفت.
رییس کل گمرک ایران در این دیدار در خصوص افزایش مبادلات تجاری و توسعه مناسبات اقتصادی بین کشور‌های عضو بحث و تبادل نظر کردند.
مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در دیدار با وزیر تجارت اوراسیا با ابراز خرسندی از تلاش‌های صورت گرفته در راستای امضای موافقتنامه با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: تجارت مابین کشور‌های دنیا در حال افزایش است و با توجه به ظرفیت‌های موجود بین کشور‌های اوراسیا انتظار می‌رود با همکاری متقابل بتوانیم حجم مبادلات تجاری اوراسیا افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه کشور‌های عضو اوراسیا برای افزایش حجم مبادلات تجاری وظایفی را برعهده دارند، افزود: تلاش در جهت کاهش برخى از موانع غیر تعرفه‌ای و به حداقل رساندن موانع تعرفه‌ای از جمله وظایفی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس کل گمرک ایران گفت: در بخش رفع موانع غیر تعرفه‌ای باید در حوزه امور بانکی، بیمه‌ای و حمل نقل تسهیلات مورد نظر ایجاد شود و در بخش کاهش برخى از موانع تعرفه‌ای نیز باید در راستای مفاد موافقتنامه نسبت به حذف یا کاهش تعرفه اقلام مربوطه اقدام کنیم.
به گفته وی انجام اقدامات لازم در چارچوب موافقتنامه و همکاری‌های متقابل کشور‌های عضو اوراسیا منجر به تقویت اقتصاد اعضا خواهد شد.
میراشرفی با اشاره به اینکه همسایگی چین و هند با کشور‌های اوراسیا می‌تواند به موفقیت اقتصادی این کشور‌ها کمک کند، اظهار داشت: کشور‌های عضو می‌توانند نسبت به تامین مواد اولیه کارخانجات تولیدی این دو کشور اقدام کنند و در مقابل کالا‌های ساخته شده آن‌ها را به دیگر کشور‌ها صادر کنند.
وی گفت: تنها نقطه‌ای که در دنیا کریدور شمال و جنوب_ شرق و غرب، همدیگر را قطع مى کنند، منطقه اوراسیا است و استفاده مطلوب از این ظرفیت، نیازمند تدوین برنامه فنی و عملیاتی است تا بتوانیم آینده خوبی را برای اقتصاد کشور‌های اوراسیا رقم زنیم.
میراشرفی گفت: در این خصوص گمرک ایران آمادگی دارد نسبت به انتقال و اشتراک تجارب در حوزه مکانیزاسیون رویه‌های گمرکی و E _TiR اقدام کند.
وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز با تشکر از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای پیگیری و هماهنگی انجام شده در خصوص امضای موافقتنامه گفت: امید است این موافقتنامه تجاری به توسعه و تقویت مناسبات اقتصادی بین کشور‌های عضو کمک کند و فعالان اقتصادی نیز از مزایای آن بهره‌مند شوند.
وی افزود: برای موفقیت بیشتر اعضای اوراسیا باید کمیته مشترکی با مشارکت نمایندگان کشور‌های عضو اوراسیا تشکیل شود تا در اجرای مفاد موافقتنامه هماهنگی و همکاری متقابل انجام گیرد.
شایان ذکر است مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران اواسط هفته برای شرکت در همایش هفته اوراسیا به قرقیزستان سفر کرد.
در این سفر رئیس اتاق بازرگانی ایران، معاون امور گمرکی گمرک ایران و مدیر کل دفتر همکاری‌های بین الملل حضور داشتند.

(جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸) ۰۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها