شنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۱۲۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاهش تعرفه چای وارداتی تأثیری در قیمت ندارد/خرید ۱۰۲ هزار تن برگ سبز چای

رئیس سازمان چای گفت: بر اساس آخرین آمار ۱۰۲ هزار تن برگ سبز چای با ارزش ۲۸۶ میلیارد تومان از چای کاران خریدرای شده است.

حبیب جهان‌ساز رئیس سازمان چای درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۰۲ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۲۸۶ میلیارد تومان از چای کاران دو استان گیلان و مازندران خریداری شده است.
او از پرداخت ۷۳ درصد مطالبات چای کاران خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰۱ میلیارد تومان از مطالبات چای کاران پرداخت و مابقی پس از تخصیص اعتبار و پرداخت قدرالسهم کارخانه‌ها به حساب چای کاران واریز می‌شود.
به گفته جهان ساز ۵۵ هزار تن برگ سبز خریداری شده معادل ۵۵ درصد و ۴۷ هزار تن معادل ۴۵ درصد درجه دو است.
رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه میزان خرید تضیمنی برگ سبز چای مدت به مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشده داشته است، گفت: در سال رونق تولید بازگشت چای کاران به باغات احیای ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات چای بهبود اجرای عملیات به زراعی و شرایط مساعد اقلیمی موجب شد که کمبود برداشت برگ سبز چای نه تنها در خرداد و تیر جبران شود بلکه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد خرید داشته‌ایم که با استمرار شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که میزان خرید برگ سبز چای تا پایان فصل برداشت به ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن برسد.
او ادامه داد: از ابتدای فصل برداشت با ۱۶۰ کارخانه چای به منظور خرید تضمینی برگ سبز چای قرارداد منعقد کردیم که متناسب با فصل برداشت تعداد کارخانه‌ها برای خرید کم و زیاد می‌شود و به عبارت دیگر هم اکنون ۸۳ کارخانه در زمینه خرید برگ سبز چای فعال هستند.
به گفته جهان‌ساز بنابر آمار از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده تاکنون ۲۳ هزار تن چای خشک استحسان؟ شده است که در صورت تحقق تولید ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن برگ سبز چای رقمی معادل ۲۶ هزار تن چای خشک مورد نیاز از تولید داخل تأمین می‌شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کارخانه‌های چای مشکلی در فروش چای خشک تولیدی ندارند، گفت: با توجه به اقبال عمومی و تغییر ذائقه مصرف کنندگان در سال‌های اخیر و برندسازی محصول تقاضا برای خرید چای ایرانی بدون اسانس افزایش یافته که با این وجود کارخانه‌ها در فروش چای تولیدی مشکلی ندارند.
او درباره آخرین وضعیت صادرات چای افزود: اگرچه میزان صادرات به طور رسمی در گمرگ ثبت نشده، اما به سبب اقبال عمومی در داخل پیش بینی می‌شود که میزان صادرات نسبت به سال گذشته کمتر باشد.
جهان ساز با بیان اینکه هر کیلو چای خارجی با قیمت بیش از ۶۰ هزار تومان نباید در بازار عرضه شود، گفت: فروش با نرخ‌های ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به معنای از هم گسیختگی بازار است که دستگاه‌های نظارتی با اعمال نظارت‌های بیشتر و خرده فروشی‌ها باید از چنین تخلفاتی جلنوگیری کنند چرا که با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیما به واردات حداکثر قیمت چای خارجی باید دو برابر در بازار افزایش باید.
رئیس سازمان چای درباره آخرین وضعیت قیمت چای داخل در بازار گفت: با توجه به ثبات قیمت چای در سال‌های اخیر و افزایش ۴۰ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری باید تا حدودی قیمت چای به منظور ایجاد انگیزه در چای کاران برای استمرار تولید افزایش می‌یافت.
او با اشاره به اینکه نوسان قیمت چای داخل با چای خارجی قابل قیاس نیست، بیان کرد: هم اکنون حداقل قیمت چای ایرانی ۳۵ و حداکثر ۶۰ هزار تومان است.
جهان‌ساز درباره اظهارات برخی رسانه‌ها مبنی بر کاهش تعرفه چای وارداتی گفت: تاکنون کاهش تعرفه چای خارجی اجرایی نشده است و امیدواریم که این موضوع هیچ وقت اجرایی نشود چرا که به سبب از بین رفتن تعادل نرخ محصول داخل و خارج ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می‌شود.
رئیس سازمان چای در پایان درباره اینکه آیا رشد ۱۲۰ درصدی قیمت می‌تواند عاملی برای کاهش تعرفه واردات چای خارجی از سوی مسئولان تنظیم بازار باشد، تصریح کرد: کاهش تعرفه تغییری در قیمت چای ایجاد نمی‌کند چرا که با احتساب تعرفه ۲۰ درصدی چای خارجی و با فرض واردات با نرخ آزاد نباید چای خارجی با قیمت ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در بازار عرضه شود از این رو به نظر می‌رسد رشد ۱۲۰ درصدی قیمت ارتباطی به تعرفه ندارد و تنها دستگاه‌های نظارتی باید نظارت خود در بازار را افزایش دهند.

(شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸) ۰۸:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها