شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۷
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۸۸۳۹۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

بورس خشکبار به سرانجام می رسد؟

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: صحبت از بورس خشکبار زیاد بوده و قرار است برخی از اقلام آجیل و خشکبار در بورس ارایه شود، شرایط آن نیز وجود دارد و کشور ما کشور توانمندی است اما متاسفانه قوانین دست و پاشکسته موجب می‌شود نتوانیم این کار را انجام دهیم.

علیرضا ارزانی ممقانی در خصوص صادرات آجیل و خشکبار، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که سال ۹۸ سال خوبی برای صادرات خواهد بود، البته این پیش‌بینی تاکنون محقق نشده اما با توجه به افزایش تولید، سال خوبی است. محصولات کشاورزی آفت چندانی نداشتند و پیش‌بینی ما این است که محصول خوبی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ما دومین قطب تولید پسته کشور هستیم، عنوان کرد: وضعیت خراسان رضوی در این زمینه خوب است، محصولش در حال رسیدن بوده، نوبرانه آمده، بنابراین امسال بازار خوبی است و افزایش تولید بسیار خوبی را داریم، مخصوصا نسبت به سال گذشته که کاهش تولید داشتیم.
وی ادامه داد: این افرایش تولید در کل کشور بوده و پیش‌بینی ما برای امسال بالای ۲۲۰ هزار تن تولید پسته در کشور است که سال گذشته ۷۵ هزار تن بود. این افزایش تولید چشمگیر و خوب بوده و در حال رسیدن به تولید سال‌های قبل هستیم.
ارزانی ممقانی افزود: صادرات خشکبار استان معمولا پسته، تخمه ژاپنی، آلو و کشمش بوده که امسال وضعیت آن‌ها خوب است. امیدواریم با وجود محصولی که اکنون در ابتدای آن بوده و در حال جمع‌اوری است، در ماه‌های آینده وضعیت صادرات بسیار خوبی داشته باشیم.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد ادامه داد: البته اگر قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی از طرف دولت صادر نشود و اذیت نکند زیرا متاسفانه گاهی می‌بینیم در یک ماه چندین آیین‌نامه و دستورالعمل به گمرکات داده می‌شود که موجب آسیب به صادرات ما خواهد شد. یک صادرکننده و بازرگان آرامش نسبی و وضعیت خوب در ثبات قوانین و مقررات موجود را می‌خواهد که بداند با چه قوانین و چگونه باید کار کند.
وی بیان کرد: صادرکنندگان ما زحمات زیادی در بازارهای جهانی می‌کشند تا سهم بازار را برای خود ایجاد کنند اما متاسفانه برخی اوقات این قوانین دست و پاشکسته و غیر کارشناسی از طرف دولت موجب می‌شود که آن‌ها صدمه ببینند و نتوانند به تعهدات خود در بازارهای بین‌المللی عمل کنند، در نتیجه باعث لطمه خوردن بازرگانی و محصول کشاورزی کشور می‌شود که قابل جبران نیست.
ارزانی ممقانی اضافه کرد: همه در بازار جهانی برای گرفتن سهم بازار می‌جنگند اما یک‌باره با قوانین اشتباه سهم بازار شما از بین می‌رود، در حالی که شما تقصیری نداشتید، بلکه دولت کاری کرده که صدمه ببینید، در نتیجه بازگشت به وضعیت اولیه کار سخت و ناشدنی است. امیدواریم شاهد ثبات تصمیم‌گیری در بدنه دولت و صادرات و واردات باشیم.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با بیان اینکه افزایش نرخ و هزینه‌های بسته‌بندی نیز بر صادرات تاثیرگذار بوده و وضعیت ما در بحث افزایش نرخ‌ها وضعیت خوبی نیست، عنوان کرد: این وضعیت موجب شده تا هزینه‌ها و قیمت تمام شده محصول ما افزایش یابد. بی‌ثباتی در نرخ ارز نیز تاثیرگذار است که موجب می‌شود صادرکننده و واردکننده ما نداند با چه نرخ ارزی باید عملیات صادراتی و وارداتی خود را محاسبه کند.
وی خاطرنشان کرد: بحث تحریم‌ها، مشکلات در انتقال ارز و تحریم بانکی موضوعاتی است که مشکل ایجاد می‌کند. مشکلات صادراتی ما در دنیا ایجاد سهم بازار و پیدا کردن مشتری بوده و صادرکننده ما انواع و اقسام مشکلات و در واقع سبد کاملی از مشکلات است که این موارد وضعیت را سخت می‌کند و باید به نوعی حل شود.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد افزود: مشکلی در زمینه بورس خشکبار وجود ندارد، پتانسیل هست و کشور توانمندی به ویژه در بحث خشکبار هستیم، بنابراین امکان این موضوع برای ما وجود دارد. هیچگونه مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت، اگر این تصمیم‌گیری‌ها در بدنه دولت انجام شود، در نتیجه دیگر مشکل و مانعی در این قضیه وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش تولید و تعدیل قیمت در نرخ ارز، کاهش چشمگیری در قیمت خشکبار داشتیم، تصریح کرد: در بسیاری از اقلام در مدت مشابه سال قبل حدود 25 درصد کاهش قیمت داشتیم. ما معتقدیم اگر نرخ ارز ثابت شود، بهتر می‌توان کار کرد. منتظر هستیم که وضعیت ارزی کشور سر و سامان پیدا کند و نرخ ارز مشخص شود. اصل گرفتاری ما نرخ ارز است که امیدواریم نرخ ارز ثابت شود، ما نیز به تدریج در حال حل مشکلات خود هستیم.
ارزانی ممقانی ادامه داد: نرخ وامی که یک صادرکننده و کشاورز ما از بانک می‌گیرد، بهره‌ای که پرداخت می‌کند و نرخ سود بانکی که می‌دهد، قابل مقایسه با هیچ جای دنیا نیست. شرایط بسیار سختی است، در حال پشت سر گذاشتن این مشکلات هستیم اما متاسفانه همتی در بدنه بخش دولتی نمی‌بینیم که واقعا قصد داشته باشند این مشکلات را حل کنند زیرا هیچ قدم مثبتی را در این مورد ندیدیم. امیدواریم این اتفاق بیفتد زیرا اقتصاد ما وابسته به دولت بوده و تصمیم‌گیری‌های سیاسی بسیار تاثیرگذار است.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد اضافه کرد: اگر امروز کشور تحریم می‌شود و مشکلات نفتی و تحریم‌ها ما  را اذیت می‌کند، می‌توان با توجه به محصولاتی چون خشکبار، کشور را از تک‌محصولی نجات داده و باعث شویم این مشکلات حل شود. تلاش ما بر این است که این اتفاق رخ دهد، کشور از تحریم‌ها نجات پیدا کند و کشور را  از اتکا به نفت و محصولات نفتی که قابل تحریم هستند و هر روز ما را تحریم می‌کنند، نجات دهیم.

(شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸) ۱۲:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها