یکشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۰۹۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

درخواست اتحادیه صادرکنندگان خشکبار برای حذف عوارض صادراتی خرما

اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران برای لغو مصوبه عوارض صادارت خرما درخواست داد.

اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پاسخ به مصوبه اخیر وزارت صنعت، معدن، تجارت درباره اعمال عوارض جدید بر صادرات خرما، بیانیه‌ای منتشر کرده است. در این بیانیه که در اختیار ایرنا قرار گرفته آمده است: دریافت عوارض صدور خرما در نوع خود منحصر به فرد است، چرا که تاکنون در هیچ کشوری دیده نشده بر روی صادرات کالای کشاورزی عوارض وضع شود، بلکه معمولاً مشوق‌های لازم برای صادرات اعمال می‌شود.
این بیانیه می افزاید: جای بسی تامل و تعجب است که چرا باید بر روی کالایی مثل خرما که تولید آن حدود یک میلیون تن در سال است و حدود نیمی از آن، که مازاد مصرف داخلی است می‌تواند ارزآوری ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلاری به همراه داشته باشد، چنین عوارض سنگینی وضع شود و مورد بی‌مهری قرار گیرد. این در حالی است که صادرات آن هیچگونه بار ارزی و مالی برای دولت ندارد و خصوصاً در شرایط تحریمی فعلی باید صادرات غیرنفتی در اولویت حمایت قرار گیرد.
اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران افزود: باید توجه داشت که عمده صادرات خرما از نوع خشک و نیمه خشک است که مصرف داخلی ندارد. بازار محصولی که با خون جگر و زحمت بسیار در سال‌های گذشته به دست آمده با یک تصمیم گیری غیرکارشناسی در اختیار کشورهای رقیب همچون عربستان سعودی، مصر، پاکستان، الجزایر، تونس، امارات، عمان و … قرار می‌گیرد.
سوال دیگر این است که عوارض تصویب شده صرف چه منظوری می‌شود؟ آیا جهت تشویق کشاورزان، تشویق تولید و فرآوری در نظر گرفته شده؟ هنوز هیچ گونه تعریفی برای آن ارائه نشده است.
این بیانیه می افزاید: محصول بزرگ خرمای کشور در اوایل شهریور حدود یک میلیون تن به بازار خواهد آمد و در حال حاضر مقدار زیادی خرمای کهنه در انبار تولیدکنندگان و صادرکنندگان موجود است که باید از امروز اقدامات فروش و مقدمات صادرات آن فراهم شود.
اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران اضافه کرد: تصمیمات غیرکارشناسی و بدون هدف‌گذاری مشخص جز ضربه زدن به تولید، صادرات و بازار صادراتی نتیجه‌ای دیگر نخواهد داشت. لذا اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران درخواست فوری برای لغو این مصوبه دارد که نتیجه‌ای جز خودزنی صادرات خرما و تسهیل صادرات کشورهای رقیب نخواهد داشت.

(یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها