شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۲۸۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید غیر قانونی ماهی تیلاپیا در کشور/تولید رسمی تیلاپیا کمتر از ۱۰۰ تن است

رئیس بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلات گفت: با توجه به آنکه عرضه تولید غیرقانونی تیلاپیا مورد تایید تحقیقات شیلات نیست، از این رو برخورد جدی باید با این موضوع صورت گیرد.

محمود حافظیه رئیس بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور با اشاره به اینکه تولید تیلاپیا تحت نظارت سازمان محیط زیست صورت می‌گیرد، اظهار کرد: تاکنون سازمان محیط زیست مجوز پرورش تیلاپیا را در ۴ استان قم، سمنان، یزد و خراسان جنوبی داده است که براین اساس تعداد زیادی مجوز پرورش و تکثیر گرفتند.
وی با اشاره به اینکه پرورش تیلاپیا به شکل تجاری وارد بازار نشده است، افزود: اگرچه در هر یک از این ۴ استان موافقت اصولی و مجوز تولید صادر شده است، اما هم اکنون تعداد محدودی از مزارع استان یزد به طور تقریب تا ۱۰۰ تن تولید می‌کنند.
حافظیه با انتقاد از پرورش غیر قانونی تیلاپیا در کشور گفت: با توجه به آنکه پرورش غیر قانونی تیلاپیا مورد تایید موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور و سازمان شیلات نیست، از این رو برخورد جدی با این موضوع باید صورت گیرد چرا که شاهد عرضه تولید غیرقانونی تیلاپیا در بازار هستیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تولید تیلاپیا در دسترس نیست، بیان کرد: بنده معتقدم تولید رسمی تیلاپیا در کشور کمتر از ۱۰۰ تن است.
وی درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای توسعه تیلاپیا در سایر استان‌ها وجود دارد، بیان کرد: براساس تصمیمات سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان شیلات و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور باید منتظر ماند و دید که خروجی این ۴ استان چه خواهد شد تا برای استان‌های دیگر در ارتباط با تولید این ماهی تصمیماتی اتخاذ شود. اما در حال حاضر استان‌های دیگر نمی‌توانند به شکل قانونی به پرورش تیلاپیا بپردازند.
رئیس بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور درباره آخرین وضعیت سرمایه گذاری در حوزه تیلاپیا بیان کرد: سرمایه گذاری استان‌های یزد، قم و تا حدودی خراسان جنوبی در بحث پرورش تیلاپیا بالاست. در استان یزد سرمایه گذاری بیش از ۱۰ میلیارد تومان مربوط به یک واحد تولیدی با پیش بینی تولید ۲ هزارتن تیلاپیا آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تیلاپیا تولید داخل با مشابه وارداتی قابل قیاس نیست، بیان کرد: قیمت تمام شده تیلاپیا در کشور تابع مولفه‌های تولید است که متاسفانه قیمت غذا در چند ماه گذشته تحت تاثیر تنش بازار از ۴ هزار تومان به بالای ۶ هزار تومان افزایش یافت که با این وجود دامنه قیمت تولید بین ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان تمام می‌شود.
حافظیه درباره اینکه آیا واردات تیلاپیا می‌تواند منجر به نابودی تولید داخل شود، افزود: تولید داخل در این ۴ استان رقمی نیست که واردات بتواند بر آن اثر بگذارد، اما در افقی که برنامه توسعه تولید تیلاپیا را داریم، واردات می‌تواند رقابت کننده جدی در بحث تولید در آینده باشد.
وی ادامه داد: واردات تیلاپیا از آن منظر که تولیدکننده داخل را به سمت تولید با کیفیت و ارزان می‌برد، مثبت تلقی می‌شود، اما واردات محصول به سبب عدم سلامت اقتصاد کشور، نوسان نرخ ارز و تاثیر پذیری در سایر مولفه‌های تولید در یک دوره ۵ تا ۱۰ ساله می‌تواند تولید تجاری تیلاپیا ضربه مهلکی به تولید داخل وارد کند.
رئیس بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تاکید بر این‌مسئله که فرآیند تولید تیلاپیا بالای ۵۰۰ تن اقتصادی است، تصریح کرد: توصیه ما به عنوان مشاوره فکری با ۱۰۰ سال سابقه علمی به سازمان شیلات ایران، آن است که مجوز‌ها به سمت آب‌های لب شور برود و از پرورش در واحد‌های خرد جلوگیری شود چرا که تولید این ماهی در فرآیند بالای ۵۰۰ تن اقتصادی است تا بتوانیم از پوست این ماهی چرم، از استخوان آن در حین فیله کردن روغن استخراج کنیم و از ضایعات بالای ۶۷ تا ۶۸ درصد می‌توان ارزش افزوده ایجاد کرد که این امر نشان می‌دهد زمانی کشور در تولید تیلاپیا موفق است که واحد‌های تولیدی بزرگ مقیاس باشند.

(شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸) ۱۰:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها