چهارشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۲۳۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

علمی شدن، نیاز کشت تا مصرف گیاهان دارویی

گیاهان دارویی و نقش حیاتی شان در سلامت، خودکفایی دارویی، توسعه اقتصادی و همچنین اقبال عمومی با پیش فرض نادرست بی‌ضرر بودن این گیاهان، ضرورت نظارت‌های بیشتر بر تولید تا مصرف این نعمت‌های خدادای را دو چندان کرده است.

گیاهان دارویی جزو منابع گرانبها و ارزشمند طبیعی است که در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی در زمینه‌های بهداشتی و اقتصادی نقش بسزایی دارد، تحقق سلامت افراد جامعه، خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و کاهش بیکاری از جمله مزایا و کاربردهای اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی گیاهان دارویی است.
اگر چه از نظر تاریخی مصرف این گیاهان به صورت سنتی رواج داشته است اما امروزه با پیش فرض و پیش داوری بی‌ضرر بودن آن‌ها، اقبال عمومی برای مصرف گیاهان دارویی را دو چندان کرده است.
پیشرفت اقتصادی، تأمین سلامت و اقبال عمومی از جمله مواردی هستند که توجه بیشتر به استانداردها و نظارت‌های لازم برای کاشت، برداشت، نگهداری و مصرف گیاهان دارویی را افزایش می‌دهند.
با توجه به این موارد میزگردی با عنوان «تولید تا مصرف گیاهان دارویی» با هدف واکاوی جنبه‌های موانع تولید تا مصرف گیاهان دارویی و عوامل بازدارنده برای رسیدن به جایگاه واقعی آن در مسائل بهداشت و درمان را برگزار کرد. در این میزگرد که در سالن جلسات سازمان جهادکشاورزی استان سمنان برگزار شد، کارشناسان و صاحب نظران به بررسی ابعاد و علت‌های مختلف این موانع و ارائه راهکارهای مقابله با این معضلات که نتیجه نبود امکانات و آگاهی‌های لازم است پرداختند.
مسئولان و کارشناسان حاضر در این میزگرد، نبود ماشین آلات ویژه و استانداردهای لازم برای کاشت، برداشت و نگهداری گیاهان دارویی، فقدان کشش بازار فروش، لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در این حوزه و تجدید نظر درباره ارائه مجوز به واحدهای صنفی را مورد بررسی قرار دادند.
آگاهی بخشی لازم در زمینه نحوه استفاده از گیاهان دارویی، غلط بودن این تصور در میان مردم که این نوع گیاهان عوارض جانبی ندارند، ضرورت اطلاع رسانی و تبلیغ در این زمینه مورد تاکید مسئولان و کارشناسان حاضر در میزگرد بود.
نداشتن تخصص افراد در زمینه تجویز گیاهان دارویی از دیگر موارد مورد تاکید این مسئولان و کارشناسان بود.
در این میزگرد، نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، سید حسن میرعماد رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، علی اصغر جلالی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، لطف الله رضایی معاون بهبود تولیدات گیاهان دارویی جهاد کشاورزی، شهرام یغمایی مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و شیما عبدالشاه مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان، دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند.
سمنان مخزنی از انواع گیاهان دارویی است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه توسعه کشت و بهره‌وری گیاهان دارویی یکی از اولویت‌های این سازمان است، گفت: حمایت از گیاهان دارویی و تبدیل این ظرفیت به صنعت تولید داروهای ساخت ملی، می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود شرایط اقتصاد و اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
سید حسن میرعماد ادامه داد: سمنان با اختلاف دمای ۲۰ درجه از شمال تا جنوب استان، مخزن متنوعی از انواع گونه‌های گیاهان دارویی است.
وی بر توسعه علمی روند کاشت، پرورش، برداشت، نگهداری و توزیع این نوع گیاهان تاکید و بیان کرد: فرایند تولید تا عرضه محصولات کاربردی گیاهان دارویی باید به صورت علمی و تخصصی انجام شود تا در آینده شاهد رسیدن به جایگاه واقعی این گیاهان در رشد اقتصادی و تأمین سلامت جامعه باشیم.
کشت گیاهان با توجه به اقلیم خشک
میرعماد با بیان اینکه استان سمنان دارای اقلیمی گرم و خشک است، اظهار داشت: باراش باران در این استان یک سوم متوسط کشور است.
وی، متوسط بارش کشور را ۲۵۰ میلی‌متر خواند و گفت: این میزان در استان سمنان ۱۴۰ میلی‌متر است و از پراکنش زمانی و مکانی نیز برخوردار نیست.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه خسکشالی در این استان بحران نیست، افزود: سمنان در بیشتر سال‌ها با خشکسالی روبرو بوده است و باید مطابق این شرایط الگوی کشت را تعریف کنیم.
۱۳۰ گیاه دارویی در سمنان شناسایی شد
میرعماد اضافه کرد: با تحقیقات انجام شده در مراکز تحقیقات گیاهان دارویی شهرهای سمنان و شاهرود، ۱۳۰ گونه گیاهی در این استان شناسایی شد.
وی افزود: از این تعداد، ۶۰ گونه گیاهی به صورت سنتی و ۵۰ گونه به صورت صنعتی برداشت می‌شود.
میرعماد، بر کاشت گیاهان کم آب‌بر تاکید و بیان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی در این استان، باید محصولات و گیاهان کم آب‌بر، جایگزین گیاهان پرآب‌بر شود.
وی مساحت استان سمنان را ۹.۷ میلیون هکتار عنوان و اضافه کرد: از این مقدار، پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مساحت عرصه بیابانی، ۳۰۷ هزار هکتار مرتع و ۳۵۴ هزار هکتار جنگل، ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۵۶ هزار هکتار باغ است.
۶ گونه دارویی در سمنان تجاری شد
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان ادامه داد: زنجیره درستی از تولید تا مصرف گیاهان دارویی در کشور وجود ندارد، بازاریابی برای محصولات تولیدی این گیاهان نیز به درستی انجام نگرفته است و باید در این زمینه معضلات را شناسایی و در جهت رفع آن اقدامات لازم را انجام داد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی، ایجاد اشتغال و حفظ آب و خاک را به همراه دارد، گفت: بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه ارزش اقتصادی گیاهان دارویی استان سمنان ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد ریال است، عنوان کرد: حدود پنج یا ۶ گونه گیاه دارویی در استان سمنان به صورت اقتصادی و تجاری کشت و بهره‌برداری می‌شود.
وی، نبود صنایع تبدیلی را یکی از مشکلات تولیدکنندگان گیاهان دارویی عنوان و بیان کرد: برای ایجاد این واحدهای تولیدی باید تلاش کرد.
میرعماد افزود: با فراوری این محصولات می‌توان آن را با چندین برابر قیمت، در بازارهای جهانی به فروش رساند و به اقتصاد کشور کمک کرد.
وی، باریجه، زعفران، زیره سیاه، فلفل، زرشک، کنجد و گل محمدی را از مهمترین گیاهانی عنوان کرد که که در استان سمنان با عنوان گیاهان دارویی کشت و بهره‌برداری می‌شود.
پرداخت تسهیلات به متقاضیان
میرعماد گفت: پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از منابع مختلف به طرح‌های توسعه بخش کشاورزی، تسهیلات اختصاص داده شده است، تسهیلات تبصره ۱۸ در قالب ۱۰ دسته در استان سمنان پرداخت می‌شود که گیاهان دارویی یکی از اولویت‌های اصلی وزارت جهادکشاورزی است.
این مقام مسئول اضافه کرد: تسهیلات گیاهان دارویی با نرخ سود هفت درصد در مناطق غیربرخوردار و ۹ درصد در مناطق برخوردار به متتقاضیان پرداخت می‌شود.
صنایع تبدیلی مرهمی بر زخم‌های گیاهان دارویی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، راه اندازی صنایع تبدیلی گیاهان دارویی و حمایت از سرمایه گذاران را مهمترین عامل و مرهم بر زخم‌های گیاهان دارویی خواند و گفت: توجه مسئولان به این امر باید بیش از گذشته باشد تا شاهد رسیدن گیاهان دارویی به جایگاه واقعی سودآوری و ارزآوری آن در زمینه اقتصادی باشیم.
دانایی، افزایش سلامت جامعه را در گرو سلامت افراد جامعه خواند و افزود: علمی و به روزشدن فرایند تولید تا مصرف گیاهان دارویی علاوه بر اهمیت اقتصادی و درآمدزایی آن، به افزایش سلامت افراد جامعه نیز کمک شایانی می‌کند.
داروهای گیاهی بی‌ضرر نیست
وی با اشاره به اینکه ظهور داروهای شیمیایی و بیولوژیک، اهمیت گیاهان دارویی را کاهش داد، افزود: امروزه به دلایل مختلف از جمله تبلیغات اشتباه مبنی بر بی‌ضرر بودن گیاهان دارویی، اهمیت و مصرف این گیاهان دوباره در میان مردم افزایش و گسترش یافته است.
دانایی با بیان اینکه با گذشت زمان رشد مصرف و استقبال از گیاهان دارویی با تبلغات بی‌ضرر بودن آن‌ها، افزایش قابل‌توجهی داشته است، گفت: گرایش افراد جامعه به مصرف داروها و طب گیاهی و استفاده از فرآورده‌های گیاهی در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
وی، یکی از مهم‌ترین علل روی آوردن مردم به طب گیاهی را تبلیغات دروغین بی‌عارضه بودن گیاهان دارویی و عوارض بیشمار داروهای شیمیایی عنوان‌کرد.
دانایی با تاکید بر اینکه مصرف گیاهان دارویی و فراورده‌های گیاهی باید با دقت و زیر نظر متخصصان انجام گیرد، بیان‌کرد: برخلاف تصور عموم مردم، این گیاهان اگر به طور درست مصرف نشوند، نتایج نامطلوبی را به همراه خواهند داشت.
هشدار درباره مصرف غیرعلمی گیاهان دارویی
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به اینکه از مصرف غیرعلمی گیاهان دارویی باید پرهیز کرد، ادامه داد: دانستن خواص درمانی گیاهان دارویی مجوزی برای مصرف این گیاهان نیست، چرا که چگونگی و میزان مصرف آن‌ها نیز بسیار مهم است.
وی تاکیدکرد: تداخل درمانی گیاهان دارویی با هم و تداخل با داروهای شیمیایی از دیگر مواردی است که در مصرف این گیاهان باید به آن توجه شود.
مبنای بسیاری از داروهای شیمیایی، گیاهان دارویی است
دانایی با انتقاد از تبلیغات منفی درباره داروهای شیمیایی، بیان کرد: بسیاری افراد سودجو با انجام تبلیغات منفی نسبت به مصرف داروهای شیمیایی به دنبال ایجاد بازار مصرف برای خود هستند.
وی تصریح کرد: مبنای اصلی طب دارویی امروزه، گیاهان دارویی است و بسیاری از داروهای گیاهی بر همین اساس ساخته و توزیع می‌شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با تاکید بر اینکه حتی درصورت نتایج مطلوب هم نباید در مصرف گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی زیاده‌روی کرد، گفت: تصور عموم مردم بی عارضه بودن گیاهان دارویی است و مصرف خودسرانه و بیش از اندازه آن را بی‌خطر می‌دانند.
وی با تاکید بر غلط بودن این تفکر، بیان کرد: این طرز تفکر باید از میان افراد جامعه از بین برود و رسانه‌ها در این امر باید بیشتر تلاش کنند و سطح آگاهی مردم را در این زمینه افزایش دهند.
افزایش ۴۰۰ درصدی عطاری‌ها در سمنان
دانایی با اشاره به اهمیت مراکز عرضه گیاهان دارویی، بیان کرد: مراکز عرضه و یا عطاری‌ها نباید داروهای گیاهی را به مردم عرضه کنند و تنها مجوز توزیع گیاهان دارویی را دارند.
وی بر نبود متخصص در این مراکز تاکید کرد و گفت: در استان سمنان تنها ۲ نفر صلاحیت تجویز این داروها و گیاهان را دارند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال ۹۰ تنها ۷ عطاری در سمنان وجود داشت، ادامه داد: این آمار در سال ۹۷ به ۳۵ باب عطاری رسیده است که نشان از رشد ۴۰۰ درصدی دارد.
وی افزایش ۵ برابری عطاری‌ها را در طول ۷ سال بسیار مهم خواند و گفت: این افزایش نشان از اقبال عمومی از گیاهان دارویی و سودآور بودن آن دارد.
گران‌ترین تبلیغات شهری برای عطاری‌ها است
دانایی اضافه کرد: عطاری‌ها با تبلیغات بسیار سعی در گسترش بازار فروش خود را دارند درحالی که بسیاری از آن‌ها صلاحیت کار ندارند.
وی افزود: افراد جامعه باید با افزایش آگاهی خود، فریب افراد سودجود را نخورند و اجازه سو استفاده را به این افراد را ندهند.
دانایی با اشاره به اینکه بسیاری از عطاری‌ها در زمینه سلامت جامعه به سمت خطرناکی می‌روند، افزود: امروزه شاهد هستیم بسیاری از افرادی که در عطاری‌ها کار می‌کنند، دست به تشخیص، درمان و تجویز می‌زنند.
وی روند استفاده از داروهای‌غیر مجاز، انحراف از مسیر درمان و تجویزهای غیر تخصصی را بسیار مهلک و خطرناک برای بهداشت و سلامت جامعه خواند و گفت: از نظر دانشگاه علوم پزشکی افرادی که در عطاری‌ها فعالیت دارند، صلاحیت طبابت ندارند.
فراید تولید تا مصرف گیاهان دارویی علمی شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به اهمیت علمی شدن فرایند تولید تا مصرف این گیاهان، خواستار توجه بیشتر مسئولان به این امر شد.
وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در اعطای مجوز به عطاری‌ها ملاک‌های بسیاری را در نظر بگیرد تا توزیع گیاهان دارویی که با سلامت مردم در ارتباط است، توسط افراد متخصص و علمی صورت پذیرد.
دانایی تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بدون استعلام از دانشگاه علوم پزشکی اقدام به اعطای تأسیس عطاری‌ها می‌کند و این امر سبب می‌شود بخش اندکی از این افراد تخصص لازم را در کار خود داشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که حتی مکان کشت گیاهان دارویی بر خواص و اثرات آن تأثیر دارد.
وی افزود: به طور مثال گیاه گزنه کشت شده در شهمیزاد تأثیر متفاوتی با گزنه کشت شده در مناطق دیگر دارد.
وی اضافه کرد: این امر نشان از اهمیت و علمی بودن چرخه کشت تا برداشت و تجویز و استفاده از گیاهان دارویی دارد و نباید توسط افراد غیرمتخصص کشت و تجویز شود.
اهمیت رویشگاه استاندارد گیاهان دارویی
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از اهمیت رویشگاه استاندارد گیاهان دارویی گفت و افزود: چالش‌های بسیاری در زمینه گیاهان دارویی در سطوح مختلف مانند کشت، عدم آشنایی کشاورزان با نحوه کاشت، داشت و برداشت برخی از گونه‌های ارزشمند اقتصادی وجود دارد.
جلالی ادامه داد: آشنا نبودن سرمایه گذاران اقتصادی با منابع ارزشمند گیاهان دارویی و در نتیجه نبود حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش تولید و فرآوری گیاهان دارویی و نبود استانداردهای کافی برای گیاهان دارویی و فرآورده‌های حاصل از آن، دیگر معضلات این بخش است.
وی اضافه کرد: رویشگاه استاندارد گیاهان دارویی نیز از اهمیت بسیاری در تأمین گیاه دارویی با ویژگی‌های استاندارد، دارد.
این مقام مسئول افزود: افزایش آگاهی مردم از اهمیت رویشگاه‌ها، تخریب این مکان‌ها را نیز کاهش می‌دهد.
وی حلقه مفقوده تولید و فرآوری را نبود بازار فروش مناسب دانست و گفت: سودآوری و فرآوری کردن گیاهان دارویی بسیار مهم است و در بخش فرآوری دانشگاه‌ها باید کمک کنند.
بهره برداری از ۵۰ گونه گیاه دارویی به صورت خودجوش
جلالی افزود: در حال حاضر استان سمنان دارای ۵۶ هزار هکتار جنگل و ۱۳۰ گونه گیاه دارویی است که ۵۰ گونه آن به صورت خودجوش بهره‌برداری می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیون ریال در هر هکتار باریجه وجود دارد، ادامه داد: ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان سمنان خواستگاه گیاه باریجه است که در ۱۵ هزار هکتار در سه مرحله تقویت، بازسازی و تولید شد.
آموزش کاشت، داشت و برداشت باید انجام شود
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بر اهمیت آموزش کاشت، داشت و برداشت تاکید و بیان کرد: حفاظت از خاک نیز بسیار مهم است و این مسائل باید به کشاورزان آموزش داده شود.
وی افزود: علاوه بر خاستگاه خاک که باید قوی و محکم باشد، تولید استاندار با بذر استاندارد محقق می‌شود.
مشکل اصلی ناآگاهی مردم است
مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به اینکه ناآگاهی مردم مشکل اصلی است، بیان‌کرد: اطلاع‌رسانی و آموزش افراد جامعه یکی از راهکارهای جلوگیری از اشتباهات استفاده از گیاهان دارویی است.
یغمایی ادامه داد: رسانه‌ها باید به مقوله اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی پیرامون مزایای گیاهان دارویی و داروهای گیاهی بپردازند.
وی بر آموزش عطاران نیز تاکید و بیان‌کرد: باید دستگاه‌های ذی‌ربط به عطاران و فعالان این عرصه آموزش‌های لازم را ارائه کنند.
وی با اشاره به اینکه عطاری‌های قدیمی سالم‌تر از عطاری‌های جدید کار می‌کنند، گفت: این درحالی است که بسیاری عطاران جدید مدارک مرتبط را نیز اخذ کرده‌اند اما مشکلاتی را در این زمینه از این افراد شاهد هستیم.
نظارت‌های مستمر بر عطاری‌ها
یغمایی با اشاره به نظارت‌های مستمر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بر عطاری‌ها، اضافه کرد: نمایندگان این دانشگاه به همراه برخی از دستگاه‌های مرتبط مانند نیروی انتظامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعزیرات حکومتی، ۲ روز در ماه به عطاری‌های استان رفته و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اهمیت گیاهان دارویی، گفت: با توجه به اهمیت اقتصادی و بهداشتی گیاهان دارویی، این موضوع می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور جایگاهی شایسته و درخور توجه داشته باشد.
یغمایی افزود: گیاهان دارویی با تبدیل شدن به صنعت می‌توانند سهم قابل‌توجهی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهند با این وجود، کمتر حمایت عملی و تأثیرگذار از آن‌ها به‌عمل می‌آید.
از عطاری‌ها درخواست داروی گیاهایی نکنید
یغمایی با اشاره به اینکه مردم نباید از عطاری‌ها درخواست داروهای گیاهی کنند، گفت: افراد با تفکر اشتباه بدون عارضه بدون گیاهان دارویی، از آن استقبال بالایی می‌کنند و تبلیغات واهی و کاذب در زمینه اثربخشی این داروها نیز در این امر بی تأثیر نبوده است.
الگوی کشت برای ۱۱ محصول زراعی
معاون بهبود تولیدات گیاهان دارویی جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت الگوی کشت در محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی، بیان‌کرد: مطالعات در زمینه الگوی کشت از سال ۴۲ در ایران آغاز شد اما پیشرفت چشمگیری نداشت.
رضایی اضافه کرد: با انجام تحقیقات توانسته‌ایم به الگوی کشت مناسب برای ۱۱ محصول مانند گندم و پسته دست یابیم که کمک بسیار زیادی را به صنعت کشاورزی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه از نظر تاریخی گیاهان اهمیت فراوانی در توسعه جوامع مختلف داشته‌اند، گفت: استفاده از بعضی گیاهان دارویی به صورت سنتی مرسوم بوده و هنوز هم رواج دارد به همین دلیل همیشه تحقیقات وسیعی جهت یافتن فراورده‌ها و مواد طبیعی دارویی گیاهان در حال انجام است.
تاجران و صادرکنندگان را به کشاورزان اتصال دهیم
رضایی، گیاهان دارویی را به عنوان ذخایر و بزرگ‌ترین ثروت ملی و تولیدات مهم در بخش کشاورزی عنوان‌کرد و افزود: به منظور حمایت از ثروت ملی، باید بازار فروش و سودآوری آن را سامان داد.
وی اتصال تاجران و صادرکنندگان به تولیدکنندگان گیاهان دارویی را راهی برای حمایت از توسعه و گسترش گیاهان دارویی عنوان‌کرد و گفت: این امر سبب حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان گیاهان دارویی می‌شود که علاوه بر ایجاد اشتغال، از نظر اقصادی نیز به نفع مردم و کشور است.
کشت گیاهان دارویی در ۴۰۰ هکتار از اراضی شیب‌دار استان
مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه قرن بیستم، قرن صنعت و قرن بیست و یکم، قرن سلامت نامیده شده است، گفت: بر این اساس راهبرد اکثر کشورها گرایش به گیاهان و داروهای گیاه‌ای است و این فرصت مناسبی برای کشور است که از ظرفیت‌های موجود به صورت بهینه استفاده شود.
عبدالشاه ادامه داد: با توجه به تصویب طرح گیاهان دارویی در ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد عالی اشتغال کشور، ستاد گیاهان دارویی در استان سمنان نیز تشکیل شد و هدف آن اتصال حلقه‌های زنجیره ارزش گیاهان دارویی از تولید تا مصرف است.
وی اضافه کرد: با عنایت به ظرفیت و توان استان در زمینه سطح زیر کشت و تولید محصولات گیاهان دارویی، برنامه‌ها و طرح‌هایی برای بهره‌مندی از فرصت و مزیت‌های رقابتی صنعت گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است. وی طرح تولید کشت دیم گیاهان دارویی در اراضی شیب دار و کم بازده به عنوان یکی از طرح‌های پیش بینی شده در راستای اقتصادی مقاومتی عنوان کرد و گفت: در سال ۹۷ حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی شیب‌دار استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت.
عبدالشاه با اشاره به اینکه کشت و تولید بدون بازاریابی، امضای شکست در فعالیت تولید گیاهان دارویی است، افزود: بر این اساس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان سعی به برقراری ارتباط میان تولیدکننده و شرکت‌های دارویی هم چنین خریداران در داخل استان سمنان و خارج از استان کرده است.
وی اضافه کرد: در روزهای اخیر با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی مبتنی بر محصول زیره‌سیاه در کشور تلاش شده تا در حمایت از کشاورزان زمینه حذف واسطه‌های غیرضروری فراهم شود.
مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان اظهارداشت: در بورس کالا، کشاورزان خرده پا هر مقدار محصول تولیدی داشته باشند می‌توانند با قیمت مناسب آن را به فروش برسانند و وجه معامله را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنند.
وی تاکید کرد: انبار پذیرش شده در بورس متعهد است محصولات را تا زمانی که کشاورز تصمیم به فروش آن بگیرد، در شرایط استاندارد نگهداری کند.
تولید بیش از ۷۰۰ تن در هکتار تولید زیره سبز در استان
عبدالشاه بیان داشت: صادرکنندگان و شرکت‌های فرآوری می‌توانند با قیمت شفاف و رقابتی که به صورت روزانه اطلاع رسانی عمومی می‌شود، یک محصول مرغوب را با اطمینان تحویل بگیرند.
وی عرضه این محصول در بورس کالا را یک شیوه مناسب برای حذف واسطه‌ها و فروش مستقیم زیره به مصرف کننده و صادرکننده این محصول و نیز بازگشت به جایگاه جهانی صادرات آن دانست.
عبدالشاه گفت: با توجه به سطح حدود ۸۰۰ هکتاری زیره سبز و تولید بیش از ۷۰۰ تن در هکتار تولید در استان، ظرفیت ورود استان به این حوزه فراهم و مقدمات اجرایی این امر در حال اجراست.

(چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸) ۰۹:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها