چهارشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۷۲۲۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید ۳۴۰۰ کیلوگرم ژل رویال

رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳.۴ تُن ژل رویال در کشور تولید شد، گفت: مرغوبیت ژل رویال تولیدشده در ایران در مقایسه با سایر کشورهای تولیدکننده انبوه مانند چین بالا بوده و استفاده از روش‌های نوین، تولید این محصول را در سال‌های گذشته بیشتر کرده است.

ناصر تاج آبادی در کارگاه آموزشی روش‌های نوین تولید ژل رویال که از سوی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری برگزار شد، با تشکر از دبیرخانه طرح نوین توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی استان در برگزاری این کارگاه، گفت: باید از توان این مجموعه در زمینه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی استفاده کرد.
رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه اکنون ۸۵ هزار زنبوردار در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: سالانه حدود ۹۰ هزار تن عسل توسط زنبورداران کشور تولید می‌شود.
تاج آبادی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از  ۱۵۰۰  تن عسل به کشورهای خارجی صادر کرده‌ایم، تصریح کرد: میزان ارزآوری این محصول برای کشور در سال گذشته بیش از ۹ میلیون دلار بوده است.
رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از برگزاری حدود ۱۰۰ دوره آموزشی تولید ژل رویال در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: زنبورداران از این دوره‌ها استقبال قابل توجهی کرده‌اند و برگزاری دوره‌های جدید نیز برنامه‌ریزی شده است.
وی با اشاره به فرآوری ژل رویال به صورت قرص، کپسول و لوازم آرایشی، اضافه کرد: تمام دستگاه‌های فرآوری این محصول در کشور وجود دارد و نیاز تولید ژل رویال داخل را تأمین می‌کند.
تاج آبادی با تاکید بر اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی روش‌های نوین محصولات زنبورداری با هدف خارج کردن این حرفه از تک محصولی است، ادامه داد: ژل رویال، بره موم، گرده گل و زهر زنبور از جمله محصولات زنبورداری در کنار عسل است.
رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور اظهار کرد: هر ساله تسهیلات کم بهره‌ای از طریق سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها به زنبورداران اعطا می‌شود.
ثبت نام ۲۵۰۰ نفر در طرح توسعه مشاغل خانگی
سیروس رضایی، رئیس جهاد دانشگاهی استان  نیز در این کارگاه یک روزه، گفت: جهاد دانشگاهی استان در کنار سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و پژوهشی فعالیت می‌کند.
وی افزود: امیدواریم با تلاش‌های نیروهای جوان این مجموعه بتوانیم به پیشبرد شعار سال یعنی رونق تولید کمک کرده و در تحقق آن بکوشیم.
رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به مأموریت جدید این نهاد در طرح نوین توسعه مشاغل خانگی، اظهار کرد: حدود ۲۵۰۰ نفر در کلاس‌های این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود۲۰۰۰ نفر آموزش‌های مشاغل خانگی مختلف را فراگرفته و بسیاری از متقاضیان وارد بازار کار شده‌اند.
رضایی بر ارائه آموزش‌های اشتغال‌محور جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های نوین آموزشی در حوزه کشاورزی و بهره‌گیری از اساتید مجرب در سطح ملی می‌تواند مسیر تحقق رونق تولید و افزایش اشتغال را هموار کند.
"زنبورداری" ، شغلی با توجیه اقتصادی و سرمایه‌گذاری کم خطر
معاون توسعه محصولات دامی جهاد کشاورزی استان نیز در این کارگاه با بیان اینکه کشاورزی موتور محرک سایر بخش‌های صنعتی و غیرصنعتی است، گفت: آموزش‌های تخصصی مشاغل کشاورزی به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه باید مورد توجه قرار گیرد.
سام مردانی با تقدیر از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی استان در ارائه آموزش‌های تخصصی حوزه کشاورزی، افزود: با توجه به شرایط استان بهره‌گیری از روش‌های نوین در مشاغل گوناگون کشاورزی می‌تواند بخشی از مشکل اشتغال استان را رفع کرده و ثروت آفرین باشد.
وی زنبورداری را از مشاغل دارای توجیه اقتصادی و سرمایه‌گذاری کم خطر دانست و اظهار کرد: با توجه به تنوع گیاهی موجود در مناطق مختلف استان، پتانسیل خوبی برای زنبورداری وجود دارد.
معاون توسعه محصولات دامی جهاد کشاورزی استان از وجود حدود ۲۰۰ هزار کلونی زنبور عسل در استان خبر داد و تصریح کرد: بیش از یک ۱۸۰۰ زنبوردار در چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کنند.

(چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها