دوشنبه / ۳ تیر ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۶۶۰۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

کپسول ژل رویال زنبور عسل برای نخستین بار در کشور تولید شد

پژوهشگر موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور برای نخستین بار در کشور موفق به تولید کپسول خوراکی ژل رویال از زنبور عسل شد.

نعمت الله اسدی رئیس آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مجری این طرح پژوهشی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در کشور ما درآمد بیش از ۹۰ درصد زنبورداران وابسته به تولید عسل است و به نظر می رسد یکی از عوامل اصلی عدم استفاده از سایر فرآورده های زنبور عسل از جمله ژل رویال مربوط به نداشتن آگاهی از نحوه استخراج این فرآورده از کندو است.
 
وی اظهار داشت: ارایه روش های عملی و کاربردی تولید و نگهداری این محصول می تواند کمک بزرگی به اقتصاد زنبورداری کشور باشد.
 
وی با بیان اینکه یکی از خواص اصلی ژل رویال در درمان ناباروری است، گفت: یکی از چالش های اصلی استفاده از ژل رویال در درمان بیماری ها به خصوص در حوزه باروری مربوط به نحوه صحیح نگهداری این محصول است.
 
این محقق بیان داشت: یکی از حساسیت ها در این محصول و فرآورده نحوه نگهداری آن است به طوریکه این محصول اگر فقط یک روز در شرایط و دمای محیط نگهداری شود، خاصیت خود را از دست می دهد.
 
اسدی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد نگهداری ژل رویال پس از استحصال از کندو نیاز به شرایط خاص از جمله نگهداری درشرایط فریز و زیر صفر درجه دارد.
 
وی افزود: در صورتیکه این محصول در شرایط محیط نگهداری شود به سرعت ارزش غذایی و دارویی خود را از دست می دهد.
 
رئیس آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده اگر از هر کندویی به طور متوسط ۵۰ گرم ژل رویال تولید شود با قیمت حداقل حدود هر گرم ۱۰۰ هزار ریال، برای زنبوردار پنج میلیون ریال سودآوری دارد بدون اینکه خللی در تولید عسل ایجاد شود.
 
اسدی گفت: در همین رابطه پس از حدود یکسال مطالعه و انجام آزمایشات مختلف برای اولین بار در کشور موفق به عرضه ژل رویال به صورت پودر شده و در کپسول های خوراکی شدیم.
 
وی افزود: این محصول با شماره ۸۰۱۷۳ در سازمان ثبت اختراعات و مالکیت معنوی کشور به ثبت رسیده است.
 
این محقق اضافه کرد که این محصول جدید قابلیت نگهداری در دمای محیط را دارد و خواص خود را در این شرایط از دست نمی دهد و یکی از مهمترین خواص آن در درمان ناباروری و ارتقای سلامت جامعه می باشد.
 
اسدی ادامه داد: کپسول خوراکی ژل رویال هم اکنون به صورت آزمایشگاهی تولید و آماده تولید به صورت انبوه می باشد و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور آمادگی انعقاد قرارداد با بخش خصوصی را دارد.
 
وی یادآور شد که پیش از این، این محصول به صورت کپسول و پودر تولید شده در کشورهای خارجی تولید شده اما در کشور ما برای نخستین بار است که تولید و بومی سازی شده است.
 
دکتر نعمت الله اسدی دارای دکترای تخصصی بیولوژی تولید مثل از دانشگاه علوم پزشکی لرستان است.
 
سالانه ۸۰ هزار زنبوردار کشور از هشت میلیون کلنی، حدود ۸۸ هزار تن عسل تولید می کنند.
 
همچنین سالانه حدود سه تن ژل رویال، ۷۶ تن گرده گل، ۲۰۱۶ تن موم زنبور عسل و ۴۶ تن بره موم در کشور تولید می شود.
(دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸) ۱۳:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها