چهارشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۷۶۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اشتغالزایی برای ۱۲ هزار نفر با اجرای طرح شبکه‌ آبیاری زهکشی خداآفرین

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اجرای طرح آبیاری زهکشی خداآفرین در استان اردبیل برای بیش از ۱۲ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی پایدار در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود.

علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در جمع خبرنگاران اعزامی از تهران به استان اردبیل در ارتباط با وضعیت اجرای پروژه 42 هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین اظهار کرد: این پروژه پیشرفت 90 درصدی داشته است و در صورتی که وزارت نیرو همکاری داشته باشد و آب مورد نیاز این اراضی را تامین کند، تا پایان شهریورماه این اراضی زیر کشت می‌رود.
وی افزود: هم اکنون 5500 هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین به زیر کشت رفته و وزارت نیرو آب این بخش را تامین کرده است.
اکبری تصریح کرد: دلیل عدم آب‌رسانی وزارت نیرو به این طرح مشکلات اعتباری آن اعلام شده و در صورتی که منابع مالی آن تامین شود سایر اراضی که لوله‌کشی در آن انجام شده به زیر کشت می‌رود.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کل اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه ملی یک میلیارد و 470 میلیون تومان برآورد شده که از این رقم تا به امروز یک میلیارد و 126 میلیون آن تخصیص یافته و بالغ بر 106 میلیارد تومان آن نیز پرداخت شده است.
وی خاطر نشان کرد: برای اجرای این طرح حدود 623 کیلومتر جاده بین مزارع نیز ایجاد شده و 11 هزار کیلومتر کانال‌کشی و لوله‌گذاری، 232 هزار قطعه انواع شیرآلات و بیش از 12 میلیون انواع اتصالات مورد استفاده قرار گرفته است.
اکبری تاکید کرد: با اجرای این پروژه برای حدود 1500 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد شده که حدود 90 درصد این افراد بومی هستند؛ همچنین تا 150 دستگاه انواع ماشین‌الات سبک و سنگین نیز در این پروژه به کار گرفته شده است.
اجرای بزرگترین سنترپیوت جهان در ایران
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این پروژه بالغ بر 19 هزار هکتار از اراضی مجهز به سامانه سنتر پیوت هستند و با 13500 دستگاه این پروژه بزرگترین سامانه آبیاری از این دست در جهان به حساب می‌آید.
وی بیان کرد: طرح انتقال آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین از طرح‌های مهم ملی به حساب می‌آید که منابع آن توسط رودخانه ارس و سد مخزنی خداآفرین تامین می‌شود.
اشتغالزایی برای 12 هزار نفر با اجرای طرح شبکه‌ آبیاری زهکشی خداآفرین
اکبری اظهار کرد: با اجرای این طرح برای بیش از 12 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی پایدار ایجاد خواهد شد.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: اجرای این طرح از سال 94 با موافقت رهبر معظم انقلاب برای تخصیص اعتبار از محل ذخایر صندوق ذخیره ارزی آغاز شد.

(چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸) ۰۹:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها