سه شنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۲۸۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

رئیس امور عشایری شاهرود: سیل ۳۰ میلیارد ریال به عشایر خسارت زد

رئیس اداره امورعشایری شاهرود گفت: بارندگی های سیل آسای اواخر سال گذشته و هفته پیش به عشایر برون کوچ و بومی این شهرستان ۳۰ میلیارد ریال خسارت زد .

رضا نقی زاده  افزود: این خسارت ها در بخش راه، دام و محل نگهداری دام به عشایر شاهرود وارد شد.
وی با اشاره به اینکه تعدادی از عشایر بخش بسطام در فصل قشلاق به استان خراسان شمالی و گلستان کوچ می‌کنند، تصریح کرد: ۲۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از خسارت ها در حوزه دام و آغل بود، در این حوزه بر اساس خوداظهاری عشایر یکهزار و ۴۵۰ رأس دام سبک تلف شد که این آمار به کمیته‌های مربوطه اعلام شد.
نقی زاده ادامه داد: یکهزار و ۸۰۰ متر مربع محل نگهداری دام این عشایر تخریب شده که به جهاد کشاورزی استان‌های خراسان شمالی و گلستان برای پرداخت خسارت اعلام شده که در حال بررسی موضوع هستند.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود افزود: در شهرستان شاهرود هم بر اثر بارندگی اخیر به سه هزار و ۱۰۰ متر از آغل‌های عشایری منطقه بیارجمند، بخش مرکزی و بسطام خسارت وارد شده است.
نقی زاده با بیان اینکه در این بارندگی ۱۰۰ رأس گوسفند، یک نفر شتر، یک رأس اسب و تعدادی طیور مختلف تلف شدند، تصریح کرد: میزان خسارت وارده چهار میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال برآورد شده که فرم‌های مربوطه تنظیم و در اختیار اداره جهاد کشاورزی به عنوان دبیر کمیته بررسی کننده خسارات وارده به بخش کشاورزی قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: با تکمیل فرم ها، انجام بازدیدها و برآورد دقیق خسارت‌ها بخشی از خسارات عشایر جبران خواهد شد.
نقی زاده با بیان اینکه به خسارت دیدگان در حوزه دام، تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی محل نگهداری دام پرداخت می‌شود، افزود: در این باره پیگیری‌های مستمر در دستور کار قرار دارد.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود با اشاره به اینکه در کل کشور ۲۵ درصد گوشت قرمز توسط عشایر تأمین می‌شود، اظهار داشت: میزان تولید و عرضه گوشت قرمز توسط عشایر شهرستان شاهرود هم حدود ۲۰ درصد از کل تولید این شهرستان است.
نقی زاده با بیان اینکه امسال اعتبار عمرانی در خصوص طرح‌های ارائه خدمات پشتیبانی به کوچ کنندگان تاکنون تخصیص نیافته، افزود: با وجود این، ارایه خدمات این بخش مطابق سال گذشته ادامه دارد.
وی ادامه داد: سال گذشته در بخش ارائه خدمات پشتیبانی به عشایر کوچنده در حوزه‌های مختلف ملی، تملک دارایی‌ها و ارزش افزوده اعتبارات خوبی جذب شد.
نقی زاده از تخصیص چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار در بخش تملک دارایی خبر داد و اظهار داشت: در حوزه ملی هم در ۲ مرحله سه میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال اعتبار ابلاغ شده که برای تأمین آب مناطق عشایری هزینه شد.
وی با بیان اینکه در بخش اعتبارات مربوط به ارزش افزوده هم با همکاری فرمانداری اعتبارات خوبی در سال گذشته جذب شد، تصریح کرد: هفت میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال اعتبار این بخش ابلاغ شده و تا پایان تیرماه به طور کامل جذب می شود.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود تاکید کرد: از اعتبار ارزش افزوده در حوزه‌های تأمین آب، نگهداری راه‌ها و تأمین تأسیسات مورد نیاز در حوزه آبرسانی استفاده می شود.
نقی زاده گفت: از آبان ۹۷ تاکنون ۷۰۰ تانکر آب رایگان برای عشایر انتقال یافت.
وی افزود: از ۱۵ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال اعتبار مصوب پارسال در بخش عشایر شاهرود و میامی ،۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تخصیص داده شد که در قالب ۲۶ طرح عمرانی در حوزه‌های نگهداری راه و تأمین آب مناطق عشایری هزینه شد.
وی ادامه داد: امسال هم ۲۱ طرح عمرانی در مناطق عشایری شهرستان آغاز شده و تا پایان تیرماه به پایان می رسد.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود تصریح کرد: در چند ماه گذشته یک محموله ۱۲۰ میلیون ریالی شامل مواد غذایی، نایلون و پلاستیک برای پوشش محل نگهداری دام و همچنین ۶ دستگاه صفحه خورشیدی به عشایر منطقه تحویل شد.
جمعیت عشایر شهرستان شاهرود بر اساس سرشماری سال ۸۷، ۲ هزار و ۹۶۵ تن است، ۹ طایفه عشایری شهرستان دارای ۱۴۱ هزار و ۲۲۵ راس دام سبک، بیش از یک هزار راس دام سنگین و یکهزار و ۷۰۹ نفر شتر هستند.
عشایر شاهرود، با تولید ۲ هزار و ۸۴ متر مربع دست بافته، ۲۱.۱ درصد از تولید صنایع دستی استان سمنان را به خود اختصاص داده اند.

(سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها