دوشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۱:۲۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۵۱۶۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تلفات ۱۸ هزار راس دام در وقوع سیل اخیر/۹۶ درصد دام حوزه عشایر سبک است

قندالی گفت: براساس آخرین آمار حدود ۱۸ هزار راس دام در سیل اخیر تلف شد که این میزان تنها یک درصد کل دام عشایر را شامل می شود.

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر درباره آخرین میزان تلفات دام در سیل اخیر اظهار کرد: براساس آخرین آمار حدود ۱۸ هزار راس دام در سیل اخیر تلف شد که این میزان تنها یک درصد کل دام عشایر را شامل می شود.
وی عمده تلفات سیل اخیر را مربوط به استان گلستان دانست و گفت: براساس آمار تا هفته گذشته ۶ هزار راس مربوط به عشایر این استان بر اثر وقوع سیل تلف شد.
قندالی ادامه داد: براساس آمار تا پایان هفته گذشته مجموع خسارت وارده به زیرساخت ها، راه، تاسیسات آبی، استقرارگاه عشایر و دام و تلفات دام ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.
رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه اطلاعاتی از پرداخت غرامت عشایر از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی ندارم، گفت: بنابر مصوبه هیئت دولت قرار است به ازای هر راس دام سبک ۵۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات قرض الحسنه و به ازای هر راس دام سنگین ۳ میلیون تسهیلات و ۳ میلیون تومان کمک بلاعوض در اختیار دامداران و عشایر برای جبران بخشی از خسارت وارده قرار گیرد. ضمن آنکه مبلغی بلاعوض و مبلغی به عنوان تسهیلات در اختیار دامداری‌های کوچک قرار می‌گیرد.
به گفته این مقام مسئول، براساس آخرین آمار ۳ تا ۴ مورد از تلفات سیل اخیر عمده است که باید از طریق سایر روش‌ها حمایت‌هایی از خسارت دیدگان صورت گیرد و مابقی تلفات و خسارت وارده به عشایر در حدی است که با این میزان تخصیص اعتبار امکان ادامه فعالیت برای آن‌ها میسر است.
رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه ۹۶ درصد دام حوزه عشایر سبک و مابقی سنگین است، افزود: با توجه به آنکه سالانه ۱۰ میلیون راس دام از سوی عشایر به بازار توزیع می‌شود، از این رو وقوع سیل اخیر تاثیری در تنظیم بازار ندارد.
قندالی ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد علوفه در مراتع و میزان آب موجود می‌توان گفت که به اندازه صد‌ها برابر خسارت سیل، عاید تولید شده است.
وی درباره اینکه آیا کمک بلاعوض و تسهیلات دولت جوابگوی خسارت وارد به عشایر است، بیان کرد: در حوزه دام به نظر می‌رسد که مجموع تسهیلات و کمک بلاعوض دولت ۶۰ تا ۷۰ درصد خسارت وارده به عشایر را جبران می‌کند، ضمن آنکه احداث و بازسازی زیرساخت‌ها نظیر تاسیسات آبی و راه بر عهده سازمان امور عشایر است که اعتباراتی در این زمینه باید به سازمان اختصاص یابد.
قندالی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه در مراتع به صورت متراکم علوفه داریم، از این رو با گرمای هوا و افزایش خطر آتش سوزی به عشایر توصیه می‌شود که مراقبت‌های لازم را به عمل آوردند تا مشکلی از این حیث برای آن‌ها پیش نیاید.

(دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۱:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها