پنج شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۱۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان:

کنسرسیوم صادراتی خرمای هرمزگان تشکیل می‌شود

رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان از تشکیل کنسرسیوم صادراتی خرمای هرمزگان توسط این انجمن خبر داد.

ابراهیم پورحیدری اظهار داشت: تشکیل و ایجاد کنسرسیوم‌ یک اختیار نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
وی افزود: سرعت در امر صادرات، کمک به تکمیل ظرفیت‌های خالی، کاهش هزینه‌ها و یکپارچه‌سازی از‌ جمله مزایای ایجاد کنسرسیوم است.
رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان ادامه داد: با توجه به تنوع محصولات کشاورزی به ویژه خرما در استان هرمزگان و همچنین ایجاد رقابتی سالم بین صادرکنندگان تشکیل این کنسرسیوم می‌تواند صادرات خرما را یکپارچه و متحدالشکل کند.
وی با بیان اینکه سطح زیرکشت نخیلات در هرمزگان 38 هزار هکتار با تولید سالیانه 150 هزار تن است، اضافه کرد: شهرستان حاجی‌آباد در هرمزگان رتبه اول تولید خرمای منحصربه‌فرد گونه پیارم را در استان دارد، گونه‌ای که بازار صادراتی خوبی دارد.
پورحیدی به اهداف انجمن خرمای هرمزگان اشاره و افزود: ایجاد انگیزه و برند سازی از محصول خرمای هرمزگان با تدابیری همانند بهبود بسته‌بندی‌ها حاصل می‌شود که ما در این راه تمرکز ویژه‌ای کرده‌ایم.
رئیس انجمن خرمانی استان هرمزگان با بیان اینکه تاکنون به نبود بسته‌بندی استاندار و بی‌توجهی به اصول سیستم‌های حاکم بر بازارهای هدف، سبب از دست رفتن برند خرما برای هرمزگان و سواستفاده سایر کشورها از خرمای تولیدی با بسته‌بندی کردن آن به نام خود شده است، گفت:‌ با ساز و کارهای که انجمن خرمای استان در نظر گرفته شاهد آن هستیم که رفته رفته خرمای هرمزگان و اصول نگه‌داری و بسته‌بندی آن در رویه‌ و ریلی هدف‌مند قرار گرفته است که تداوم این مسیر به منزله ایجاد ارزش افزوده و تجاری شدن و در نتیجه سود کشاورزان خرماست که هم به توسعه نخلستان‌ها می‌انجامد و هم اصول تولید تا عرضه را در سیستم سنتی کنونی اصلاح می‌کند.
در حال حاضر نه تنها در هرمزگان بلکه استان‌های دارای تولید خرما در جنوب کشور، به دلیل نبود بسته‌بندی مناسب خرما به صورت فله‌ای و یا در بسته‌بندی‌ها عمده به سایر کشورها از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود که در آنجا با بسته‌بندی مناسب و استاندارد اما با نام همان کشورها به اروپا صادر می‌شود.
فعالیت کنسرسیوم‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی می‌تواند کمک شایانی به رویه حاکم به ارزش‌گذاری کنونی محصولاتی همانند خرما در هرمزگان داشته باشد. /تسنیم

(پنج شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶) ۱۲:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها