سه شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۳۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
گزارش فودنا از استمهال تسهیلات باغداران خسارت دیده مازندران

استمهال یا استیصال باغدار؟

برف اخیر بار دیگر خسارت های زیادی را به پیکره تولید باغداران مازندران وارد کرد. خسارتی 1000 یلیارد تومانی که دولت با سه روش در پی حل مشکل های پیش امده است.

یکی از این راهکارها استمهال تسهیلات باغداران خسارت دیده است که در هیئت وزیران مصوب و به استانداری ها نیز ابلاغ شده است. همچنین بانک های رفاه، کشاورزی  صادرات بانک های عامل این مصوبه معرفی شدده اند. یعنی آن دسته از باغداران خسارت دیده ای که سال 94 از سه بانک بیان شده تسهیلات کشاورزی دریافت کرده اند می توانند به تمدید قرار پرداخت معوقه خود اقدام کنند. این تصمیم دولت یقینا در بهبود شرایط باغداران تاثیر به سزایی دارد. نشر خبر موجب شد تا باغداران امیدوارانه  به شعب بانک های عامل رفاه، صادرات و کشاورزی گسیل شوند اما با جواب منفی بانک ها  در درخواست استمهال مواجه شدند. نکته قابل تامل اینجاست که برخی از فرمانداران شهرستان های استان، باغداران خسارت دیده را  به بانک های بیان شده برای استمهال تسهیلات معرفی کنند بدون انکه خبری از اجرایی شدن نهایی این مصوبه داشته باشند.  
این موضع را با سه بانک عامل در استان در جریان گذاشتیم و از یک منبع آگاه بانکی متوجه شدیم ابلاغ استمهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده هنوز به اجرا در نیامده است. وی با بیان اینکه شبکه بانکی با انجام استمهال تسهیلات مشکلی ندارد، اظهار کرد: بحث استمهال 48 ساعت پیش مطرح شده است و مصوبه هیئت دولت به تازگی به استان ها ابلاغ شده است.
وی افزود: شعب بانک ها از ابلاغ مصوبه هیئت وزیران به استانداری ها اطلاعی ندارند و رد  درخواست کشاورزان نیز درست بوده چون هنوز دستوری مبنی بر استمهال تسهیلات کشاورزان دریافت نکرده اند.
این مسئول با بیان اینکه ابلاغ مصوبه هیئت وزیران به استنداری ها و اجرایی شدن آن زمان بر است؛ تصریح کرد: یقینا این مصوبه به اجرا درخواهد آمد و شبکه بانکی تا به الان بارها به استمهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده مبادرت ورزیده و در صورت ابلاغ به سرپرستی های استانی تا چند ورز آینده این مصوبه به شعب بانک ها فرستاده خواهد شد.
وی استمهال تسهیلات باغدارن خسارت دیده را به صورت تلویحی مستند سازی نشده دانست و تاکید کرد: باید گفت که بحث استمهال تهسلات باغداران خسارت دیده در سرپرستی بانک ها در حد یک شنیده است اما در صورت ابلاغ آمادگی تحقق این مهم از سمت بانک ها وجود دارد.
این مسئول گفت: باغداران باید تا چند روز آینده صبر کنند تا ابلاغیه استمهال تسهیلات آنان به بانک ها ارسال شود هرچند بانک ها از وجود این مصوبه آگاهی دارند.
با توجه به اینکه استان گلستان نیز درخواست های زیادی در استمهال تسهیلات دارد و رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان از استمهال تسهعیلات در چند روز اخیر خبر داده است به نظر میرسد این مطالب تا حخدودی درست بوده و باید تا چنمد ورزه اینده صبر کرد و منتظر نتیجه بود
اما جای سئوال دارد چرا برخی از فرمانداران به جای توجیح درست باغداران خسارت دیده را به شعب بانک ها معرفی می کنند و موجب ناراحتی و نامیدی آنان می شوند؟ آیا به دنبال این هستند که باغداران خسارت دیده را مشغول بانک ها کرده تا دیگر سراغی از فرمانداری ها و مدیران مربوط نگیرند؟ یا از مصوبه های دولت و اتفاق های موجود در استان اطلاع درستی ندارند؟
بسیاری از باغدارن خسارت های عمده ای در برف اخیر دیده اند لذا انتظار می رود در صورت ابلاغ مصوبه هیئت وزیران نسبت به استمهال تسهیلات آنان سریعا اقدام گردد تا بخشی از مشکلات باغداران خسارت دیده حل شود.
حسین زحمتکش- فودنا مازندران
(سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵) ۱۰:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها