شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۹۳۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

مرکبات باغات شمال را دفن می‌کنند/ دولت تنها 15 درصد پیشنهاد کمک بلاعوض به باغداران را تصویب کرد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وضعیت مرکبات شمال بحرانی است تا حدی که باغداران بیشتر محصول خود را دفن می‌کنند و دولت تنها 15 درصد پیشنهاد کمیسیون کشاورزی مجلس را برای کمک بلاعوض به کشاورزان تصویب کرده است.

علی محمد شاعری ، درمورد آخرین وضعیت باغات مرکبات شمال که پس از بارش برف سنگین یک ماه اخیر با مشکل مواجه شده بود اظهار داشت: حال مرکبات شمال اصلا خوب نیست و بحران کامل در باغات شمال حاکم است تا جایی که پس از سرمازدگی بسیاری از مرکبات ریزش کرده و کشاورزان مرکبات را جمع‌آوری و دفن می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه بیشترین خسارت در کدام استان‌های شمالی برآورده شده اظهار داشت: بخش عمده در استان مازندران است اما استان‌های گلستان و گیلان هم آسیب دیده‌اند و حتی مرکباتی هم که روی درخت سالم مانده‌اند مشتری ندارد و آنهایی که ریزش کرده‌اند فاسد شده است و اکنون هیچ متولی مشخصی پیگیر مشکلات باغات مرکبات شمال نیست.

شاعری درمورد کمک‌های دولت برای حمایت از مرکبات شمال نیز گفت: دولت 30 میلیارد تومان برای کمک بلاعوض به باغداران مرکبات شمال تصویب کرده که این رقم تنها 15 درصد رقمی است که کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد داده بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: پرتقال‌ها از سوی دولت کم‌کم خریداری شده و تا حد امکان برای فرآوری راهی کارخانجات می‌شود.

به گفته شاعری همچنین قرار است تا تسهیلاتی با بهره کم برای بهسازی و اصلاح باغات مرکبات در اختیار کشاورزان قرار گیرد که هنوز بانک‌های عامل آن مشخص نشده است.

شاعری این را هم گفت که امهال بدهی مرکبات‌کاران به بانک‌ها نیز یکی دیگر از کارهایی است که برای حمایت در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم زودتر دستورالعمل آن ابلاغ شود.

به گزارش خبرنگار فارس، در آذر ماه با بارش سنگین برف و کاهش شدید دما به مدت چند روز پیش از موعد پیش‌بینی شده باغات مرکبات شمال دچار یخ‌زدگی شد که در همان موقع با برآورد ستاد مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی 30 درصد مرکبات آسیب دیده بودند اما این پیش‌بینی هم بود که پس از دو هفته میزان خسارت بیشتر شود. اتفاقی که اکنون به نظر می‌رسد باغداران مرکبات را در شمال زمین‌گیر کرده تا حتی که نه تنها نمی‌توان به فکر صادرات بود بلکه این نگرانی وجود دارد که برای تنظیم شب عید هم با مشکل مواجه شویم. هم اکنون بیشتر مرکبات شمال با قیمت یک هزار تومان در هر کیلو به مردم فروخته می‌شود که اغلب بر اثر سرما دچار تلخی شده است./ فارس
(شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵) ۱۳:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها