چهارشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۱
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۵۹۱۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد
رویا پاک سرشت :

آیا اقتصاد مهم‌ ترین دغدغه مجلس خواهد بود؟

یکی از مهم‌ترین انواع همه‌پرسی در سراسر جهان، برگزاری انتخابات برای تعیین نمایندگان منتخبی است که از سوی مردم به پارلمان یا مجلس فرستاده می‌شوند. شور و هیجان و التهابات همراه با گمانه‌زنی‌هایی که اغلب پیش از مشخص شدن نتایج آراء در بین اقشار مختلف مطرح می‌شود از یک سو و احتمالات در اولویت‌های مجلس انتخابی در روزهای نخست آغاز به کار مجلس از سوی دیگر باعث می‌شود اخبار بین‌المللی نیز گاه و بیگاه متاثر از فضای انتخاباتی کشورها، بخش قابل توجهی از خبرهای خود را به این موضوعات اختصاص دهد.

مجلس ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به روزهای نخست آغاز به کار مجلس دهم در ایران، برخی خبرگزاری‌ها و تحلیلگران به پوشش اخبار مربوط به این مجلس پرداخته‌اند. نگاهی گذرا به اکثر اخبار منتشر شده در خصوص مجلس ایران و تحلیل‌های مرتبط با ترکیب‌بندی و چینش نمایندگان، بر حوزه‌هایی چون تصمیم‌گیری در بخش‌های انرژی، اقتصاد و حل مشکلات پرتکراری چون تورم و بیکاری تاکید دارند.



از منابع داخلی تا روابط بین‌المللی

پایگاه خبری الجزیره برای بازتاب وضعیت آینده اقتصادی ایران در شرایط روی کار آمدن مجلس دهم، یک گزارش جامع در قالب اینفوگرافی ارائه کرده است. در این گزارش تمامی ظرفیت‌ها و البته چالش‌های داخلی پیش روی اقتصاد ایران که تحت تاثیر فعالیت‌های مجلس قرار خواهد گرفت به تصویر کشیده شده است.

برای مثال، ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین ذخیره‌کننده گاز طبیعی در جهان (در بیش از 1.2تریلیون فوت مکعب)و مقام چهارم بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت در جهان (157میلیارد بشکه ذخایر نفت) شرایط مناسبی را در بخش انرژی در دوران پساتحریم پیش رو دارد. اما در بخش دیگری از این اینفوگرافی به رقم‌هایی چون تورم بیش از 15درصدی در طول سال گذشته و نرخ بیکاری بیش از 25درصدی جوانان اشاره شده است.

در یک نگاه کلی اینفوگرافی الجزیره یکی از مهم‌ترین اولویت‌های احتمالی مجلس جدید ایران را تاکید بر شاخصه‌های اقتصادی و تلاش برای احیای مجدد منابع این حوزه ارزیابی کرده است.

افزون بر الجزیره، نشریه گاردین نیز در گزارشی که به مجلس ایران مرتبط است، به تاثیر تشکیل مجلس جدید و تصمیم‌گیری‌های این مجلس در روابط دیپلماتیک ایران در عرصه بین‌الملل و به‌طور ویژه روابط ایران با ترکیه پرداخته است.

براساس نظر کارشناسان این نشریه انتخابات جدید مجلس ایران پرشور‌تر و پرگرایش‌تر از انتخابات سال 2012 میلادی برگزار شده و در نتیجه، در عمل نیز عملکردی متفاوت‌تر رقم خواهد زد. در واقع طیف‌های مختلف سیاسی با برقراری تعادلی کاریزماتیک می‌توانند روند پیشرفت ایران در عرصه بین‌الملل را سرعت بخشند و تنش‌های موجود در فشار دیپلماسی را با تامل بیشتری حل کنند.

انرژی و فعالیت‌های وسیع در این حوزه

در گزارشی که نشریه هافینگتون پست به مناسبت فعالیت مجلس جدید در ایران منتشر کرده است، نکته‌ای که بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفته است، تفاوت فضای کاری و نوع دیدگاه‌های نمایندگان پیشین و کنونی است.

تحلیلگران هافینگتون پست معتقدند رویکردهای مجلس قبلی محافظه‌کارانه‌تر و تک‌قطبی‌تر بوده، در حالی که مجلس فعلی به سبب تنوع بالاتر طیف‌های سیاسی، متفاوت‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. نکته بعدی که در گزارش هافینگتون پست مطرح است حضور فعال زنان در انتخابات فعلی و نیز احتمال کاهش اصطکاک بین دو قطب مهم تصمیم و اجرا در کشور یعنی دولت و مجلس است. به عبارت دیگر پیش‌بینی می‌شود میزان تنش یا اختلاف‌نظر بین دولت و مجلس پایین‌تر از دوره پیشین باشد.

وب‌سایت رسمی شبکه vox نیز در مقاله‌ای تحلیلی می‌نویسد: اغلب رسانه‌های ایالات متحده برای بازتاب نتایج انتخابات مجلس ایران و چگونگی فعالیت این مجلس، از کلمه پیروزی میانه‌رو‌ها استفاده می‌کنند.

این مسئله نشان می‌دهد از دید این رسانه‌ها، ایران وارد شرایط تعادل نسبتا پایدار در ارکان مهم شده است. افزون بر اینها، ایران در عرصه روابط با برخی کشورها هنوز با دغدغه‌هایی رو به رو است، رفتارهای برخی سران کشور عربستان طی دوران پیش از لغو تحریم‌ها و پس از لغو تحریم‌های جهانی علیه ایران در عرصه بین‌الملل نمونه‌ای از مواردی است که به نظر می‌رسد تا حد زیادی با ایجاد تعامل مناسب بین مجلس و دولت قابل کنترل باشد.

تعاملات سازنده اقتصادی

پایگاه خبری جمهوری آذربایجان در گزارشی به بازتاب سخنان آقای لاریجانی پرداخته که مبتنی بر تلاش ایران برای خروج از رکود اقتصادی و افزایش بهره‌وری است و بیش از هرچیز به اولویت‌های اقتصادی که نه فقط برای دولت بلکه برای ملت نیز حائز اهمیت است اشاره می‌کند.

پایگاه خبری المانیتور نیز می‌نویسد که با توجه به ترکیب فعلی مجلس ایران و پررنگ بودن احتمال تعامل مثبت دولت آقای روحانی با مجلس فعلی، می‌توان انتظار داشت تصمیم‌گیری‌های مجلس بیشتر از دوره گذشته بر جنبه‌های اقتصادی متمرکز باشند. اگرچه این پایگاه خبری معتقد است ترکیب مجلس می‌تواند یکی از حامیان مثمر ثمر برای سیاست‌های خارجی دولت باشد.
(چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها