یکشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۳۷۰۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

کارت بازرگانی صاحبان تجارت‌های سودآور را مخفی می‌کند

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بیشترین سوء استفاده از کارت بازرگانی برای واردات است که دلیل آن عدم پرداخت مالیات و شناسایی نشدن صاحبان تجارت‌های سودآور می‌باشد.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ، گفت: در قانون اساسی برای رفع انحصار تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا داشتن کارت بازرگانی به یک امر الزامی تبدیل شد تا فعالان اقتصادی برای ثبت شرکت یا دفتر حقیقی، براساس تشکیل پرونده در سازمان‌های امور مالیاتی کارت بازرگانی دریافت کند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در این میان نقش تشکل‌ها کنار گذاشته شد و دلیل آن هم شکستن انحصار بود اما در این بین نه تنها انحصار کاهش نیافت بلکه به معضلی بزرگ هم تبدیل شد زیرا فردی که فعال اقتصادی نبود توانست با ثبت شرکت و براساس قوانین حاکم کارت بازرگانی اخذ کند و آن را در اختیار افرادی قرار دهد که خواسته یا ناخواسته از آن سوء استفاده کنند.

لاهوتی با بیان اینکه بیشترین سوء استفاده از این کارت در بحث واردات است گفت: عدم پرداخت مالیات، عدم شناسایی صاحبان تجارت‌های سودآور از جمله مواردی است که چنین شرایطی را رقم زده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه این معضل موجب شده که اتاق‌های بازرگانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت از این موضوع گله‌مند باشند گفت: اما واقعیت این است که اهلیت داشتن کارت بازرگانی با شرایطی که در بعضی از جلسات با سپرده گذاری‌های بسیار سنگین مطرح می‌شود کارگشا نیست.

وی اضافه کرد: هیچ کس به اندازه یک تشکل ملی قادر به شناسایی اهلیت کارت بازرگانی نیست.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: در حال حاضر برای عضویت در تشکل‌ها ابتدا باید کارت بازرگانی اخذ شود سپس عضویت در تشکل مربوطه صورت بگیرد در صورتی که به عقیده من این باید امر باید معکوس باشد یعنی ابتدا اهلیت یک فعال اقتصادی در تشکل مربوطه اثبات شده سپس کارت بازرگانی بگیرد.

لاهوتی اظهار داشت: برای ارزشمند شدن کارت بازرگانی ابتدا باید عضویت افراد در تشکل‌ها اثبات شود و در مرحله بعد افرادی باشند که وضعیت مالی، کسب و کار و جایگاه اقتصادی روشن و شفافی داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین هر رشته‌ای باید در حیطه وظایف خود فعالیت داشته باشد نه اینکه با داشتن کارت بازرگانی بتواند در همه رشته‌ها فعالیت کند.

لاهوتی یادآور شد: البته در دنیا شرکت‌هایی هستند که در تمام شئون اقتصادی می‌توانند فعالیت داشته باشند اما ثبت و شناسایی آنها دارای مراحل بسیار پیچیده‌تری است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: این سختگیری و پیچیدگی نیز باید در کشور ما اتفاق بیافتد./ باشگاه خبرنگاران جوان
(یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴) ۰۹:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها