شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۳۱۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

برق بازار روسیه، چشم تولیدکنندگان قارچ را می گیرد؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان قارچ ایران گفت: اگر تولیدکنندگان بتوانند از فرصت پیش آمده به خوبی استفاده کنند و جای پای خود را در بازار روسیه محکم کنند دیگر دغدغه نوسانات قیمت ها را نخواهند داشت.

محمدحسن افشار رئیس انجمن تولید کنندگان قارچ در خصوص وضعیت تولید قارچ اظهار داشت: در حال حاضر روزانه به طور متوسط 400 الی 500 تن قارچ در سراسر کشور تولید می شود و چنانچه برای این میزان تقاضا در داخل وجود ندارد ماهانه حدود 1000 تن به عراق،20 الی 30 تن به امارات و 20 تن به سایر کشورهای همسایه به صورت مقطعی قارچ صادر می شود .

وی با اشاره به افت چشمگیر صاردات به عراق گفت: در واقع امسال به سبب گرمای هوا در عراق و اینکه زمستان خوبی را تجربه نکرده ایم صاردات افت چشمگیری را تجربه کرده و به همین خاطر لازم است که سیستم صاردات به عراق را براساس مذاکرات و پیگیری با کارخانه های سردخانه دار اصلاح کنیم به طوریکه قارچ بسته بندی از واحد پرورش بارگیری شده و یک سره در اربیل و بغداد تخلیه شود تا دراثر جابه جایی بی مورد قارچ آسیب نبیند.

افشار در خصوص صادرات به روسیه بیان داشت: با توجه به وضعیت اختلاف ترکیه و روسیه بر سر اوکراین و اتحادیه اروپا شرایط مناسبی برای تولیدکنندگان پیش آمده حال اگر تولیدکنندگان بتوانند از فرصت پیش آمده به خوبی استفاده کنند و جای پای خود را در بازار روسیه محکم کنند دیگر دغدغه نوسانات قیمت ها را نخواهند داشت.

وی با اشاره به مصرف 348 هزار تنی قارچ در روسیه گفت: اگر توفیق صادرات قارچ برای تولیدکنندگان در بازار روسیه فراهم شود باید گفت که به سبب مصرف بالای قارچ در این کشور تولیدکنندگان می توانند به راحتی 30 هزار تن قارچ مازاد خود را صادر کنند و از طرفی با استمرار د بازار صارداتی می توانیم طرح توسعه نیمه کاره واحد هایی که به سبب نبود بازار و نوسانات قیمت ها متضرر شدند مجدد وارد عرصه تولید شوند.

*** نوسانات شدید قیمت قارچ از ابتدای سال

رئیس انجمن تولیدکنندگان قارچ در خصوص نوسانات قیمت در سال جاری یادآورشد: از ابتدای سال جاری وضعیت تولید به دلیل مشکلاتی که در تولید کامپوست وجود داشته مناسب نبوده و به عبارتی  لازم به ذکر است که تولید کنندگان از ابتدای سال جاری تا کنون مدام با افت و خیز قیمت ها مواجه هستند.

وی با اشاره به تولید 130 هزار تنی قارچ در کشور گفت: در واقع پتانسیل تولید قارچ در کشور از ظرفیت بالایی برخوردار بوده به طوریکه با مهیا شدن زمینه صادرات و بازار مطلوب به راحتی می توانیم سالانه 200 هزار تن قارچ در کشور تولید کنیم و از طرفی با بهبود سه رتبه در تولید مقام پنجم در میان 196 کشور سازمان ملل قرار گیریم.

افشار در خصوص راهکارهای ثبات قیمت قارچ بیان کرد: افتتاح صندوق تضمینی قارچ توسط انجمن تولیدکنندگان و سازمان جهاد کشاورزی و ثبات در صاردات می تواند راهکار مناسبی برای ثبات قیمت ها و کاهش زیان تولیدکنندگان باشد اما لازم به ذکر است که وزارت جهاد کشاورزی افتتاح صندوق تضمینی قارچ را به سال آینده موکول کرده است.

رئیس انجمن تولید کنندگان قارچ با اشاره به قیمت قارچ اظهار داشت: در حال حاضر قیمت قارچ فله درجه یک کیلیویی 5 الی 5 هزار و 800 تومان، درجه دو 4 الی 4 هزار و 500 تومان و درجه سه 3 هزا رتومان بوده و گفتنی است که متوسط دریافتی تولیدکنندگان 4 هزار و 200 تومان است که با توجه به قیمت تمام شده 5 هزار و 800 تومانی قارچ تولیدکنندگان به طور متوسط در هر کیلو هزار و 400 الی هزار و 600 تومان متضرر می شوند./ باشگاه خبرنگاران جوان
(شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها