یکشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۴ / ۱۴:۳۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۶۲۹۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

افزون بر ۱۰ تن شیر خام فاسد در آذربایجان غربی از چرخه مصرف خارج شد

رئیس اداره بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان آذربایحان غربی گفت: امسال ۱۰ هزار و ۴۱۰ کیلوگرم شیر خام فاسد و غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج شده است.

ناصر رجبی ا افزود: در راستای تشدید نظارت و کنترل بهداشتی شیر خام در استان در سال جاری، دو هزار و ۳۰۰ نمونه شیر از مراکز جمع آوری شیرخام اخذ و آزمایش های اولیه و تکمیلی بر روی نمونه ها به عمل آمد که در نتیجه آن مقداری شیرخام فاسد و غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج شد.
وی با بیان اینکه تجهیز و توانایی آزمایشگاه های فعال مراکز جمع آوری شیر خام نیز در دستور کار دامپزشکی قرار دارد، ادامه داد: در راستای اجرای طرح پایش بار آلودگی میکروبی مراکز جمع آوری شیر خام و گاوداری های صنعتی به انجام نمونه برداری ادواری دو بار در هر ماه از هر مرکز اقدام شده است.
رجبی اظهار کرد: در هر بار نمونه برداری، شش نمونه از سه مرحله آماده سازی شامل شیر حین تحویل دامداری ها، قبل از سردسازی و بعد از سردسازی اخذ و با انجام آزمایش توتال کانت در آزمایشگاه های شبکه های تابعه میزان سطح آلودگی شیر استان تعیین و برآورد می شود.
وی با اشاره به بخشنامه سازمان دامپزشکی کشور در اجرای طرح ملی ارتقای کیفیت شیر خام گفت: از اول سال جاری با برگزاری جلسات و تشکیل اکیپ مشترک بهبود کیفیت شیر خام در شهرستان ها در راستای ارتقای بهداشت شیر خام استان با دبیری اداره کل دامپزشکی اقدام شده است.
رئیس اداره بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان آذربایحان غربی گفت: در این زمینه جلسات هماهنگی با تعاونی دامداری ها و نمایندگان منتخب مراکز جمع آوری و شیر پاستوریزه استان تشکیل و تصمیماتی برای عملیاتی کردن راهبردی طرح ملی ارتقای بهداشت شیر خام اخذ شده است.
به گزارش ایرنا، ۶۹ مرکز جمع آوری شیر در سطح آذربایجان غربی وجود دارد.
هم اکنون تعداد ۷۳۰ واحد پرورش صنعتی گاو، گوساله، بره پرور، گاومیش و گوسفند در سطح این استان فعال است.
۸۰ درصد شیر مورد نیاز استان در مناطق روستائی و عشایری و مابقی در واحدهای صنعتی تولید می شود.
هم اکنون بالغ بر ۹ میلیون و ۵۰۰ واحد دامی اعم از سبک و سنگین در استان وجود دارد که ظرفیت تولید شیر آنها بالغ بر ۵۸۲ هزار تن در سال است.
با توجه به مشکلات بهداشتی که در زمینه تولید و انتقال شیر خام در آذربایجان غربی وجود داشت، ستاد بهبود کیفیت شیر خام با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی و معاونت غذا و دارو در استان تشکیل شده است./ ایرنا
(یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴) ۱۴:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها