شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۱۷۰۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

اروپا به بازار گندم ایران پس از تحریم امید بست

در حالی که افت شدید ارزش یورو قیمت کالاهای وارداتی ایران از اروپا را کاهش داده است تجار اروپایی انتظار دارند ایران با برداشتن تحریم ها واردات گندم از اروپا را افزایش دهد.

به نقل از رویترز، صادر کنندگان اروپایی گفتند، کاهش ارزش یورو و افزایش واردات ایران می تواند عاملی برای رشد صادرات گندم اتحادیه اروپا شود، که در فصل جاری به دلیل رقابت با گندم دریای سیاه و عدم تمایل کشاورزان به فروش، صادرات آن کاهش یافته است.
بر اساس برآورد ها، اتحادیه اروپا امسال برای دومین سال متوالی 149 میلیون تن گندم نرم تولید کرده که رقمی بی سابقه است.
کاهش ارزش برابری یورو در برابر دلار به 1.07 دلار که پایین ترین رقم در چند ماه گذشته است موجب شده تا گندم اتحادیه اروپا در بازارهایی که کالاها به دلار قیمت گذاری می شوند رقابتی تر شود و شکاف آن با گندم روسیه و اوکراین کمتر شود.
روبرتاس لاپینسکاس، مدیر شرکت تجارت غلات آگرورودئوی لیتوانی در کنفرانس جهانی غلات در ژنو گفت: «نرخ برابری (یورو در برابر دلار) احتمالا به یک دلار خواهد رسید و این می تواند به ما کمک کند تا با روسیه رقابت کنیم.»
لاپینسکاس برآورد کرد که 3 کشور حوزه بالتیک حدود 700 هزار تن گندم به الجزایر و 1.2 میلیون تن به عربستان صادر کرده اند، اما ممکن است 3 میلیون تن گندم دیگر برای فروش در نیمه دوم فصل 16-2015 داشته باشد، که بیشتر از میزان صادرات معمول آنها در نیمه دوم سال است.
دیگر عامل افزایش صادرات گندم اروپا بازگشت واردات قابل توجه گندم از سوی ایران است که می تواند به افزایش فروش گندم منطقه بالتیک و آلمان کمک کند.
انتظار می رود که با لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، تجارت با این کشور افزایش یابد و به رغم پیش بینی های قبلی دولت ایران در مورد عدم نیاز تهران به واردات گندم در این فصل، تجار انتظار دارند پس از وقفه ای چند ماهه، مجددا چند میلیون تن گندم به ایران صادر کنند.
کلاوس شوماخر، مدیر بخش بازارهای کشاورزی و استراتژی گروه غلات بیوای آلمان گفت: «من معتقدم آنها (ایرانی ها) واردات بیشتری خواهند داشت. این تا حد زیادی بستگی به آن دارد که در چند ماه آینده چه تحولاتی در زمینه آزادسازی اقتصاد ایران (از تحریم ها) رخ می دهد.»/ تسنیم
(شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴) ۰۹:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها