شنبه / ۹ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۱۴۲۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

هفت خانی به نام نرخ خرید تضمینی گندم

این روزها به دلیل دست به دست شدن اعلام خرید تضمینی از یک سازمان به سازمان به هفت خان رستمی تبدیل شده که فقط به ضرر کشاورزان تمام شده است.

 روزگار کشاورزان با گذشته کمی متفاوت شده وگویا قصه پرغصه آنها در کنارفرازو نشیب های تولید تمامی ندارد. اگرچه اعلام شدن به موقع خرید تضمینی محصولات کشاورزی می‌توانست مرهمی بر درد کشاورزان باشد اما در دو سال اخیر تاخیر در خرید محصولات کشاورزی از سوی دولت ،دلسردی این قشر را بیش از پیش کرده است.
 
این روزها نیز با دست به دست شدن اعلام خرید تضمینی از یک سازمان به سازمان دیگر ماجرای هفت خان رستم را برای کشاورزان به تصویر کشیده که فقط سختی کشت را بر دوششان سنگین تر می‌‎کند طی شود؛ این درحالی است که در گذشته بحث خرید تضمینی محصولات به معنی حمایت از کشاورزان بود اما این حمایت در این روزها بلای جان کشاورزان شده است.
 
بر اساس این گزارش طبق قانون دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات را بر اساس تورم سالانه و با در نظر گرفتن هزینه های تولید داخل کشور تعیین و تا پیش از فصل زراعی اعلام کند اما از سال گذشته اعلام نرخ خرید محصولات با تاخیر مواجه بوده، که در این میان به نظر میرسد که دولت از عواقب و نتایج منفی تاخیر در خرید تضمینی محصولات بویژه گندم غفلت کرده در حالیکه خوش حسابی دولت در خرید به موقع می تواند کشاورزان را به کشت و کاردر سالهای زراعی آینده امیدوار کند.
 
در این میان رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی از تاخیر خرید تضمینی محصولات از سوی دولت دفاع کرده و معتقد است قیمت های خرید تضمینی بیش از  قیمت های جهانی است و از سویی مولفه های تولید کشاورزی با قیمت جهانی و بعضا با یارانه عرضه می شود که به همین خاطر نمی توان به دولت خرده گرفت.
 
از طرفی برخی کارشناسان به سبب برخی بحران ها و مشکلات اخیرکه قیمت جهانی گندم پایین تر از قیمت تضمینی است معتقدند که دولت نباید به فکر واردات باشد زیرا ممکن است این کاهش قیمت مقطعی باشد.


عباس کشاورز معاونت زراعی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: بیش از 6 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به کشت این محصول اختصاص دارد ودر سال جاری 11.5 میلیون تن گندم از این اراضی برداشت شده است.
 
وی افزود: حجم خرید تضمینی گندم با رشد 18 درصدی نسبت به سال قبل به حدود 8 و 80 هزار تن رسیده است  و با وجود اینکه خرید تضمینی محصول افزایش یافته، اما  از سویی با توجه به نیاز مصرف نان در داخل کشور پیش بینی شده که برای تامین مابقی نیاز داخل حدود 1.5 میلیون تن گندم تا انتهای سال جاری به کشور وارد می شود.
 
کشاورز با اشاره به خود کفایی گندم اظهار داشت: اقدامات و موجبات رسیدن به خودکفایی تولید گندم در کشور فراهم شده و پیش بینی شده که تا 3 الی 4 سال آینده این امر محقق شود.
 
وی در خصوص اعلام نشدن به موقع نرخ خرید تضمینی گندم گفت : در واقع این امر باید از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و شورای اقتصاد پرسیده شود که علت عدم به موقع خرید تضمینی چیست.
 
معاونت زراعت تصریح کرد: در سال جاری خرید تضمینی دولت با 10 در صد افزایش به 1155 تومان رسیده و از سویی این میزان برای کشاورزانی که در واحد سطح با افزایش برداشت محصول افزایش برداشت محصول را داشتند مقرون به صرفه است.
 
گفتنی است که بخش بزرگی از جامعه روستایی را کشاورزان تشکیل می دهند که به صرفه نبودن تولید می تواند زندگی این قشر زحمتکش را دچار آسیب های متعدد کند.
 
نباید فراموش کرد که درشروع فصل زراعی که کشاورزان چشم انتظار اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات و دسترنج یکساله خود هستند تاخیر خرید از سوی دولت در این میان می تواند دلسردی این قشر را بیش از پیش کند و بر درد تولید بیفزاید.  / باشگاه خبرنگاران
(شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴) ۰۹:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها