پنج شنبه / ۷ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۱۳۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

مردم نگران سلامتی محصولات کشاورزی نباشند

معاون فنی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه مردم نگران سلامتی محصولات کشاورزی نباشند، گفت: وزارت بهداشت باید محصولات آلوده به سموم و نیترات را امحا کند.

یحیی ابطالی با بیان اینکه مباحث مطرح شده مبنی بر وجود بیش از حدمجاز باقی‌مانده سموم مربوط به ۴ محصول خیار، گوجه‌فرنگی، برنج و سیب درختی است، اضافه کرد: از نمونه‌گیری‌های انجام شده تنها ۱۰ درصد محصولات مشکوک به آلودگی بوده‌اند که در تولید ۵ درصد آنان از سموم توصیه نشده استفاده شده بود و ۵ درصد دیگر نیز بیش از حد مجاز سم داشتند.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور اظهارداشت: عدد مذکور  با متوسط‌ های جهانی فاصله چندانی  ندارد و حتی کمتر از آنها نیز است.

به گفته ابطالی، در هندوستان ۲۰ درصد  و در آمریکا نیز ۴.۲ درصد کل محصولات کشاورزی تولیدی آلوده است اما در ایران تنها ۵ درصد ۴  محصول دارای باقی مانده بیش از حدمجاز سم بوده‌اند.

ابطالی اظهارداشت: اگر وزارت بهداشت به وظیفه خود عمل و با خاطیان برخورد کند، آنان نیز به توصیه‌های ما عمل خواهند کرد.

وی، ماده ۲۸ آئین‌نامه قانون حفظ نباتات را مورد اشاره قرار داد و گفت: براساس این قانون، وزارت بهداشت موظف است محصولات را ارزیابی و در صورت برخورد با موارد آلوده و مشکوک آن را با کمک شهرداری‌ها و سازمان میادین هر منطقه امحا کند.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه برخورد با خاطیان در این زمینه وظیفه وزارت جهاد کشاورزی نیست، افزود: براساس قانون، اگر کشاورزی خطا کرد و به توصیه‌های کارشناسان و مسئولان مربوطه توجه نکرد باید وزارت بهداشت او را جریمه کند، چراکه در این میان امنیت و سلامت مردم به خطر می‌افتد، ضمن اینکه امحای محصولات آلوده به نفع کشور است.

ابطالی با بیان اینکه نمونه برداری و ارزیابی کردن وقتی برخوردی در پی آن نباشد، فایده‌ای ندارد، اضافه کرد: وقتی میان شخصی که محصول تولیدی خود را با میزان بالای سم و نیترات عرضه می‌کند، با کشاورزی که این کار نمی‌کند، تفاوتی وجود نداشته باشد، مسلم است که کسی موارد بهداشتی و توصیه شده را رعایت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، چندی پیش، رئیس سازمان غذا و دارو از وجود باقیمانده بیش از حد مجاز نیترات و سموم کشاورزی در برخی محصولات زراعی پر مصرف هشدار داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید اصول بهینه استفاده از سموم را به کشاورزان آموزش دهد.

رسول دیناروند افزود: سازمان غذا و دارو در آخرین پایش خود برای بررسی باقیمانده سموم کشاورزی، 8 محصول زراعی پر مصرف را بررسی کرد. نتیجه بررسی ها نشان داد که در 8 درصد این محصولات باقیمانده سموم کشاورزی بیش از حد مجاز است که وضعیت نگران کننده ای است. / مهر
(پنج شنبه ۷ آبان ۱۳۹۴) ۱۰:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها