چهارشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۱
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۰۷۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

امسال صادرات زعفران افزایش نمی‌یابد

‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی از عدم افزایش صادرات زعفران در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

غلامرضا میری  با بیان اینکه برداشت زعفران از 20 مهر ماه آغاز می‌شود و تا 20 آذر ماه ادامه دارد، تصریح کرد: تا زمانی که کل زعفران استان جمع‌آوری نشود، نمی‌توان در خصوص میزان تولید پیش‌بینی کرد و پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه نمی‌تواند صحت داشته باشد.

وی با اشاره به این که زعفران یک محصول انحصاری است، اظهار کرد: هنوز در بازار صادرات با رکود مواجه هستیم، اما با توجه به انحصاری بودن زعفران وضعیت آن نسبت به سایر محصولات بهتر است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی افزود: در سالجاری صادرات زعفران در حد انتظار نبود، پیش‌بینی ما برای سال جاری 200 تن زعفران بوده و در فروردین و اردیبهشت ماه عملکرد خوبی داشتیم، اما با توجه به نوسانات شدید قیمت زعفران در چند ماه اخیر، پیش‌بینی صادرات 200 تنی زعفران محقق نمی‌شود.

میری با بیان اینکه میزان صادرات زعفران تا پایان مرداد ماه امسال 48 تن و 73 کیلو بوده است، اظهار کرد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 47 تن 158 کیلو بوده و به طور کلی شاهد افزایش چندانی نبودیم، پیش‌بینی می‌شود تا آبان ماه نیز افزایش صادرات نداشته باشیم.

وی با بیان این که قیمت زعفران همچنان در بازار بالاست، گفت: طی پنج روز گذشته شاهد افزایش 150 تا 200 هزار تومان در هر کیلو زعفران بودیم.

میری تصریح کرد: در حال حاضر زعفران موجود در بازار زعفران دلالان است، چرا که کشاورزان تقریبا تمام محصول خود را فروختند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی اظهار کرد: نیاز بازار همواره وجود دارد و اگر زعفران جدید با تاخیر به بازار برسد ناچارا برای تامین نیاز به دلالان مراجعه می‌کنیم.

وی وضعیت حال حاضر زعفران را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: تا زمانی که حمایت از زعفران، صادرکنندگان و تولیدکنندگان آن نشود، وضعیت بهبود نمی‌یابد و این موضوع تا جایی پیش خواهد رفت که به طور کلی محصول زعفران مانند سایر محصولات از بین برود.

 

ایسنا

(چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴) ۰۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها