چهارشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۸۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

بیماری‌های دامی تحت کنترل است

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: روند شیوع بیماری‌هاِی مثل تب‌کریمه کنگو و آبله گاوی کاملا طبیعی است.

داریوش جهان‌پیما مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: روند شیوع بیماری‌هاِی مثل تب‌کریمه کنگو و آبله گاوی کاملا طبیعی است.

وی افزود:  عمده مشکلات سازمان دامپزشکی در مورد دو بیماری مذکور مربوط به سال گذشته است و امسال هر دو بیماری تحت کنترل است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: میزان شیوع و بروز بیماری‌های دامی در سه ماهه ابتدای سال 94 نسبت به سه ماهه اول سال 93، 70 درصد کاهش داشته است.

جهان‌پیما با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو از دیرباز در کشورمان وجود داشته، گفت: این بیماری هیچ علائمی در دام مبتلا ندارد ضمن اینکه هیچ نوع واکسن و یا دارویی هم برای بیماری در جمعیت دامی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: بیماری تب کریمه کنگو امسال نسبت به سال گذشته جمعیت انسانی کمتری را درگیر کرده است.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور برای مبارزه با این بیماری اماکن نگهداری دام و خود دام را در مناطق محروم سمپاشی می‌کند.

جهان‌پیما بیان داشت: همچنین برای پیشگیری از شیوع این بیماری باید لاشه دام ذبح شده به مدت 24 ساعت برای کاهش اسیدیته، بار میکروبی و از بین رفتن عوامل بیماری‌‌زا در محیط سردی مثل یخچال نگهداری شود.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: فعالیت دیگر سازمان دامپزشکی برای مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو افزایش آگاهی عمومی از طریق آموزش است که برای کاهش ابتلا در جمعیت انسانی این روش در WHO و OIE هم توصیه شده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در مورد بیماری لمپی اسکین یا همان آبله گاوی، گفت: این بیماری در سال 93 و از طریق مرزهای غربی به کشور وارد شد و با اقدامات انجام شده از بهمن ماه 93 شیوع بیماری در سال 94 کاهش و محدود به دو استان مازندران و خوزستان شد.

جهان‌پیما تصریح کرد: یکی از مشکلات در واکسیناسیون دام‌ها در دسترس نبودن دام و رها کردن آن‌ها در طبیعت است که برای حل این معضل از سموم انفرادی دام استفاده کردیم و واکسیناسیون را گسترش دادیم.

وی با تأکید بر اینکه آبله گاوی قابل انتقال به انسان نیست، گفت: دام‌هایی که از این بیماری بهبود یابند تا آخر عمر در مقابل این بیماری ایمن می‌شوند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیماری آبله گاوی یا لمپی اسکین عوارض پوستی برای دام دارد، اظهار داشت: اگر این بیماری با آلودگی‌ها ثانویه توام شود می‌تواند باعث مرگ دام شود.

وی افزود: عامل انتقال مکانیکی بیماری آبله گاوی پشه و مگس‌های خونخوار هستند و کنترل این عامل نسبت به عامل بیولوژیک آسان‌تر است.

جهان‌پیما تصریح کرد: عامل انتقال بیولوژیک بیماری لمپی‌اسکین کنه‌ها هستند که می‌توانند عفونت را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند و کنترل آن هم تقریبا دشوار است.

وی افزود: با استفاده از اقدامات انجام شده در سال 93 تاکنون بیماری مذکور کاملا مهار شده و سطح شیوع آن به دو استان مازندران و خوزستان تقلیل یافت که البته بیماری در این دو استان هم کاملا در حال کنترل است.

 

فارس

(چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴) ۱۱:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها