شنبه / ۶ تیر ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۷۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مصرف داروی سرطانزا درپرورش ماهی ممنوع شد

کارشناس مسوول اداره بهداشت و بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از ممنوع شدن مصرف داروی «مالاشیت گرین اگزالات» در مزارع پرورش ماهی به دلیل خطر سرطان زایی آن خبر داد.

دکتر علیرضا آریان افزود: این دارو نیمه عمر بالای شش ماه در بدن ماهی دارد و خطر انتقال آن به انسان از طریق ماهیان قزل آلا بیشتر است.

وی گفت: مصرف این داروی قارچ کش برای ماهیانی که به مصرف انسان می رسد می تواند باعث جهش سلولی و ایجاد سرطان شود.

این کارشناس اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: با مصرف کنندگان داروی مالاشیت گرین اگزالات در مزارع پرورش ماهی برخورد خواهد شد و در صورت مشاهده آثاری از مصرف این دارو نسبت به معدوم سازی مزرعه نیز اقدام می شود.

وی ادامه داد: ممنوعیت استفاده از داروی مالاشیت گرین اگزالات یک تصمیم کشوری است که با تجهیز آزمایشگاه مرجع دامپزشکی خراسان رضوی به کیت شناسایی این دارو و امکان انجام نمونه گیری از مزارع ماهیان سردآبی در سال جاری عملیاتی شده است.

دکتر آریان گفت: ممنوعیت و خطرات بکارگیری این دارو برای پرورش دهندگان ماهی در خراسان رضوی از طریق برگزاری دوره های آموزشی اطلاع رسانی شده است.

وی افزود: داروهای قارچ کش ترکیبی همچون سولفات مس همراه با نمک، پراکسید هیدروژن و فرمالین ماده های جایگزین برای ضدعفونی مزارع پرورش ماهی توصیه می شود.

کارشناس مسوول اداره بهداشت و بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به بررسیهای به عمل آمده فقط در دو مزرعه شواهد حاکی از مصرف این قارچ کش شناسایی شده که خاطیان به مراجع قضایی معرفی شدند و از مصرف و توزیع تولیدات آنها جلوگیری شده است.

803 مزرعه پرورش ماهی گرمابی و سردابی با ظرفیت تولید سالانه پنج هزار و 335 تن ماهی در سال هم اکنون در استان شش میلیون نفری خراسان رضوی فعالیت دارند.

 

ایرنا

(شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴) ۱۴:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها